Ruinerwold, VAM berg, Drukkerijmuseum

28 juli 2021 - Ruinerwold, Nederland

21-7

Gisteren na het oppassen heb ik de kleinkinderen meegenomen naar huis. 1 Nachtje slapen en dan gaan we naar de camping om met elkaar 4 dagen te kamperen. Zij hebben er enorm zin in en wij ook! Goed geslapen en de auto vol geladen gaan we op tijd op weg met een tussenstop bij het monument op de Afsluitdijk. Koos had wat vragen gemaakt als een soort quizje en op de camping konden zij daar later antwoord op geven. Een beetje spannend vonden ze het wel om de brug over de weg over te gaan met daaronder de auto’s en vrachtwagens die soms toeterend onderdoor raasden. Op de camping hebben we met elkaar de auto uitgepakt, de tent opgezet en na de quiz met de vragen heerlijk gespeeld op de trampoline en de 'gewonnen' waterpistooltjes. Het weer is goed de aankomende dagen dus fijn vooruitzicht. Om half 10 gingen de luikjes dicht en zit de eerste dag er al weer op.

IMG-20210721-WA0003

22-7

We gaan straks naar Speeltuin en IJsboerderij de Drentse Koe hier een paar kilometer vandaan. Onze aankomst tijd stond op 11.00 uur. De kinderen waren hier 2 jaar terug al een keer geweest en sommige dingen wisten zij zich nog te herinneren maar desalniettemin werd er van het begin af aan gerend van de ene attractie naar de andere. Glijen, klimmen/klauteren boven de koeien, allerlei trap tractoren, skelters, paardjes huppen, kleinvee, glow in the dark voetbal, atb parcours, waterspeelplaats, doolhof en nog véél meer. Tussendoor amper tijd om even te zitten want ze kregen er geen genoeg van. Nog een ijsje en om kwart voor 6 hielden we het voor gezien en reden tevreden terug naar de camping. Lekker douchen en nog even spelen met de spinner die ze verdient hadden met de opdrachten in het doolhof voor ze met zijn 3-en de tent indoken.

Drentse koe

Dwingelderveld

23 -7

Bij het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten in Ruinen is een OERR park met allerlei doe dingen en er valt ook veel te zien aan beestjes. We lopen over de vlonder en door het verdiepte wandelpad met water en glaswand. Visjes, torren, libellen en vlinders, er vliegt en zwemt van alles. Hierna beginnen we aan de wandeling door het Dwingelderveld richting de schaapskooi en uitkijktoren. Lange broeken en lange mouwen omdat we nu weten hoe het is om kennis te maken met de processierups en ik kan vertellen; dat is geen pretje. Een gehaalde gel bij de apotheek moet de jeuk verlichten. De jongste ziet het even niet zitten om te wandelen en laat dat ook even merken door tergend langzaam te lopen, maar ja het valt ook niet mee als je amper 4 jaar bent. Omdat de oudsten wel wat enthousiast doorlopen komt ook zij op gang en is het vooral zoeken naar een ‘wandelstok’. De uitkijktoren wordt beklommen en blijven even lekker hangen bij de schaapskooi. Ook is er een klein informatie centrum over de schapen die over de hei lopen. Als we weer bij het bezoekerscentrum aankomen wordt er binnen nog even rondgekeken en dan is het vooral nog even buiten spelen. Al met al hebben we 5 kilometer gewandeld! Op de camping staat 1 trampoline en die wordt dan ook druk bezocht door de kinderen en zo hebben we er weer een mooie dag op zitten. Ze slapen met zijn 3-en in het tentje maar er wordt regen voorspeld waardoor er 1 bij ons in de caravan zal slapen. De luchtbedden liggen strak in de tent en bij regen is er dan kans op nattigheid aan de binnentent en dat is niet zo handig. Na onderling overleg is er besloten dat de 2 jongsten in de tent gaan en de oudste bij ons 😊 Iedereen tevreden. De 2 jongsten zijn 2 guiten en liggen even te keten maar na een paar waarschuwingen is het ook daar stil, net als in de caravan maar die ligt nog even een flimpje te kijken ;)

DSC07320 - kopie

Holtingerveld

24 -7

We staan op ons gemak op, ontbijten, kleuren en spelen en na het broodje rijden we naar het Holtingerveld want bij een vakantie in Drenthe hoort nu eenmaal ook een beetje cultuur :)  Er staan hier 2 Hunebedden en er wordt even verwondert naar gekeken want het is wel een gekke stapel stenen en best groot! De geschiedeins maakt niet zoveel indruk want je kunt er ook op klimmen, springen en er heerlijk onder spelen. Wandelen hebben we gisteren gedaan dus blijven vandaag alleen bij de Hunebedden. Ze weten zich een aardige tijd te vermaken met dat geklauter. Op de camping ook trouwens al is het soms even iets minder als er met 3 tegelijk op de trampoline wordt gesprongen. Om het iedereen naar de zin te maken spreken we springtijd af en nu wordt er al springend gevraagd of de tijd nog niet om is! Het kamperen gaat super goed en de tijd vliegt om. Het is mooi weer, warm zelfs dus de zwembroek kan aan om even lekker te plonsen in het zwembad (je) op de camping. Lekker hoor als ze zich zo vermaken. Vanavond komt er regen en onweer dus dit keer komen de kinderen allemaal in de caravan en zal Koos in het tentje slapen...Achteraf viel het in de nacht wel mee maar heeft het 's avonds behoorlijk geregend en een paar flinke klappen onweer gehoord. De kinderen hebben het wel gehoord maar zijn er gelukkig niet bang voor dus hebben we ze niet gehoord.

DSC07435

25-7

Vandaag worden de kinderen weer opgehaald, wij en ook zij hebben een paar fijne vakantie dagen gehad. We wisten van te voren niet hoe het zou gaan door met zijn drieën in de tent te gaan slapen want ze zijn dan toch nog maar 4, 6 en 8 jaar maar het ging hartstikke goed. Ze hebben zichzelf goed vermaakt en we hebben leuke uitstapjes gemaakt. Ze kijken er weer naar uit hun ouders en broertje te zien en vertellen blij hoe het op de camping was. Mama krijgt een rondleiding en alles wordt uitgelegd. De auto wordt ingeladen en zij gaan richting huis, we kijken tevreden terug op de dagen met de kinderen en dan is het weer stil 😉 We reserveren een tafeltje bij eetcafé De Kastelein, lekker hoor om zo de week af te sluiten.

Wijster

27 -7

Koos wilde fietsen op de VAM berg en dan zou ik daar in de buurt gaan wandelen. Ik wilde een wandeling maken op Landgoed de Vossenberg maar dat liep anders. De plannen aangepast en bij de VAM berg een wandeling gemaakt. Koos kwam een paar keer voorbij en heeft zo’n 40 kilometer gefietst. Bij de VAM berg loopt een riviertje het Oude Diep en het wemelt er met vlinders, libellen en allerhande insecten, wat kan zo'n vuilnisbelt dan mooi zijn. Je komt ogen te kort en heb daar heerlijk kunnen fotograferen hoewel het wel lastig werd gemaakt door de harde wind. Op de terugweg nog een boodschap gedaan in Hoogeveen en dan weer heerlijk onderuit gezakt bij de caravan.

gewone oeverlibel

28 -7

Meppel

Het weer is iets minder, het regent zo af en toe maar tussen de buitjes door fietsen we naar Meppel. We kunnen eindelijk weer eens musea bezoeken, eerder hadden we de Karsthoeve, een museum boerderij bezocht en deze keer gaan we naar het Drukkerij Museum. Het is een klein museum in een monumentaal pakhuis en erg leuk voor kinderen omdat ze er zelf papier kunnen scheppen, papier marmeren en zelfs hun eigen naam zetten. Er is een tijdelijke tentoonstelling; Meppel drukkersstad in oorlogstijd. Een eerbetoon aan de helden van het verzet en over de invloed van de drukkers op het verloop van de tweede wereld oorlog en over hoe de krant illegaal gedrukt en door het verzet werd verspreidt. We hebben er een paar uurtjes rondgekeken en nadat we weer bij de caravan waren begon het serieus te regenen. Goed getimed ;)

DSC07953