Werder am Havel

4 september 2023 - De Lutte, Nederland

Werder am Havel 31-08-2023

Werder am Havel

Op de fiets naar de oude binnenstad van Werder am Havel.  Het is niet zo ver gelukkig want ik had besloten om mijn sportfiets mee te nemen ipv de e-bike, goed voor de conditie en de benen vooral nu er even niet gesport wordt. De fietsen gestald en eerst bij Café Jacob een flammkuche met een drankje. Net wanneer we weg wilden gaan komt het met bakken uit de lucht, we gaan weer even zitten en wachten de bui af. Het blijft dreigen in de lucht maar het lijkt voorlopig droog te blijven en als het meer opklaart gaan we te voet een rondje om want het zijn alleen maar keien en daar was ik vorig jaar op Rügen al helemaal klaar mee 😉 Het oude gedeelte van Werder am Havel ligt op een eilandje in de Havel, best een lange rivier, hij ontspringt in het noorden, Mercklenburg- Vorpommeren en mondt uit in de Elbe 325 km verderop. Kwa huizen doet het ons erg denken aan Rügen met de vrolijke kleurtjes en luiken. We lopen nog even de kerk in en langs de houten molen voor we weer op de fiets richting camping gaan. We zijn er bijna als het begint te regenen, toch nog een nat pak gehaald😂 Vanmiddag nog wat boodschappen met de auto want 10 liter water op de fiets meenemen is niet zo’n goed idee, trouwens past ook niet in de rugzak! We hebben nog heerlijk buiten gegeten en gezeten en sluiten de avond af met een spelletje Keezen.

_DSC2707_1

Beelitz  01-09-2023

Ik had gelezen over een boomkruinpad in Beelitz. Het is een oud sanatorium terrein met een chirurgie, een ruimte voor röntgenfoto’s een keuken en een afdeling om op te knappen van TBC. Een heel park met een wandeling op een hoogte van 40 meter en zo’n 700 meter lang. De wandeling voerde langs oude en vervallen gebouwen. Het terrein was een plek voor patiënten met TBC en helemaal zelfvoorzienend. Het is een leuke wandeling op hoogte en nemen de tijd, mooi weer en valt veel te zien. Er staat op bordjes aangegeven welke gebouwen we zien en langs welke bomensoort we lopen. In 1945 neemt het Russische leger het terrein in beslag als hospitaal voor gewonde soldaten tot 1997. Toen zij zich terugtrokken werd het verlaten, vervallen en uiteindelijk gesloopt. Nu zijn ze alles weer een beetje aan het herstellen. Het terrein wordt nu ook gebruikt voor evenementen en wordt voorzien van kunst, ook staan er foodtrucks. We wandelen op de grond nog langs een aantal gebouwen waar allemaal hekken omheen staan want betreden is verboden. Er zijn tours te boeken zodat je een gedeelte van het chirurgie gebouw in kunt onder begeleiding. Een uitje voor Urbex fotografie! Op de terugweg kwamen we op een landweg terecht die vol met kuilen en keien lag. Bijzonder hoor, het lijkt het programma ‘De gevaarlijkste wegen’ wel. We wilden een andere weg terug nemen en kwamen in de middle of nowhere uit en als je hier een beetje van de gewone weg raakt kom je op onverharde wegen terecht. Beetje hobbelend en af en toe goed door elkaar geschut komen we weer in de bewoonde wereld 😄 We doen onze naam eer aan. (Verdwalen, verkeerd rijden..altijd wel iets😅)

_DSC2760

02-09-2023 Plötzin

Plötzin

Na een heerlijke zomeravond besluiten we na het ontbijt en koffie de fiets te pakken. We doen vanaf de camping de Panorama route. Het begint met een route langs appelbomen, we proberen er 1 maar die was best zuur. Je mag ze wel plukken maar na er 1 geproeft te hebben laten we de rest hangen. In de verte zien we een groep van 9 herten staan. In Derwitz komen we bij het Otto Lilienthal gedenkhuis met gedenksteen. Deze meneer was de eerste man die probeerde te vliegen, even verderop komen we bij de plek waar hij van 'hoogte' afsprong. Gewaagd want zo hoog was het niet en hij is ook niet verder gekomen dan 3 pogingen. Koos probeerde het ook nog even maar die kwam niet eens van de grond! In het weiland staan kraanvogels. De fietspaden hier zijn óf over de stoep óf onverhard en nog geen 30 cm breed . Dat op de stoep fietsen vind ik helemaal niks. In Potsdam kwam een meisje van ongeveer 5 jaar daardoor bijna onder een bus omdat ze in paniek raakte van de voetgangers! Maar goed, wij komen na 30 kilometer weer bij de caravan en besluiten morgen te vertrekken richting Nederland. Er wordt al wat opgeruimd maar zitten nog fijn de avond buiten.

_DSC2879

03-09-202 De Lutte

De Lutte

Om kwart over negen rijden we de camping af. Het is zondag en het is rustig op de weg. De vrachtwagens staan op de parkeerplaats en mogen niet de weg op waardoor wij lekker door kunnen rijden. We wilden een camping zoeken in de buurt van Osnabrück maar het gaat zo lekker dat Koos besluit door te rijden. We komen uit bij een camping in De Lutte nét over de grens. Een prachtige plek en blijven hier een dag of 6. Heerlijk nog even nazomeren want het blijft deze week nog heerlijk weer.

1. Agnieta:
    5 september 2023
    Mooi verslag weer van jullie belevenissen,nu nog ff lekker genieten van het mooie weer
  2. Christiene:
    5 september 2023
    Ja, heerlijk is het nog.
  3. Bert:
    5 september 2023
    Weer een goed verhaal met veel historische info en mooie plaatjes
  4. Christiene:
    Dank je.