Berlijn

26 augustus 2023 - Plötzin, Duitsland

Berlijn 25-08-2023

We hebben weer om 6 over 9 de bus naar Potsdam waar we de trein pakken naar Berlijn. Het is een stoptrein en op een gegeven ogenblik zien we muzikanten op het perron staan…het zal toch niet maar jawel hoor, ze stappen net in de coupé waar wij zitten. De trein zet zich weer in beweging net als de muzikanten, een vrolijk deuntje op de saxofoon bijgestaan door drums en zang. Een jongedame gaat met de pet rond. Fijn dat we nog maar 1 halte te gaan hadden 🙂 Onze wandeling start bij de Fernsehnturm vlakbij Alexanderplatz. We kiezen ervoor om eerst koffie met iets lekkers te nemen en dan het DDR  museum te bezoeken. Een museum met veel interactie van bezoekers, beetje veel propaganda van hoe goed alles was. Misschien was dat voor de gewone mens ook wel zo want je had werk, een huis, iedereen kon naar school en er was gezondheidzorg maar geen vrijheid. Talentjes in de (dop) sport werden van jongs af aan van “ vitaminepillen" voorzien wat later tot grote doping schandalen leidde. We wandelen na het museum langs de Berliner Dom, Museum Insel en komen op de statige, drukke Unter den Linden. De gebouwen zijn allemaal even imposant en rijk versierd met beelden. Bij de Gendarmen Markt bij de Deutscher Dom en Französischer Dom loopt Koos een souvenir winkel in om een stadsplattegrond te scoren. We kunnen maar geen informatiepunt vinden zoals bij ons het VVV. Zijn oog valt op een Nederlandse gids over Berlijn en dat zie je niet vaak, meestal zie je alles van Japans tot Engels. We hebben wat hoogtepunten van de stad gezien, zoals de Bebelplatz waar in 1933 de boekverbranding was, Checkpoint Charlie met daar vooraf een bezoekje aan de informatiemuur.  Best indrukwekkend allemaal en te bedenken dat het relatief kort geleden was dat dit speelde. Tegenover het Trabi museum in de Zimmerstrasse lopen we een hotel binnen om een overnachting te boeken voor 1 nacht van zondag op maandag om op ons gemak ook Berlin by night te zien. Vervolgens een hapje eten en nog naar de Brandenburger Tor en dan weer richting de camping.

_DSC2016

Plötzin 26-08-2023

Werder an Havel

Vandaag een rustig dagje.  Beetje koffie leuten, wasje,boodschappen en meer is het niet vandaag.