Castelnaudary

12 september 2018 - Castelnaudary, Frankrijk

Castelnaudary 12 september ‘18

Gisteren hebben we weer heerlijk rustig aan gedaan. Een korte wandeling bij de camping en middags is Koos nog een eindje wezen fietsen, viel niet mee met al die colletjes. En dan is het lekker plonsen in het zwembad want de temperatuur is ernaar. Lekker hoor die nazomer van 30 graden!

Vandaag de 12de zijn we naar Castelnaudary gereden en hebben een stadwandeling gedaan. In Castelnaudary loopt het Canal du Midi door de stad, Canal du Midi loopt tussen Sète en Toulouse en is 240 km lang. Het is gefinancierd door de zoutkoopman Paul Riquet uit Béziers en in 1681 voltooid. Via de Garonne werd zo de Atlantische Oceaan met de Middellandse Zee verbonden en was goed voor de handel. Tegenwoordig is het vooral toeristisch en die komen dan ook tientallen bruggen, aquaducten en sluizen tegen. Castelnaudary heeft een haven waar je omheen kunt wandelen. We hebben bij de sluis die drie etappes heef, de Ecluses  Saint  Roch even staan kijken. Het heeft 4 Bassins en 5 sluisdeuren, telkens moet je voor de volgende sluis wachten tot die weer gevuld is tot het niveau van de volgende, dan openen de sluisdeuren en kun je weer tot de volgende sluisdeur varen en dan begint het ritueel van vullen en openen weer opnieuw. Was even leuk om naar te kijken, het is manoeuvreren voor de schippers, veelal Engelsen met gehuurde boten. Na een lekker ijsje, voor Koos een koffie smaak en voor mij karamelsmaak zijn we weer richting camping gereden en zitten aan een lekker kaasje, olijven met ansjovis een nootje en uiteraard een drankje. Morgen weer een dag. We hebben een tour geboekt bij Airbus in Toulouse.

1. Jacqueline Bellis:
    14 september 2018