Chobe National Park, Botswana

19 november 2023 - Nata, Botswana

Nata zondag 19 november 2023

We tikken vandaag weer de 39 graden aan maar voordat we verder naar Nata gaan worden we eerst nog opgehaald voor een Gamedrive door het Chobe National Park. De Gamedrive is optioneel en heb je geen zin en wil je uitslapen dan is dat prima maar uiteindelijk komen we hier voor het wild en gaat ook iedereen mee. Het Chobe National Park is een park zonder hekken zodat de dieren er vrij kunnen rondlopen, wij zijn te gast ten opzichte van de dieren. Zoals ik eerder heb verteld heeft Botswana de grootste olifanten populatie en dat gaan we zien maar het eerst zien we de giraffen die in het ochtend licht staan, het is 6.00 uur!  Maar daarna hele kuddes olifanten. Onze gids wilde achter Koedoe's en leeuwen aan en stopte af en toe om te luisteren en sporen te zoeken, is dat echt of een beetje stoer doenerij 😉, we gaan er allemaal in mee omdat er ook wel sporen te zien zijn. Geen leeuwen maar bavianen en zebramangoeste maar even later dan toch een leeuwin onder de struiken. We komen veel olifanten tegen maar zien ook impala's, springbokken, antilopen, nijlpaarden en veel vogels. Als we verder naar het water rijden komen de olifanten bij bosjes uit het achtergelegen gebied. En niet een paar maar hele kuddes. Er loopt zelfs een jong mee van nog geen week oud, schatte onze gids. In 1 woord geweldig!

_DSC5102

We hebben er een lange tijd gekeken maar gaan verder, op zoek naar ander wild. Als de gids hoort dat er een groepje leeuwen is gespot gaat het gaspedaal naar beneden, de gidsen staan onderling in contact met elkaar. Het lijkt Dakar wel zo scheurt hij door het zand maar daar liggen ze dan...1 Kalihari leeuw met 5 vrouwtjes. Een Kalihari leeuw heeft ten opzichte van de Afrikaanse leeuw zwarte manen. Zo'n 10 tellen blijven we op zo'n 2 meter en dan er weer vandoor anders verstoor je ze teveel. Na al dit moois rijden we weer terug naar de Lodge om te ontbijten waarna we verder gaan naar Nata. We waren bijna klaar toen de stroom uit viel, iets wat vaker voorkomt in Botswana. De tassen weer ingeladen en nemen plaats in de truck. Zonder airco want de raampjes kunnen open, pfff 🥵 maarrr de stoelen zitten goed 😀 De wegen zijn slecht in Botswana, veel kuilen en gaten waardoor je af en toe flink door elkaar geschut wordt. We zijn op tijd in Nata waar we 1 nacht op Elephants Sands blijven, een bijzondere plek. Voor het restaurant komen eind van de middag tientallen olifanten samen om eigenlijk een beetje te staan en ruzie te maken, het is een hele attractie. We vinden het een beetje dubbel want ze komen eigenlijk om te drinken en badderen maar dat vinden ze hier niet. Een droge poel en ze zijn met te veel. We slapen in een safari tent en daar krijg je een beetje het Out of Africa gevoel bij vooral omdat de olifanten zo voorbij je veranda lopen.

20231119_161533

Omdat we vanavond een braai hebben lopen we langs de olifanten naar het restaurant, bijzonder hoor om olifanten voorrang te moeten geven. De braai was heerlijk en goed verzorgd en omdat het al donker was werden we naar de lodge gebracht met een terreinwagen omdat het toch uitkijken is met de olifanten. Even douchen en we duiken er weer op tijd in want we moeten er morgen weer vroeg uit voor de volgende bestemming.

20231119_165136