Kaapstad

7 december 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Kaapstad 7 december 2023

Vandaag hebben we met z'n tweetjes een Walking Tour door de stad met een gids. Hij neemt de tijd en verteld veel over de stad en de geschiedenis van de Hollanders en Engelsen die een flinke vinger in de pap hadden bij het ontdekken van Afrika door Europeanen en van het ontstaan van Kaapstad. We staan even stil bij het huis van Jan de Waal die de Bo - Kaap heeft laten bouwen. Bo - Kaap is een kleurrijke Maleis-Afrikaanse wijk. De bewoners van de wijk zijn afstammelingen van slaven uit de kolonies van de Nederlanders en de Britten en veelal van Javaanse afkomst. Het is nog steeds een Islamitische wijk en er staan maar liefst 10 moskeeën, de oudste moskee is uit 1729. Voorheen kregen de huisjes na de Ramadan een andere kleur om dat het de bewoners een blij gevoel gaf en een nieuw begin maar tegenwoordig doet niet iedereen dat meer. De gekleurde huisjes knallen tegen de blauwe lucht. Na de wandeling stappen we op de Hop on Hop off bus en laten ons door Kaapstad en omgeving rijden, we zitten de hele rit uit. Bij de Tafelberg zou je eruit kunnen stappen maar dat heeft geen zin als de berg gehuld is in een dikke wolk. Het verkeer is 1 grote chaos dus zijn blij er weer uit te zijn, de stoplichten werken wel maar niet iedereen houdt zich aan de regels. We lopen voor de laatste keer langs de Green Market richting het Gemeente Huis want daar staat een standbeeld van Nelson Mandela, kunnen dat niet overslaan natuurlijk. Nog even gekeken voor souvenirs en dan zit de reis er bijna op.

_DSC9625

Vanavond hebben we samen nog een etentje in een Afrikaans restaurant met live muziek en het wordt nog gezellig maar om half 10 is het dan echt gedaan. We worden naar het vliegveld gebracht en nemen afscheid van onze Dumille, de chauffeur. We  hebben vertraging, in plaats van 0.35 uur vertrek wordt het 1.55 uur. Om half 2 boarden maar komen niet verder dan de slurf, er is iets met de airco en daardoor 30 graden in het vliegtuig, een onverantwoorde temperatuur ook omdat het alleen maar hoger wordt naarmate het vliegtuig voller wordt. Dus weer terug naar de vertrekhal! Uiteindelijk vertrekken we even na vier uur, de luiken voor de ramen en de tijd doden met film en muziek want ben over de slaap heen. Om kwart over 2 s middags landen we op Schiphol en tegen vier uur zijn we thuis.

8 december 2023

We zijn inmiddels thuis en hebben een fantastische, intensieve reis gehad. Veel gezien, veel gedaan en vele kilometers onder de billen. We kunnen niet zeggen wat het hoogtepunt was, er was zoveel wat onuitwisbare herinneringen heeft achtergelaten. Het was voor ons de eerste keer dat we een groepsreis deden en is goed bevallen, ik hoefde zelf niets voor te bereiden, hoewel ik thuis wel heb gekeken naar info over verschillende plekken. De groep ging goed met elkaar om en er was niemand die zich buitengesloten voelde, de gesprekken waren met een lach en soms een traan maar hebben over het algemeen veel gelachen en een leuke tijd met elkaar gehad. Onze reisleider Peter en chauffeur Dumille werkten goed samen waardoor we veel informatie kregen over de omgeving, de dieren en de steden. Nu is het vooral nagenieten van de foto's en de herinneringen.

Iedereen bedankt voor jullie reacties, mooie woorden en complimenten. Ik ben blij dit blog te hebben want je bent snel van alles kwijt en dan is het even terug lezen en je bent er weer :)

1. Claudette:
    11 december 2023
    Welkom thuis. Het was een mooie reis. Bedankt voor het meekijken. Tot snel.
  2. Ria:
    11 december 2023
    Welkom thuis. Bedankt voor de mooie verhalen en foto's.
  3. Marit:
    11 december 2023
    Fantastische reis hebben jullie gemaakt, mooi om de verhalen te horen. Die zullen nog wel blijven komen en we zoeken graag een paar mooie foto's uit als blijvende herinnering aan de muur! Leuk om je blog te lezen, zo blijf je goed bij. En ook fijn dat jullie er weer zijn :)
  4. Wilma Frisart:
    21 december 2023
    Ik ben zo blij dat jullie dit mee mochten maken.
    Koos zit het nog even verder te vertellen hier bij mij thuis. Hij is er vol van en reuze blij met deze ervaring en met het verslag
    De kleuren van de huisjes zijn prachtig, Nog even een Afrikaanse dans in de straat, hier wordt je vanzelf vrolijk. !!