Kamanjab - Swakopmund

28 november 2023 - Swakopmund, Namibië

Swakopmund dinsdag 28 november 2023

Vanmorgen er vroeg uit want het is een stukje rijden naar Swakopmund. Het heeft vannacht geregend, iets waar ze naar snakken hier. Gisterenavond zaten we nog lekker op de veranda met een wijntje terwijl het in de verte flink onweerde. Je kan je daar zo'n voorstelling van maken met de beelden uit een documentaire. Maarrr vandaag dus naar Swakopmund, een stad met Duitse invloeden.  In Namibië zijn maar weinig wegen verhard dus was het soms flink hobbelen in de safaritruck.  Onderweg zijn we even gestopt bij een marktje waar Himba en Herero curiosa verkochten. Ik nam een foto van een klein kind en liet de foto zien vanaf dat moment was hij of zij niet meer van me af te slaan 🙂 en ging er steeds mooier voor staan. We zijn verder langs Brandberg gereden die zijn naam dankt aan het licht van de zonsondergang die dan op de berg schijnt en het dan lijkt of hij in brand staat, het is de hoogste berg van Namibië. Het landschap verandert in woestijn, het Skeleton Coast NP is 17.000 km groot en strekt zich uit vanaf de grens met Angola tot Swakopmund over een lengte van 500 km langs de kust en alle wegen zijn onverhard tot dat je bij bewoond gebied komt. Het gebied is extreem droog en niet toeristisch. We maken een korte stop bij Cape Cross, een grote kolonie zeerobben huist daar. We zijn er maar kort geweest want die stank... vreselijk. Veel jong geborenen die hulpeloos zoeken en maar een eind heen huppen, er zijn er ook veel die het niet redden en voer zijn voor zeemeeuwen. Er zitten naar schatting 80.000 tot 200.000 zeerobben en is de grootste van Zuiderlijk Afrika. De jongen worden tussen november en december geboren dus vallen met onze neus in de boter.

_DSC7118-01

Er staat een kruis voor Diogo Cão, een Portugese zeevaarder die als eerste Europeaan in 1893 voet aan wal zette in Zuiderlijk Afrika. We rijden snel door en maken nog een korte stop bij een gestrande kotter, niet bijzonder maar we zijn even lekker uitgewaaid en van de stank verlost. De temperatuur is aangenaam met zo'n 25 graden terwijl het gisteren nog 39 was. Inchecken in Prost Hotel in Swakopmund en dan gaat iedereen een beetje zijn eigen weg, we hebben even heerlijk wat door het centrum geslenterd en over de boulevard want eerlijk gezegd is het wel een passieve reis, veel zitten en dan vooral uit het raam van de truck kijken. Vanaf morgen wordt het wat actiever. We gaan eerst met z'n zessen met een gids fietsen door een township en 's middags de Little 5 spotten in de woestijn. We hebben vanavond even lekker met z'n tweetjes wat gegeten, ik had niet zoveel trek en heb het bij een salade gehouden. Koos had de Kingklip, een Kaapse koningsklip. Een vissoort wat wel 180 cm kan worden, gelukkig heeft hij niet de hele vis gekregen 😄 hij vond hem erg lekker, nog een afzakkertje in een pub en dan is deze dag ook zomaar weer om.

1. Jacqueline Bellis:
    29 november 2023
    Ja schattig jochie😉
    Mooie foto's 👌
  2. Michelle:
    30 november 2023
    Wat een mooie plaatjes weer Christiene! Maar zebra op een braai?😏
  3. Agnieta:
    3 december 2023