Potsdam

30 augustus 2023 - Potsdam, Duitsland

Plotzin 29-08-2023

Plotzin

Het is vandaag wat druilerig. We doen effe niets want hebben wat drukke dagen gehad in Berlijn met veel indrukken die nog door het hoofd spoken. In de middag wordt het ook wat killer maar…we hebben chocolademelk en rum! Heerlijk opgewarmd met een warme chocorum. We doen na lange tijd weer eens een spelletje, dit keer Keer op Keer.

Potsdam 30-08-2023

Potsdam

We maken vandaag onze laatste OV-dag op, we hadden een 7 dagen kaart gekocht voor onbeperkt ov in Potsdam en Berlijn. Niet alle dagen benut maar 5 van de 7 vonden we toch een mooie score. Af en toe een pauze is ook fijn. We hebben de bus van 6 over 10 en stappen 20 minuten later uit vlakbij de Alte Markt in Potsdam. Ook hier zijn net als in Berlijn veel werkzaamheden. Het ene gebouw na het andere staat in de steigers en er zijn veel opengebroken wegen. In Berlijn was dat ook heel erg wat het verplaatsen en bezichtigen niet altijd makkelijk maakt. Potsdam lijkt oud maar is behoorlijk plat gebombardeerd in de oorlog en wordt hersteld naar de gebouwen die er van oorsprong stonden want 993 na Christus wordt er al melding gemaakt van de plaats Potsdam. Het centrale plein, de Alte Markt is een aanzien waard met zijn prachtige gebouwen. De Nikolaikirche, Altes Rathaus, Neuer Landdag zijn 1 voor 1 pareltjes. We wandelen verder naar het Holländisches Viertel met zijn rode bakstenen huizen die gebouwd zijn in de periode 1733-1742 in opdracht van Friedrich Wilhelm I voor Nederlandse pioniers. We pakken de bus naar Cecilienhof. In 1945 werd hier de conferentie van Potsdam gesloten, hier werd beslist door Amerika, Rusland en Engeland hoe de herindeling moest worden van Duitsland. Dit moest gerealiseerd worden in de vorm van grondgebied, bezittingen, industriële producten en arbeidskrachten. Cecielienhof is in Engelse cottage stijl gebouwd, iets wat je niet verwacht. Wandelend door het park kwamen we in de Leistikowsstrasse. Een bijzondere straat in een evenzo bijzondere buurt of beter gezegd bizarre buurt want deze buurt was ingenomen in 1945 door de Russische KGB. Er werd zelfs een muur met wachttorens gebouwd en de huizen van Duitsers werden bewoond door KGB-ers en hun gezinnen. Op Leistikowsstrasse nr 1 is een voormalig gevangenis gevestigd in 1 van de landhuizen die hier stonden. Deze plek (buurt ) werd Military Town  no 7 genoemd , de Verboden Stad en is pas ontstaan in 1945 tot 1994 toen de Russen zich terug trokken uit Duitsland. In deze gevangenis zaten mannen en vrouwen, de jongste was 12 en de oudste 88 op verdenking van spionage, landverraad, verzet of ze werden opgepakt na een mislukte vluchtpoging naar het westen. Er stonden lange straffen op en zat je op de bovenverdieping in de cel had je nog enige kans dat je alleen naar een Gulag werd gestuurd, dit zijn de heropvoedings- werkkampen in Siberië maar zat je beneden in de kelder dan was de dood je vonnis. De gevangenis is nog in originele staat met de stoffige plafonds en de gekerfde boodschappen op de muren en ademt ellende uit. Cellen waar je in isolatie stond, dreigde je in te zakken tot zit kreeg je water over je heen maar ook cellen met 1 houten bank waar je met z'n tienen in zat. Het wrange van dit alles is dat de geschiedenis wat dat betreft niet verandert is en dit in Rusland nog van alle dag is kijk maar naar Navalny. We mogen gelukkig zijn met waar onze wieg staat. Een supermaan sluit de avond en voorlopig voor ons nu deze geschiedenis af. Vergeten zullen we hem niet.

_DSC2644