Etosha NP

25 november 2023 - Etosha, Namibië

Etosha NP zaterdag 25 november 2023

Om zeven uur beginnen we aan onze 2de dag Gamedrive in het Etosha NP. Ook nu duurde het even voor we wild zagen. Het is bewolkt en minder warm dan gisteren waardoor er nog niet zoveel activiteit is vertelde onze gids. Vandaag hebben we een paar beesten gezien die we gisteren niet zagen. Op een vlakte lag een jonge leeuw, hij werd op een half jaar tot 8 maanden geschat. Vaak is het in de dierenwereld zo dat de jonge mannetjes gezien worden als concurrent en uit de groep gezet worden om zelf te overleven en te concurreren met andere jonge mannetjes. Op de vlakte liepen ook springbokken die hem in de gaten hielden. We rijden verder en zien een hoeveelheid auto's aan de kant van de weg staan, het is zaterdag en daardoor heel wat drukker dan gisteren toen kwamen we bijna niemand tegen. Onder de struiken ligt een leeuwen familie uit te hijgen van een jachtpartij. Een leeuwin heeft het bloed van het slachtoffer nog aan de kin. Het mannetje heeft ook helemaal een rode snuit van het bloed net als een wat jongere leeuw.

_DSC6565-01

Ik kan niet helemaal goed zien hoeveel het er zijn want er liggen ook een paar kleintjes tussen de lijven van de groteren.
We rijden verder en zien giraffen die de jonge blaadjes tussen de takken met stekels eten. Na de lunch zijn er die terug willen naar de lodge en een deel wil nog wel een toertje maken. We zien nog een zanghavik en maken een rit naar de zoutpan, prachtig is het. Het begint te betrekken en er kan ieder moment een flinke onweersbui losbarsten. De beesten worden onrustig en trekken massaal meer het gebied in. Op de terugweg naar de uitgang van het park loopt een kudde olifanten op zoek naar beschutting tegen wat komen gaat. Het ziet er indrukwekkend uit allemaal, het zou zo uit een documentaire kunnen komen. Bij de lodge drinken we nog wat en knappen ons op voor het buffet. Morgen gaan we weer verder en gaan meer richting de westkust van Namibië. Bij de uitgang van het Etosha NP staat een Himba familie, de Himba is een nomaden volk en zijn van oorsprong veehouders. Opmerkelijk is de bruinrode kleur van de huid, het haar en de kleding. Dat komt omdat zij zich insmeren met een mengsel van rode aarde, kruiden en boomschors en is bedoeld als bescherming  tegen het woestijn klimaat. Een belangrijk sieraad voor de vrouwen is de ohumba, een witte schelp aan een ketting die tussen de borsten hangt. Tegenwoordig verkopen ze curiosa aan de toeristen.

1. Elise:
    12 december 2023
    Wat weer een prachtige foto's! Ook van de Himba familie! Echt bijzonder!
  2. Christiene:
    13 december 2023
    Dank je Elise, we kijken er met veel plezier op terug. Echt heel bijzonder!