Werder am Havel

24 augustus 2023 - Potsdam, Duitsland

Werder am Havel

23-08-2023

We hebben lekker geslapen en ontbijten op ons gemak. Straks gaan we boodschappen doen in Werder am Havel en dan vanmiddag die kant nog even op op de fiets. We hebben al snel een winkelcentrum gevonden en het nodige ingeslagen. Op de camping wordt grondwater gebruikt en dat is voor afwassen prima maar drinken en koken vinden we een dingetje. Je zal er heus aan wennen en niet aan dood gaan maar besluiten dat we gewoon water kopen. Na het middagbroodje pakken we de fiets naar Werder am Havel, niet direct om de stad te bezichtigen maar fietsen naar het treinstation voor een openbaar vervoer kaart voor Potsdam en Berlijn. Gelukt en zo kunnen we hop on hop offen.  We belanden op een terras aan Unter den Linden, in Potsdam. Helaas mogen we op de camping niet barbecueën behalve als je op gas stookt maar ja…wij zijn nog van de kolen 🙂 toch hebben we heerlijk gegeten. We belanden op tijd op 1 oor want we willen de bus van 6 over 9 morgenochtend. Het zou niet handig zijn die te missen want dan duurt het weer een uur.

_DSC1825_1

Potsdam

24-08-2023

We hebben op tijd de bus, handig want de halte is voor de camping en een klein half uurtje later stappen we uit en wandelen het Park Sanssouci in. Het is 1 groot park met allemaal Pruisische paleizen met Schloss Sanssouci als het meest bekende. Het is nog rustig in het park en lopen op het grote paleis af. De trap omhoog en er om heen. We lopen aardig wat kilometers want er valt veel te zien. Bij de historische molen staat een straatmuzikant in lakei uniform en die wil wel voor een euro op de foto. Dát gaan we niet doen en als hij even afgeleid is door een toerist pak ik mijn momentje 😂. We wandelen door naar het Neues Palais en het wordt al rustiger want dat is een flink eindje lopen. Achter het Neues Palais is de universiteit van Potsdam, je zou trots zijn er te mogen studeren zo mooi is het. Het aantal Schlossen is niet bij te houden. Weer richting Schloss Sanssouci komen we bij het Chinese huis, prachtig versierd met vergulden beelden. Het park is zo’n 3 km groot en het is 1 van Europa’s mooiste paleizen complexen, het Schloss Sanssouci werd het eerst gebouwd. Het was het zomerpaleis van Friedrich II, door de jaren heen kwam er steeds meer bij. Paleizen, tuinen, beelden, zuilen en paviljoens. Het Neues Palais werd trouwens niet bewoond door vorsten maar gasten werden tijdens officiële gelegenheden daar ondergebracht. Het Chinese theehuis staat mooi tussen de bomen en glinstert door zijn vergulde ornamenten, vroeger in de rococoperiode was Chinese kunst erg populair maar schijn bedriegt..mensen lakten hun meubelen zodat het op Chinese kunst leek en het dak van het theehuis is een tentdoek. Na het park bezocht te hebben besluiten we iets te gaan eten en om weer terug naar de camping te gaan. Lekker douchen en lui. Morgen weer een dag.

_DSC1835

1. Bert:
    25 augustus 2023
    Ja mooie gebouwen ook in de Russische wijk en dat waar het vredesverdrag van WO2 werd gesloten
  2. Christiene:
    25 augustus 2023
    We zijn alleen in het park geweest. Potsdam binnenkort.