Sossusvlei en Deadvlei

1 december 2023 - Sesriem, Namibië

Sesriem vrijdag 1 december 2023

Sossusvlei is een Natuur Park met oranje duinen en een Dead Vlei. Sossusvlei is een zoutpan aan de voet van hoge duinen van zo'n 300 meter. Het is wat bewolkt maar het is een geweldige plek, overweldigend zou ik willen zeggen. En als dan later de zon doorkomt en op de oranje duinen schijnt knallen ze tegen je op. Omdat onze truck het gebied niet in mag stappen we over op een tractor met aanhangwagen. Het is los zand en zelfs de 4x4 staan vast en ingegraven maar die helpen elkaar om er uit te komen. We zien de Big Daddy, het hoogste duin hier, er zijn er die er al op gaan. Wij wandelen met z'n 2en het gebied in aan de linkerkant van het duin en je loopt met open mond om je heen te kijken, zo mooi. Nadat we het duin een stukje op klimmen zien we Dead Vlei, hier staan dode bomen van heel wat jaren oud. Bizar en bijzonder.

_DSC7699-01

We wandelen wel helemaal Dune 45 op, 700 meter door rood zand naar de top van het duin. We beklimmen hem met 8 van de 18 mensen uit de groep. We zijn niet de jongsten maar ook zeker niet de oudsten. De anderen blijven beneden op het bankje onder een grote boom in de schaduw. Het is opnieuw warm maar kunnen het goed hebben, genoeg water drinken want we zweten alles uit.

_DSC7759_1-01

Bij Sesriem maken we voor de liefhebbers een wandeling door een kloof, Sesriem is vertaald naar 6 riemen. Het verhaal gaat dat de kloof met riemen aan elkaar geknoopt 6 riemen diep is. Nu ligt het eraan hoe lang die riemen waren natuurlijk.

_DSC7795-01

Gisteren hadden we voor ons zelf besloten om niet met de groep te gaan eten maar bij de Lodge te blijven. Voor het diner moeten we met de truck hobbelend naar een ander resort in de buurt en daar hadden we even geen zin in. Een ander echtpaar wilde dat ook wel en zo kwamen we uit op een braai bij onze lodge. Dit moest je op tijd doorgeven zodat het vlees en salades op tijd gebracht konden worden. Wat daar geserveerd wordt krijgen wij dan bij de lodge gebracht. Alle lodges zijn voorzien van een buiten keuken met braai, kookplaat en koelkast. Toen de groep hoorde wat we van plan waren zagen 3 anderen het ook wel zitten en zo waren we met ze zevenen en hebben de braai gedaan bij het zwembad en de bar, ook wel handig voor de drankjes. Daar is een grotere braai namelijk. Het begon wel steeds harder te waaien en omdat we in een woestijn zitten ook veel zand. We kregen 2 boxen met bestek en potten en pannen, het  personeel had onze bestelde salades en vlees al in de koelkast gelegd. We hadden hout om het vuur te stoken en het was een fantastische avond geworden want gelukkig was de zandstorm gaan liggen. Tijdens de braai kwam een jakhals vrij dichtbij langslopen. Genoten!

1. Jacqueline Bellis:
    4 december 2023
    Mooie foto's en Mooie verblijven. Mooie reis en heerlijk genieten mensen.
  2. Christiene:
    5 december 2023
    Ja, sommige verblijven zijn plaatjes!