Maun

21 november 2023 - Maun, Botswana

Maun dinsdag 21 november 2023

Om half zeven zitten we aan het ontbijt omdat we zeven uur opgehaald worden voor een tocht in Mokoro's door de Delta. Een hobbelige zandweg brengt ons naar het opstap punt. De opstappunten zijn voorzien van coördinaten in plaats van plaatsnamen want dat is een beetje lastig bij een Delta. De lokale bevolking gebruikt een Mokoro als vervoersmiddel met bevoorrading want er zijn een paar plekken waar geboerd wordt. Een Mokoro was voorheen een uitgeholde boomstam maar tegenwoordig zijn het van polyester gemaakte smalle kano's. We krijgen een korte uitleg en voorstel rondje van de pullers. Dit zijn degene die achterop in de kano staan en met een stok de kano's voortduwen. Wij hebben Britty als puller. Nog geen minuut op weg of ik zie 2 prachtige vogeltjes maar voor ik wat kon zeggen waren we er al voor bij. Wel wees ze ons op een wit kikkertje wat in het riet zat en zo groot was als een vingernagel. Het heeft kracht en stuurmanskunst nodig om de bootjes door de smalle waterwegen te loodsen maar dan komen we bij een wat open stuk waar nijlpaarden zitten en even later komen we op een eilandje aan waar we eerst een wandeling gaan maken om er daarna te lunchen. De gids vertelde dat er 181.000 olifanten zijn en best veel overlast geven. Er wordt gekeken of er een deel naar Angola kan worden overgeplaatst en in een bepaalde periode mogen ze geschoten worden, begreep ik van de gids maar ik kon hem moelijk verstaan dus weet ik dat niet zeker, nog een verhaal over de termieten en de heuvels en dan terug naar de schaduw. Het is wederom 42 graden dus een plekje in de schaduw en het windje voelde goed. We varen weer naar het opstap punt en zien de nijlpaarden weer boven komen, eentje begon een beetje te grommen dus snel maar gecontroleerd er voorbij om al hobbelend terug naar te rijden naar het hotel. Koud biertje en een plons in het zwembad, héérlijk.  Vanavond weer lekker gegeten en op tijd naar bed voor onze langste reisdag van deze reis.

_DSC5649

1. Jacqueline Bellis:
    21 november 2023
    Wat een belevenis geniet ervan
  2. Jaco Bellis:
    22 november 2023
    Geweldig mooi, wat zullen jullie genieten.
  3. Claudette:
    22 november 2023
    Christiene wat een prachtige reis. Ik geniet met jullie mee. Leuke verhalen en mooie foto's een feestje om de dag mee te beginnen.
  4. Bert:
    24 november 2023
    Gelukkig hebben jullei beter weer dan hier. Met regen, hagel, wind en iets minder warm.
  5. Christiene:
    29 november 2023
    Dank je wel Claudette, we zijn nu in Swakopmund waar we een beetje beter en betrouwbaar internet hebben.

We hoorden van het weer bij jullie, brrr