IJhorst 5

19 mei 2023 - IJhorst, Nederland

Schiphorst  18 mei 2023

Cisca en Franz zijn de laatste dingen aan het opruimen want die vertrekken weer naar huis. We doen nog een bakkie samen en nemen afscheid. Met Bert en Claudette had ik afgesproken naar de beeldentuin van De Havixhorst te gaan in Schiphorst, net buiten De Wijk. We zetten de fiets op slot en starten met koffie voor we de beeldentuin en kruidentuin in gaan. Koos zet ondertussen koers naar Alkmaar want AZ moet vanavond een belangrijke wedstrijd spelen en zal pas na middernacht weer terug zijn. Het is heerlijk slenteren door de tuin en lopen nog even de paarse route door het bos. De Lokkerij is amper een kilometer verder en hij was open dus lopen we even binnen. De Lokkerij heet zo omdat de boerderij van de familie Lokken was en heeft dus niets met het lokken van ooievaars te maken, dat berust op toevalligheid. Eind jaren zestig waren de ooievaars nagenoeg uitgestorven en daarom werd er een fokprogramma opgestart. Het ooievaarsstation de Lokkerij is een groot succes en de ooievaar neemt weer toe. De Lokkerij is ook een asiel voor zieke of gewonde ooievaars. Het is een komen en gaan op de nesten die overal gebouwd zijn; schoorstenen, palen of in de bomen, je komt ogen te kort.

_DSC8205-02

Na een tijdje maken we de wandeling af en zijn halverwege de middag weer terug op de camping. Inmiddels zijn alle plekken weer gevuld met nieuwe kampeerders en het is gezellig druk. Kinderen die suppen of vissen in het vennetje van de camping en de familie op het grotere veld is nog meer uitgebreid. Met z'n drieën zitten we nog gezellig in het zonnetje en eten onder de luifel van de caravan. Koos is rond half 2 thuis en helaas heeft AZ verloren en gaat niet verder om de prijzen.

De Wijk 19 mei 2023

Vandaag gaan Bert en Claudette verder met hun vakantie en zijn begin juli pas weer thuis. Wij doen nog wat boodschappen en hebben voor ieder een klein aardbeienslofje gekocht voor bij de koffie, daar kun je me onder begraven 😋. De 'grote' luifel halen we eraf en doen een lichtere luifel eraan om te kijken of dat wat is voor de vakantie naar Duitsland, we nemen ze gewoon allebei mee dan kunnen we kiezen 😁

_DSC7899-01

Morgen ruimen we op en gaan weer huiswaarts. Het was een heerlijk weekje met goed gezelschap 😀 Het weer was goed, soms een beetje fris, vooral de avonden maar het werd later in de week steeds warmer en we hebben het droog gehouden.

1. Agnieta:
    19 mei 2023
    Tijd gaat snel als het leuk is ,wij waren ook bij de ooievaren opvang erg leuk om te zien ,maar begreep van iemand uit de buurt dat het wel een beetje een plaag wordt ,zijn echte rovers he.
    Jullie op huis aan wij een paar dagen genoten van Stockholm een mooie stad en hadden super weer.
    Morgen weer verder richting het noorden.
    Gr Agnieta
  2. Christiene:
    19 mei 2023
    Leuk Agnieta, ben heel benieuwd hoe jullie reis zal zijn. In ieder geval heel veel plezier. Hoe lang gaan jullie? Wij gaan nu eerst maar weer op huis aan en van de zomer richting Duitsland.
  3. Bert:
    19 mei 2023
    Mooi verhaal weer... Vooral doorgaan.