Stad der Paleizen

4 oktober 2021 - Assen, Nederland

Assen

4-10-2021

Na een half uurtje met de trein stappen we uit in Assen. Koos moet nieuwe berg/wandelschoenen en zo combineren we het nodige met het aangename. Een stadswandeling met een boodschap. Maar...eerst even koffie en lunch voor we de Stad der Paleizenroute gaan wandelen. Stadswandelingen zijn relatief kleine wandelingetjes dus rustig aan. Bij de ANWB slagen we voor schoenen en omdat de oude helemaal versleten zijn wordt de wandeling gelopen op de nieuwe sloffen. Al in de 19e eeuw werd Assen 'Stad der paleizen' genoemd, geen paleis te vinden maar statige en fraaie villa's. Waar nu het Drents museum staat stond in 1259 een klooster en een Abdijkerk, het dorp telde 600 inwoners en kreeg in 1809 stadsrechten. Toen Assen in 1814 provinciehoofdstad werd lieten hoge ambtenaren en gedeputeerden respectabele 'paleizen' voor zichzelf bouwen. En zo dus de naam van de wandeling.  De wandeling start bij het Drents museum en het eerste wat je ziet is Bartje, het beeldje uit het gelijknamige boek van Anne de Vries en met de bekende uitspraak " ik bid nie veur bruune boon'n'" . In het straatje ernaast waan je je in de Middeleeuwen en kom je uit op de Brink. We lopen door een winkelstraat met oude panden en gaan verder langs de Drentse Hoofdvaart waar statige herenhuizen en pakhuizen staan. Het kanaal werd in de 18e eeuw gegraven voor ontwatering en het vervoer van turf, in 2007 is het opgeknapt en kan er weer tot het centrum aangemeerd worden. Aan de Kerkhofslaan ligt een begraafplaats die in 1823 werd aangelegd is en vlakbij het Asserbos. Het Asserbos is eeuwen oud en tot 1602 in het bezit van het klooster die het hout wel kon gebruiken. In 1750 wordt het eigendom van Landschap Drenthe en wordt het uitgebreid. In 1809 schenkt Lodewijk Napoleon het bos aan Assen tegelijk met de stadsrechten en als Burgermeester Oosting in 1850 een koningshert cadeau krijgt is dat de aanleiding voor het Hertenkamp. We lopen nog steeds door een statige wijk met veelal kantoorpanden. Als we weer in de buurt van de  Brink komen lopen we door de Kloosterstraat, de oudste straat van Assen. De muur met de 'pomp uit de muur' dateert uit 1895 en is aangebracht boven een eeuwenoude put. Maar er zit nog een ander verhaal vast aan de Kloosterstraat; vanuit het huis op nr 9, werd een actie beraamd om 6 verzetsmensen die gevangen waren genomen door de Duitsers en vast zaten in het Huis van Bewaring te bevrijden. Een gewaagde actie. Nog een korte wandeling door de Gouveneurstuin en dan zit de stadwandeling erop. Assen, de één vind het een oersaaie stad en de ander een gezellige stad. Het heeft beide wel een beetje, als je de stadswandeling maakt zie je de historische waarde van de stad en dat was voor ons het doel.