Maun, Botswana

20 november 2023 - Maun, Botswana

Maun maandag 20 november 2023

Ik heb redelijk geslapen ondanks de olifanten om ons heen. Af en toe werd er flink getrompetterd of gebromd. Ze slopen wel van alles hoor want op een gegeven moment wordt ik wakker van een vreemd geluid wat ik niet thuis kan brengen, ik sta op en kijk door het gaas naar de olifant die het huisje naast ons lijkt te staan slopen. Met zijn slagtanden probeert hij het riet dat onder een met gaas gespannen dak ligt leeg te halen, ik sta er verbaasd naar te kijken want het gaat er best stevig aan toe. Hier op deze camping gaat het water eraf van 10 uur s avonds tot 5 uur in de ochtend en omdat ik toch al wakker was dacht ik op tijd te gaan douchen. Je kijkt vanuit de douche door het met gaas beklede raam zo naar de dieren en zie impala's en olifanten maar helaas er kwam helemaal geen water! En het water zou er alweer op moeten zijn want het was al 5 uur geweest. Ook dit hadden ze blijkbaar gesloopt, hoorden we later. Na het ontbijt rijden we weer met de truck verder naar Maun. We hopen op tijd te zijn want we gaan een vlucht maken over de Okavanga Delta. Thuis zag ik dit al voorbij komen en wilde dat graag meemaken.

_DSC5286

Maun 20 november 2023

Tijdens het inchecken in het Cresta Maun Hotel ging Dumille met onze paspoorten en het geld de tickets halen bij het vliegveld van Maun. Het was even wachten tot we om half vier door Dumille naar het vliegveld werden gebracht. Ticket en paspoort mee en door de controle naar de vertrekhal, Maun is een klein Internationaal vliegveld waar ook de rondvluchten vandaan vertrekken. Om vier uur stijgen we op, Koos voorin naast de piloot die al flink gas geeft voor de bocht 😄 en al snel komen we boven de Delta en het is fantastisch, zoveel kleuren en zien de vertakkingen. Dit is de enige binnenlandse Delta in de wereld die niet uitmondt in zee maar vertakt in de Kalaharie Woestijn en op de lijst van het Wereld Erfgoed staat. De Okavango Delta heeft een oppervlakte van 15.000 vierkante kilometer en is hiermee het grootste delta van de wereld. De Okavango Delta is een moerasgebied dat wordt gevoed door de Okavango-rivier en is 1600 kilometer lang. Deze rivier begint in het hoogland van Angola en mondt uit in het Kalahari-gebied. Het water in de rivier doet er ongeveer een half jaar over om vanaf het begin (Angola) naar het einde te komen (Maun). Het water stroomt ook maar 8 km/u. De overstromingen zijn seizoensgebonden want halverwege de zomer begint het in het noorden en zes maanden later komt het water in het zuiden aan. Het water verdampt snel door de hoge temperaturen. Er leven meer dan 400 verschillende vogelsoorten en zoogdieren. We zien veel droge plekken maar er valt nog genoeg te zien, de kleuren zijn prachtig en zien duidelijk de vertakkingen. Ook zien we olifanten, waterbuffels, nijlpaarden, antilopes, zebra's en pelikanen. Na 50 minuten landen we weer op het vliegveld en staat Dumille ons op te wachten. In het Cresta Maun Hotel waar we 2 nachten blijven is het bij een koud biertje bijkomen van wat we gezien hebben en zijn de anderen nieuwsgierig. Morgen gaan we met Mokoro's het gebied in. Het is 42 graden vandaag dus even lekker opfrissen met een heerlijke koude douche voor het avond diner.

_DSC5392

1. Elise:
    4 december 2023
    Wat fantastisch die vlucht die jullie gemaakt hebben!
  2. Christiene:
    5 december 2023
    Ja,was echt heel mooi, blij dat we dat gedaan hebben. Je komt er niet zomaar nog eens 😀