Ice Walk

24 september 2011 - Columbia Icefield, Canada

Athabasca Glacier

Het is prachtig weer, strakblauwe lucht dus dat ziet er veel belovend uit. Vandaag gaan we de gletsjer op met een gids. Om elf uur is het zover, ik heb de verkeerde schoenen aan en moet hoge bergschoenen aan omdat je de ijzertjes via je enkel onder je schoen bindt en dat gaat pijn doen dus de goede schoenen aan en ben er klaar voor.

icewalk

Onze gids, Todd uit Revelstoke geeft veel uitleg en neemt alle tijd. Een gletsjer is eigenlijk samengeperste sneeuw, voorbeeld; bij het maken van een stevige sneeuwbal pers je zoveel mogelijk vocht uit de sneeuw, dit gebeurd ook bij het ontstaan van een gletsjer. De gletsjer is 6 km lang en 90 tot 300 meter dik en daaronder ontstaan riviertjes die de gletsjer in beweging zet daarom ziet een gletsjer er grimmig uit met kloven en gaten. Doordat hij steeds iets meer smelt wordt de gletsjer ieder jaar korter. Op de weg er naar toe staan paaltjes die aangeven tot waar de gletsjer kwam en tot waar hij nu is, zo is dus goed te zien hoe hij ieder jaar weer krimpt. Eigenlijk is dat dus een slecht teken. Je kunt ook met een soort truck/bus met dikke banden de gletsjer op. Die rijdt een bepaald gedeelte en aan het eind van de rit mag je er even uit. De bus zit vol met voornamelijk Aziatische toeristen die vol verbazing naar ons kijken en beginnen te zwaaien, wij zwaaien met z'n allen terug en zijn blij dat we voor de wandeling hebben gekozen. We vinden het geweldig op de gletsjer, het geeft zo'n expeditie gevoel! De tocht duurt zeker tot 15.00 uur. Voldaan en een ervaring rijker gaan we terug naar onze camping voor nog een nacht primitief. Het weer is nog hartstikke lekker dus nemen we het er van, Koos maakt de fire pit aan en we besluiten buiten aan de picknick tafel te eten met het kampvuur hoog opgestookt :) We genieten met volle teugen.