Steenwijk, Luttelgeest, Lemmer, Ruinerwold

18 juli 2021 - Ruinerwold, Nederland

9-7

Na de visite van Koos zijn oudste broer met vriendin zijn we een rondje om Ruinerwold gefietst. We hebben hem ietsje uitgebreid omdat het anders wel een heel kort rondje was. Vanaf de camping fiets je dan door Engelgaarde, een zandwinning gebied en nu dus ook een recreatieplas net zo iets als het Geestmerambacht bij ons. Bij toeval zagen we het meer want hadden er eigenlijk geen weet van. In het weekend wordt het veel gebruikt door duikers want het schijnt best leuk te zijn onder water en het ook nog eens 15 meter diep!

DSC06830

Steenwijk

10-7

We hadden zin om een stukje te gaan fietsen en het werd een tochtje naar Steenwijk, Overijssel. Steenwijk is van oorsprong een vestingstad met stadswallen en grachten. We wandelen een stukje over de stadswal en lopen richting de markt waar het erg druk is en aangezien we daar nog niet zo van zijn lopen we door richting de Sint Clemenskerk en langs Rams Woerthe. De villa werd in opdracht van industrieel en filantroop Jan Hendrik Tromp Meesters gebouwd. De villa doet nu opnieuw dienst als gemeentehuis wat het vroeger ook al eens was geweest en nadat de kelder dienst heeft gedaan als commandocentrum in de koude oorlog. Het park eromheen heeft een theehuis en een hertenkamp maar dat gaan we een ander keertje doen want daar was voor nu te weinig tijd voor. Het gaat namelijk om 16.00 uur dicht 😉

DSC06889

11-7

Vanaf de camping gaan we nu wandelend richting het recreatiegebied Engelgaarde. Het is redelijk weer, bewolkt maar aangenaam door de temperatuur. Er vliegt een zwarte wouw over ons heen en voor we het echt door hebben is hij alweer gevlogen 😊 Ik had deze vogel hier niet verwacht namelijk dus hebben er ook niet goed naar kunnen kijken. Het rondje om het meer leek groter te zijn dan gedacht want waren zo weer terug bij de ingang. Via het theehuis op camping Het Hazenpad waar we een lekker soft ijsje hebben gegeten weer terug naar onze camping. Het weer betrekt en redden het nét niet om droog over te komen, helaas. Maar nog wel even een wulp op de foto kunnen zetten, geen regenwulp maar wel een wulp in de regen!

Engelgaarde

13 -7

Luttelgeest

Bij de supermarkt wat tevens dienst doet als info punt van de VVV zag ik een folder van de orchideeën hoeve in Luttelgeest. Het was een mindere dag dus besluiten om daar maar eens heen te gaan. Op internet de kaartjes en tijdslot geregeld en kwamen er om twee uur aan. Het was nog redelijk druk maar goed te doen, beetje afstand houden en de tijd nemen. Er waren verschillende ruimtes; regenwoud, citruslaan, vlindertuin, stokstaartjes, orchideeënkweek kas, buitengedeelte met ringstaart maki’s en flamingo’s. Zelf hou ik erg van de tropen en vind dan het regenwoud en de vlindertuin het leukst om door heen te struinen. Sommige tuinen slaan we over want de Lori tuin met die schreeuwerige vogels hebben we al genoeg gezien en gehoord in Australië en de hangende bloementuin vinden we te kitscherig. Na de Orchideeën Hoeve rijden we naar Lemmer. We zoeken nog niet direct het centrum op maar lopen een stukje op de dijk met zicht op de haven. Het Gemaal Buma wat dan eigenlijk in Rutten ligt heeft een sluis waar een bootje in ligt te wachten tot het door kan naar het IJsselmeer. De valhoogte van deze sluis is 5,5 meter wat ik best veel vind. In Lemmer wandelen we door het centrum met als grootste trekpleister de boten die aanmeren. Het is gezien en gezien worden. Een terras aan het water lijkt ons wel wat voor een hapje en later op de avond rijden we langs het Tjeukermeer weer naar de camping. Wat een heerlijk dagje weer 😊

DSC06991

16-7

Na wat luie dagen doen we vandaag een museum aan; Museum de Karstenhoeve. Een (privé) gids neemt ons mee in de tijd van het boerenleven van weleer. De omgeving waar we zitten (het westen van Drenthe) is welvarender dan het oosten en dat is dan ook wel te zien aan de vele statige boerderijen die er ook nu nog staan. De familie Karsten was een voorname familie die een belangrijke positie innam in de maatschappij. Alles ziet er nog zo uit alsof de lui er zo vertrokken zijn en de boel hebben achter moeten laten. Ook horen we dat er bij elk voorwerp of onderwerp wel een spreekwoord of gezegde aan vast gekoppeld kan worden. De lakens uitdelen, te heet gebakerd, blauwtje lopen enz. het komt allemaal voorbij. In de deel neemt een andere gids het over voor het buiten gebeuren. Verschillende koetsen staan opgesteld en ook buiten het landbouw gereedschap. In de tuin staat een TBC huisje voor de zieken, wat nog origineel is en met de zon kan meedraaien. Boven is een expositie ingericht omdat ook dokter Larij  de dorpsdokter van toen een belangrijke rol heeft gespeeld in de behandeling van TBC en Lupus, nu noemen we dit een auto immuunziekte. Veel voorwerpen die we zien herken ik wel en ook zien we dingen die we herkennen uit onze jeugd. Leuk museum in ieder geval. Op de camping hebben we alles alweer aan kant gemaakt want we rijden vanavond weer naar huis maar omdat de Drentse fiets vierdaagse is geweest wordt deze laatste dag afgesloten met een gezamenlijke barbecue. Volgende week woensdag komen we weer terug en dan hebben we 3 van de 4 kleinkinderen mee 😊

DSC07273

1. Brrrt:
    20 juli 2021
    Het is alweer enkele jaren geleden dat we het Tjeukemeer in de rondte schaatsten. Leuke plaatjes weer gemaakt, Christiene.