Toulouse

13 september 2018 - Toulouse, Frankrijk

Toulouse  13 september ‘18

Tegen 11-en liepen we een soort van aankomsthal binnen van een vliegveld. Het leek net op inchecken, bij de balie een paspoort controle en we kregen een visitor batch. Vanaf nu staan we geregistreerd bij Airbus maar voor we aan onze tour begonnen keken we nog wat rond in het winkeltje. Om kwart voor twaalf mochten we een filmzaal in, daar werd aan de hand van verschillende schermen de eerste testvlucht uit gelegd. De Airbus 380 ging voor het eerst testen in 2005, met alleen piloten en ingenieurs aan boord. Op het ene scherm keek je mee in de cickpit en op het andere scherm zagen we de hoogte meters, snelheid en of de motoren op toeren waten. Het was een interessante film en de gids was duidelijk in haar uitleg  Daarna vertrokken we naar de fabriek met een bus, heel geheimzinnig allemaal. Voor we eraan kwamen opnieuw controle in de bus en telefoons uit en geen camera’s. In de fabriek kregen we meer uitleg over de bouw van een Airbus 380, alle onderdelen van een 380 worden in verschillende landen gemaakt en verschillend vervoerd. De vleugels komen uit Engeland en worden per vliegtuig, de Baluga een groot vrachtvliegtuig van Airbus naar Toulouse gevlogen Heel toevallof zagen we er later een overvliegen. De cockpit en een deel van de romp worden in Frankrijk gemaakt maar andere delen van de romp en staartstuk worden in Duitsland en Spanje gemaakt. Als de delen die over zee komen aan gekomen zijn gaan ze op 6 grote vrachtwagen onder begeleiding en over D wegen richting Toulouse. Wanneer alle onderdelen er zijn zit het vliegtuig in 10 dagen in elkaar maar heeft het nog een maand tijd nodig voor het testen van alle onderdelen voordat het daadwerkelijk de lucht in kan. De maatschappij die het vliegtuig in order heeft haalt het persoonlijk op, die piloten testen het zelf dan nog een week en wordt het goed bevonden vliegen zij het naar huis. Op de eerste verdieping van de fabriek had je een mooi overzicht van de hangaar waar 2 Airbus 380 toestellen stonden van Emirates en een A 350 van Cathay Pacific een voor ons bekend luchtvaart bedrijf. Je zag niet veel personeel rondlopen maar er wordt voornamelijk aan de binnenkant van het vliegtuig gewerkt. Het vliegtuig staat nog in de grondkleur alleen de staart is al gespoten. De vliegtuigen worden in Duitsland in de kleur van de maatschappij gespoten en komen dan weer terug voor de aflevering. Kosten van de A380....450 miljoen Amerikaanse dollars. Dit is een gemiddelde prijs want dat ligt aan de maatschappij, hoe luxer hoe duurder. De Emiraten hebben ruim 100 A380 vliegen daarentegen Frankrijk 12. Singapore Airlines was de eerste maarschappij die met de A380 ging vliegen. Na de fabriek gingen we weer in de bus naar een militair vrachtvliegtuig. Een enorm groot ruim waar veel materiaal in kon, helaas gingen mijn gedachten ook terug naar 14-07-’17 en moest ik denken aan Laurens en al die andere slachtoffers van de MH 17 die met zo’n toestel terug gebracht werden. Hier eindigde ook de tour en zijn we op eigen gelegenheid het museum in geweest. We hebben de Concorde van Air France, een ander parade paardje van Air France van binnen bekeken. Een supersnel vliegtuig die ipv 6 uur vliegen naar New York er 3 uur over deed. Een crash in de buurt van Parijs was het einde van deze productie maar misschien waren er wel meer argumenten. Daarna een A300 bezichtigd met naast zitplaatsen ook een vergaderruimte, een slaapkamer, keukentje een badkamer, lekker luxe. Tegen het einde van de middag de inwendige mens van een hapje en een drankje voorzien en voor we echt naar de camping terug reden een foto gemaakt van de Airbus die op het terrein van de fabriek stond. No pictures, no pictures zei de security...stiekem toch gemaakt ;)

Foto’s