Stoofperenfeest

2 oktober 2021 - Ruinerwold, Nederland

Ruinerwold

2-10-2021

Ieder jaar op de eerste zaterdag in oktober is het Stoofperenfeest in Ruinerwold. De berm langs de kant van de dr. Larijweg is na de bestrating in 1925 aan weerskanten beplant met perenbomen. Over de hoeveelheid perenbomen bestaan nogal uiteenlopende meningen. De een zegt 2000 de ander 1300 en nu zouden er nog zo’n 1100 staan maar dat het er veel zijn dat is zeker waar. Er is toen der tijd gekozen voor houdbare peren, winterhard en voornamelijk stoofperen. Gemakkelijk te bewaren en te wecken, zo kon de bevolking de hele winter voorzien worden van de nodige vitamines want dat was de opzet van de dokter. Er zijn wel 20 verschillende rassen te vinden, we kennen allemaal wel de Gieser Wildeman maar rassen als Comtesse de Paris, Kamperveen, Winterjan, Bergamotte Esperen, Zoete van Brederode, Kamperveentje enz. ken ik allemaal niet. We zetten de fietsen neer bij museum de Karstenhoeve waar we via de corona check app en voorzien van een groen polsbandje toegang hebben tot alle erf kraampjes. Bij de verschillende kraampjes snuffelen we wat rond en tot onze grote verbazing komen we kennissen tegen! We staan een tijd bij te kletsen en besluiten dan toch maar even te gaan zitten voor koffie want hebben elkaar al een paar jaar niet gezien. Zij zitten het weekend in een chaletje in Spier. Na de koffie gaan we ieder weer een kant op maar het was zeker even heel leuk elkaar weer gesproken te hebben. We pakken de fiets weer en gaan een stukje verderop. Er zijn al een aantal mensen aan het plukken, de een doet het met wat meer beleid dan de ander want wanneer je aan de boom schud vallen er heel wat meer tegelijk af dan wanneer je ze peer voor peer plukt. Nadeel van het schudden is dat de peren beurs worden. Even verderop zijn ze nog aan het veilen en dat gaat als volgt; de bomen met een nummer zijn bomen die geplukt mogen worden en de bedragen die je voor een boom neerlegt hangt af van hoe vol hij hangt met peren. Echt hoge bedragen zijn het niet, de bedragen die wij voorbij horen komen is van een euro tot 8 euro. Sommige kopen 1 boom maar anderen 4 of meer en als je dan ziet dat er kisten vol worden geplukt vraag je je af wat ze er allemaal mee gaan doen. We raken aan de praat met een mevrouw die vorig jaar zoveel had geplukt dat ze tussendoor naar huis moest om de auto leeg te halen en dat ze tot aan kerst bezig is geweest om de peren te verwerken. Ze maakt er voornamelijk jam van. Op een boerenerf kunnen we proeven van kaas en andere zuivelproducten en kan je een rondje maken over het bedrijf en door de stal. Ook zien we de Heen en Peer ‘tram’ voorbij komen waar je voor een euro mee kan. Het is prima georganiseerd allemaal, jammer dat het niet zo druk is maar zeker niet minder gezellig. Het is droog en soms zelfs warm maar heel stabiel ziet het er niet uit, het betrekt ook eind van de middag. Wij mogen niet plukken want dat is een ongeschreven wet; doe je niet mee aan de veiling dan mag je pas na 12 uur ’s nachts en de andere dag plukken wat nog over is aan peren. Niet dat wij dat van plan zijn we kopen er wel 10 voor 0,50 cent. Het is de Zoete van Brederode en ga nog even nadenken wat ik ermee zal doen. We zijn weer op tijd bij de caravan want het weer slaat om, harde wind en veel regen dus blijven we zondag lekker binnen. Morgen zien we wel weer.

DSC00491

1. Bert:
    3 oktober 2021
    Leuke perenstory...
  2. Agnieta:
    4 oktober 2021
    Grappig verhaal zo bij er n van de de perenboom
    Tot hoe lang staan jullie er nog ? Lieve groet
  3. Christiene:
    4 oktober 2021
    Hoi Agnieta, we zijn hier officieel nog tot eind oktober. Als het mooi weer is doen we nog van alles. Tussendoor ruimen we al een beetje op.
  4. Elise:
    6 oktober 2021
    Geweldig, zo dat verhaal over de stoofpeertjes! En lekker ook...
    Groetjes,
    Elise.
  5. Christiene:
    6 oktober 2021
    Zeker Elise, was leuk om het Ruinerwoldse volksfeest eens mee te maken. Hier in de schuur staan nog kratjes gevuld met peren en mag daar van meenemen zoveel ik wil. Heb wel wat in mijn hoofd wat ik ermee ga maken allemaal😋🍐
    Heb ook al wat jammetjes gemaakt van de frambozen, bessen en al wat niet meer hier op de camping. Én fruit ingevroren thuis. Tis gewoon té leuk om te doen 😀