Folklore

24 juni 2012 - Smlednik, Slovenië

Smlednik - Skofja Loka  ( 14,2 km )

Na het ontbijt zijn we naar Skofja Loka gereden, een van de eerste stadjes die in Slovenië gesticht is. We zetten de auto op de parkeerplaats en lopen de Spodnji Trg op waar vroeger de armsten van de stad woonden. We steken de straat over en komen op de Mestni Trg uit, het mooi beschilderde voormalig stadhuis en het Homanhuis zijn blikvangers, het Homanhuis is het oudste pand van de stad (1511). Als we verder lopen zien we huizen tegen de stadsmuur aangebouwd en komt het kasteel (Grad Loka) in zicht. Wanneer we uitgekeken zijn en een kop koffie hebben gedronken gaan we terug naar de camping. Het is vandaag een Nationale feestdag en is er veel te doen. Op de camping is het rond de bar/restaurant al een drukte van belang. Er is een tentoonstelling van oude brommers en motoren, kunnen we streekproducten proeven, is er volksmuziek en het daarbij horende volksdansen. We sluiten aan en proeven de lokale zoetigheden en de likeur. Verderop kunnen we soep halen en schuiven aan aan een lange tafel. We raken aan de praat met inwoners van het dorp wat met gepaard gaat met gebrekkig engels en veel gebaren en krijgen een halve liter bier aangeboden. Koos haalt de ' kobbeslokje', dit eilanderlikeurtje hadden we op Schiermonnikoog gekocht en meegenomen. Direct daarna kwamen ook zij weer met likeur aan en afwijzen was er niet bij, de glazen moesten vol! Nadat we de soep op hadden en we uit fatsoen een slokje van het likeurtje hadden genomen zijn we van tafel weggegaan. We hebben nog even staan kijken naar het volksdansen wat ook hier alleen nog onder de ouderen leeft en de even zo oude mannen die voor het muzikale vertier zorgden. De soep en drank doen hun werk en loom druipen we af en zetten de stoelen in ligstand ;) Na een uurtje zijn weer wat bijgekomen en pak mijn boek. Het weer was weer prachtig vandaag en zien wel wat de dag ons verder brengt.