Ljubljana

23 juni 2012 - Ljubljana, Slovenië

Smlednik - Ljubljana  ( 21 km )

We zijn lui en komen maar moeilijk op gang vanmorgen maar ja... Ljubljana is maar op 20 auto minuutjes van de camping. Om kwart over elf gaan we weg en parkeren de auto in een wijk buiten het centrum en pakken de fiets van de auto om verder het centrum in te gaan, hebben we toch nog de fietsen gebruikt deze vakantie ;) Ljubljana heeft een klein historisch centrum en is daarom makkelijk te belopen. Het ene gebouw is nog mooier dan het andere en je ziet verschillende bouwstijlen; Middeleeuws, Jugendstil, Barok, Rococo het is allemaal even mooi. Aan de oever van de Ljubjanica en naast het centrale plein, Presernov Trg pakken we een terras voor een kop koffie. Daarna lopen we eerst naar de Burcht Ljubljanski Grad, de burcht ligt op 376 meter hoogte en gaat met een stijl pad omhoog, dat is even afzien maar dan heb je ook wat. Het uitzicht vanaf de toren is prachtig en je overziet de hele stad, ook doen we nog het museum aan en kijken een film over het ontstaan van Ljubljana.. We eten een ijsje op de binnenplaats en gaan via dezelfde steile helling weer naar beneden om de stadswandeling te maken. Onderwijl pakken we een terrasje want de inwendige mens moeten we niet vergeten. Daarna zoeken we de fietsen weer op en rijden naar de camping. We hebben een erg leuke dag gehad.