Weerribben, Ruinen

30 juni 2021 - Ruinerwold, Nederland

24 -06

Weerribben de Wieden

Vandaag gaan we fietsen, het weer is bewolkt maar de temperatuur is prima. Het wordt een fietstocht van zo’n 58 kilometer, vanaf de camping richting de Weerribben en door de Wieden. We zien de mooiste plaatsnamen op de borden onderweg die het niet onder doen aan het programma Man bijt Hond; Doosje, Poepershoek, Muggenbeet en Dwarsgracht, je zal er maar wonen 😊 Een groot vrachtschip vaart door het Meppelerdiep maar lijkt door het grasland te gaan. Het water ligt een stukje lager en we zien geen walkanten. In st Jans Klooster zoeken we een terras op voor de lunch, even lekker zitten en herinneringen ophalen want hier zat TIOGA Tours. Bij deze organisatie hebben we onze eerste grote reis geboekt naar Canada in 2011. Inmiddels zit hij niet meer in het omgebouwde café waar het allemaal begon maar is het een grote organisatie geworden met een vestiging in Zwolle. Bij Jonen nemen we de veerpont en omdat het door Corona eenrichtingverkeer is kunnen we mee maar degenen die aan de overkant staan en mee willen worden terug gestuurd. Er staat ook aangegeven op de borden dat het pontje alleen vanaf Jonen kant vaart maar wie de borden niet wil opvolgen heeft dikke pech en moet dus terug! Langs het fietspad staat het vol met weidebloemen en orchideeën of in de juiste term orchissen. Orchideeën staan meest van de tijd bij iemand in de huiskamer. We fietsen door Dwarsgracht wat minstens zo leuk is als Giethoorn maar beduidend rustiger. Voor Giethoorn gaan we rechtsaf naar Dinxterveen en komen zo weer in Meppel. Na wat boodschappen hebben we bij de caravan een welverdiend koud biertje genomen. Weer een hele leuke fietstocht gedaan en na het eten zijn we lekker lui.

DSC06624

25 -06

We ruimen wat op en doen een klein wasje. Koos zet de tent op want we krijgen logees. Morgen komen de buren van thuis een nachtje, gewoon omdat we het gezellig vinden en ze al die tijd op het huis passen als we er niet zijn én een klein beetje verjaardag vieren.

logees

26 -06

We zitten om een uur of 11 met elkaar aan de koffie en aan de zelfgebakken appeltaart die Tini heeft meegenomen. Heerlijk was ie. Na een broodje tussen de middag rijden we naar Ruinen en doen een korte wandeling van zo’n 7 kilometer. Door open gebied maar ook door het bos waar een roodborstje ons lijkt voor te gaan, iedere keer als we dichter bij hem komen vliegt hij weer een stukje verder. We doen bij het theehuis Anserdennen een koffie stop, het is gezellig druk maar nog plek genoeg en kunnen aan een grote picknick tafel even rustig zitten. Bij de open stukken met vennetjes en meertjes is het erg druk met muggen wat ook resulteert in een paar flinke beten, niemand lijkt te worden ontzien. Niet veel later zijn we weer bij het Bezoekerscentrum.

Bij de caravan een drankje en het plan was te gaan BBQ-en maar het is onduidelijk wat het weer doet. Na overleg besluiten we te gaan eten bij de Kastelein in Ruinerwold. Lopend heen en lopend terug een stukje van 1,5 kilometer, uiteindelijk bleef het droog en hebben heerlijk gegeten op het terras. Bij de caravan nog geborreld en een ‘pub quiz’ gespeeld. Voor de winnaar had ik een kleinigheidje gekocht. Het werd een nek aan nek race tussen Koos en Wim met Tini op de hielen maar Wim had toch de meeste vragen goed. Na een gezellige avond doken wij de caravan in en zij het tentje.

DSC06690

27 -06

Jarig vandaag, het mooiste weer van de wereld en goed gezelschap. Helaas hadden onze gasten niet zo lekker geslapen, jammer. We ontbijten met een eitje, broodjes, jus de Orange en cadeautjes. Gezellig en echt jarig. We nemen nog koffie met de laatste puntjes appeltaart voordat Wim en Tini naar Amersfoort vertrekken want daar hebben ze nog een ander feestje. Het was supergezellig, heerlijk gewandeld, gekletst en gegeten met elkaar. Wie weet komt er een herhaling want we staan hier nog wel even. Dan is het tijd om op te ruimen en de temperaturen lopen op, het is tropisch warm. Koos zit de Grand Prix te kijken en ik zit gewoon een beetje te niksen als er een camper voorbij komt rijden. Bert en Claudette! Wat een leuke verrassing. Ze hadden een plekje gereserveerd en met de eigenaresse van de camping een afspraak om niets te zeggen. We zitten lekker te borrelen en te kletsen en ook weer een cadeautje gehad, zo leuk allemaal om een verjaardag zo te vieren. We hadden voor vanavond een tafel gereserveerd om te eten maar Bert en Claudette besloten om niet mee te gaan en dat we elkaar vanavond zeker nog zouden zien, het Nederlands elftal moest spelen dus vermaakten zij zich wel (niet wetende dat ze zouden verliezen) Toch hebben we een leuke avond gehad met elkaar.

28 -06

We hadden gisteren afgesproken om voordat ze naar huis zouden gaan een wandeling te maken. Niet te lang en niet te ver dus kwamen we uit bij de wandeling in Ruinen. Het Wildernispaadje-Schaapskooi van 7 kilometer. Bij het bezoekerscentrum start de wandeling en dat is een leuk educatief stukje natuur waar we wel heen kunnen gaan als de kleinkinderen hier zijn. De wandeling gaat door bos en open gebied en al pratende gaat de tijd snel en dus ook de wandeling. Er staat zelfs heide in bloei en de kikkers kwaken erop los in een mooi vennetje. Ik heb een foto van een kikker die best groot was waarbij ik mezelf zie in het oog van de kikker. Het is warm en het stikt er van de muggen maar het blijft een mooi stukje natuur. Bij het bezoekerscentrum nog even de wilde bloementuin in en dan terug naar de camping. Na een broodje gaan Bert en Claudette richting huis en doen wij nog wat boodschappen.

DSC06719

1. Agnieta:
    1 juli 2021
    Hoi Christiene,

Heerlijk dat jullie zo genieten en nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Leuk zo onverwachts bezoek
    Grappig onze ervaring op de pondjes ,gewoon heen en weer zonder kapje
    Dat het overal anders is maakt het wel lastig ha ha
    Geniet er maar weer van gr Agnieta
  2. Christiene:
    1 juli 2021
    We hoefden geen mondkapje op op de pont en ik denk dat je nu wel weer heen en weer kan omdat de regels versoepeld zijn 🙂
    Groetjes
  3. Brrrt:
    4 juli 2021
    Prachtig weekend idd. We hebben genoten op jullie mooie plekkie.
  4. Brrrt:
    4 juli 2021
    Zo te zien ben je reclame vrij?
  5. Christiene:
    6 juli 2021
    Ja zeker en de minimalistische versie genomen. Was nooit zo gecharmeerd van de achtergronden.
  6. Elise:
    6 juli 2021
    Wat weer een prachtige foto's! En wat grappig die verschillende plaatsnamen die jullie tegen zijn gekomen 😂.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag 🥳🎊💐, wat leuk om het zo te vieren!
    Nog vele jaren gewenst, ook namens Dave!
  7. Christiene:
    Dank je wel Elise 😉