Kornwerderzand, Aekingerzand,

10 augustus 2021 - Ruinerwold, Nederland

Kornwerderzand

4-08-2021

We rijden er al maanden voorbij en stoppen nu toch maar eens bij het Kazematten museum in Kornwerderzand. We lopen over de dijk richting het sluisje want voor het museum moest je reserveren en dit kwam op als kakken. Je kon 1 bunker in en daar kreeg je al een goede indruk van het museum. Het is de enige plek in Europa waar in de meidagen van 1940 de Duitse  Blitzkrieg vast liep. Hier hebben  slechts 225 soldaten 17.000 Duitsers weten tegen te houden. Een bunker is geen nieuwtje, we hebben er in de loop der jaren al een aantal bezocht in binnen en buitenland. In zee wordt een heel nieuw windmolenpark gebouwd, indrukwekkend om te zien maar niet iedereen vind dat én er wordt al heel wat jaartjes gebouwd aan de herinrichting van de Afsluitdijk. Je ziet het veranderen. Als we na een tijdje weer op de camping aankomen staat er een pipowagen tegenover ons mét tractor! In juni hebben we in zo’n wagen geslapen op de camping in Hernen met ons eetclubje. Je ziet ze wel meer gaan maar het blijft leuk. Na koffie en een broodje doe ik wat boodschappen en voor de rest van de dag lekker niks.

DSC07968

Aekingerzand

5-08-2021

Voor mijn verjaardag heb ik een verrassingspakketje gekregen van Bert en Claudette. Naast de Friese vlaggetjes, - servetten en de vlierbloesemsiroop, die trouwens erg lekker is in de yoghurt zat er ook een routekaartje van een wandeling in van het Aekingerzand. Het gebied stond al op mijn lijstje maar dit was een leuke verrassing. We parkeren de auto bij het Buitencentrum Drents-Friese Wold in Appelscha en starten de wandeling van de Grote bos en Duinroute van 10 kilometer. Je start met de witte paaltjes van de Terwisscha wandeling die later over gaat in de rode route. De grove den, kraaiheide en kale duinen komen voorbij, het is een prachtig veelzijdig gebied. De grove dennen hebben een grillige vorm met een brede kruin en worden vliegdennen genoemd omdat de wind hun vorm bepaalt. Bos, duinen, prairieachtig gebied, stuifzand gebieden die allemaal op hun beurt weer verschillende vegetatie biedt. De heide komt steeds meer tot bloei wat dat betreft is het echt heel leuk om in deze 7 maanden de seizoenen te zien veranderen. We beklimmen de uitkijktoren die 10 meter hoog is en een kijkje van bovenaf laat zien. Bij de Grenspoel, de naam zegt het al zijn we op de grens Drenthe – Friesland en zien we het bijzondere plantje; Zonnedauw. Een ienemienie plantje wat je echt even moet zoeken. Als we even pauze nemen op een bankje verderop zien we een vogel over vliegen. We twijfelen over wat het is want hij lijkt wel op een valkje maar ziet er toch iets anders uit. Even later zien we op een informatiebord dat de nachtzwaluw voorkomt dus op de camping zoek ik het nog even op en inderdaad het is een nachtzwaluw. Het is heerlijk weer met mooie Hollandse luchten en bij terugkomst zitten we nog even lekker in het zonnetje.

kleine zonnedauw

1. Agnieta:
    10 augustus 2021
    Weer genoten van je verhalen ,wat schrijf je toch altijd leuk
    En dan ook nog mooie foto's
    Leuk hoor weer ff mee genieten
    Lieve groet Agnieta
  2. Christiene:
    10 augustus 2021
    Dank je wel voor je complimenten, ik doe mijn best maar vind het vooral erg leuk om te doen
  3. Bert:
    12 augustus 2021
    Toch niet het `eetclubje'??
  4. Christiene:
    12 augustus 2021