Berlijn

28 augustus 2023 - Berlijn, Duitsland

Berlijn 27-08-2023

Berlijn

Het is zondag en kunnen even lekker wakker worden. Tas wordt gepakt voor 1 nachtje Berlijn want hebben een hotel geboekt zodat we ook Berlin by night kunnen meemaken en niet op de tijd te hoeven letten. Om half 11 hebben we de bus en twaalf uur zijn we in Berlijn,  we nemen de metro en staan voor half 1 bij het hotel aan de Zimmerstrasse om de hoek bij Checkpoint Charlie. De vraag is of we wat kunnen stallen maar konden al direct onze kamer op! Dat scheelt weer want anders was het inchecken pas om drie uur. We hebben een tour gezien die alleen online te boeken en betalen is maar komen er niet uit, de hulp ingeroepen van de jongedame achter de balie en ook zij moest even zoeken hoe het zat. Gelukt en ze heeft de voucher voor ons geprint maar dat doen we morgen. Het bezoek aan de Reichtag gaat niet lukken want dat zat tot dinsdag helemaal volgeboekt. Na wat spullen op de kamer te hebben gezet lopen we de wandelroute af waar we 2 dagen terug mee begonnen waren. We lopen de Zimmerstrasse uit en komen bij Topographie des Torres. Even een klein stukje geschiedenis over deze plek; Aan de Prins Albrechtstrasse stond de School voor Industrie en dat werd ingenomen door de Gestapo (geheime staats politie) in 1933. In 1936 kwam daar de SD ( veiligheids dienst) bij met de SS, de persoonlijke paramilitaire dienst van Hitler. Ook was er een kleine gevangenis. Een documentatie wand laat Berlijn tussen 1933 en 1945 zien met de opkomst van Hitler. Hitler speelt in op de misère en de ontevredenheid onder de burgers. De economie gaat slecht, hoge werkeloosheid en alles wordt onbetaalbaar. Hij belooft beterschap en de 1 na de ander sluit zich bij hem aan en zo grijpt hij de macht. Maar we weten wat dat teweeg heeft gebracht: Terreur en Propaganda. Het is indrukwekkend om te lezen hoe het gegaan is, we denken al veel te weten maar krijgen steeds weer nieuwe dingen te zien. Bij het Kultuurforum gaan we voor een bratwurst met bier wat goed smaakt. Het lijkt te gaan regenen maar na wat spetters zet het gelukkig niet door. We vallen van de ene bizarre verbazing in de ander want komen aan bij het Monument voor Euthanasie en Sterilisatie slachtoffers.  Onder de codenaam Aktion T4 ontwikkelde de Nazi’s  in 1936 een euthanasie – en sterilisatie programma. Naar schatting zijn door dit programma zo’n 200.000 mensen omgebracht. Een meisje van 6 bijvoorbeeld werd binnengebracht na een epileptische aanval en kreeg het stempel “Idiotie”. Tijdens een rit met de ‘ziekenauto’ werd ze vergast! Hoe kom je er op! Door het park aan de overkant lopen we richting de plaats waar de bunker van Hitler stond en waar hij zich opblies samen met Eva Braun, maar Koos moest eerst even achter een boom en stond op een gegeven moment druk te gebaren dat ik moest komen. Er zat een buizerd op een tak en had een muis te pakken. Mooi momentje na alle heftigheden. De voormalige bunker van Hitler is trouwens nu een ordinaire parking. Ze hebben er geen monument van willen maken om die verering niet aan te moedigen. Er vlakbij is het Monument voor de Europese Joden, ik vind het minder indrukwekkend dan het Monument bij kamp Westerbork. Tis te robuust denk ik en krijg niet de indruk hoe massaal het geweest is. We lopen door naar de Reichtag en weer naar de Brandenburger Tor waar we de U bahn naar het hotel nemen. Ein grosse bier en even opfrissen. Straks een hapje eten en dan wat avondfotografie bij de Reichtag en Brandenburg Tor waar het nu aanzienlijk minder druk is. Nog een drankje toe en dan de koets in.

_DSC2270

Berlijn 28-08-2023

We hebben een ondergrondse tour geboekt om 13.00 uur en nemen op ons gemak een ontbijtje in de Zocherstrasse. Uitchecken en dan met de U bahn naar de plek waar er is afgesproken. We melden ons en gaan met een groep de trappen af en bij een grote ijzeren groene deur krijgen we wat instructies. Achter de deur komen we in de gewelfde van ondergrondse en horen dan ook geregeld het rommelende geluid van de metro's boven ons. De ruimtes waar we komen werden gebruikt om te schuilen tegen de bombardementen van de Engelsen maar waren zeker geen bunkers. Waar de inwoners dachten veilig te zijn was dit allemaal schijn, ze werden consistent voor de gek gehouden en bang gemaakt. De ruimtes waren voorzien van lichtgevende verf dat, wanneer de elektriciteit uitviel er nog voor 15-20 minuten ‘ licht ‘ was, dit om paniek tegen te gaan. Opnieuw horen we verhalen die we niet kenden. De ‘Arische ‘ vrouwen kregen medailles voor het baren van kinderen. Bij 4 kinderen brons, bij 6 zilver en bij 8 kinderen goud. Er mee pochen gaf bepaalde privileges. Ook werd er opgedragen je huis bomproef te maken en werd men op kosten gejaagd want ieder lid van het gezin moest standaard een gasmasker hebben en die waren prijzig. Er werd gezegd dat er s avonds geen licht aan mocht, deed je dat wel stond er straf op. Bij een 1ste keer een waarschuwing dmv een pamflet op de deur, bij een 2de keer werd je op straat tentoongesteld en de 3de keer afgevoerd naar een kamp. Het was een tijd van verraden of verraden  worden. De gids kon veel vertellen over het gebruik van deze ondergrondse ruimtes en dat deze tunnels in tijden van de muur werden gebruikt om te vluchten van Oost naar West Berlijn want veel studenten konden van de ene op de andere dag niet meer naar colleges. Na ruim 1,5 uur zien we weer daglicht en geeft het lange tijd stof tot nadenken. Via de East Side Gallery, waar in de jaren 90 verschillende kunstenaars een stuk muur mochten voorzien van graffiti, de bekendste is de Kus van Brezjnev en Honecker gaan we weer terug naar de camping. Een paar enerverende dagen Berlijn, bijna 30 kilometer in de benen en dan nog de nodige kilometers met het openbaar vervoer. Geen mooie stad maar door de geschiedenis niet hebben willen missen.

_DSC2332

1. Claudette:
    29 augustus 2023
    Mooi verhaal. Interessante verhalen. Mooie plaatjes.
  2. Jacqueline Bellis:
    29 augustus 2023
    Leuk om alles weer te zien. Herkenbare plekken en weer duidelijk omschreven.
  3. Agnieta:
    29 augustus 2023
    Berlijn bijzondere stad ook wij ervaarden het ,maar na 3 dagen genoeg van alle slechtheid van de mens ,niet opwekkend om daar rond te lopen .
    Wel mooie bouwwerken ,en net wat je zegt je wil het wel zien
  4. Bert:
    29 augustus 2023
    Mooie plaatjes en veel herkenning.
  5. Christiene:
    1 september 2023
    De mooiste gebouwen staan aan de Unter den Linden en het Museum-Insel inderdaad. Voor de rest wel een beetje somber en grauw.