Gingst

15 september 2022 - Gingst, Duitsland

Neuenkirchen  12-09-2022

We besluiten naar het eiland Lebbin te fietsen, het begint goed met een prima fietspad maar als we eenmaal de weg weer overgestoken zijn krijgen we opnieuw een kasseienstrook. Het is niet altijd makkelijk fietsen hier op Rügen. In Neuenkirchen is een uitkijktoren, de Gümbketoren en is 21 meter hoog. Door het steile pad omhoog waar langs het pad informatie borden staan over de bomen die we zien, staat de toren 60 meter boven zeeniveau. We beklimmen de ijzeren treden en onderweg ook hier info borden maar dan met vogels die je zou kunnen zien. Er komt inderdaad een buizerd over en voor de rest blijft het stil. Je kunt hier rond om kijken en zien in de verte een groot passagiers schip dat richting Scandinavië vaart. Ook Kaap Arkona en de veerpont naar Wittow die we eerder hebben genomen toen we naar Putgarten en Kaap Arkona gingen. het is een fantastisch uitzicht en zien het vele water waar Rügen van voorzien is. Na een tijdje fietsen we door naar Vieregge met een klein haventje en restaurant waar we wat willen eten maar helaas gaat het pas om 2 uur open dus eten we ons boterhammetje maar op bij de haven. Op de terug weg nog een boodschap en dan zit deze dag er ook weer op.

Putbus 13-09-2-22

We gaan vandaag naar Putbus want op het Pirateninsel, wat eigenlijk een kinderparadijs is staat een 'op zijn kop huis' en dat willen we wel eens zien. Putbus zelf is vooral een kuuroord en het grijsgehalte wat uit touringcars komt is dan ook vrij hoog. De ervaring in het op zijn kop huis is bizar en geeft de gelegenheid tot vreemde foto's. Als je de foto omdraait hang je als een spiderman aan het plafond :) Nadat we wat gegeten hebben rijden we naar Sellin, een soort Scheveningen met veel huizen in de verhuur en een hoop zien en gezien worden. De Seebrücke is de grootste blijkvanger van Sellin. Het is een pier met restaurant en aan het eind ervan een onderwatergondel. De pier is 394 meter lang en is de langste van het eiland. De eerste pier is gemaakt in 1906 en was toen 508 meter lang maar is ook al een aantal keren kapot gegaan door ijs en vuur, ook is hij tijdens de tweede wereld oorlog gebombardeerd. De huidige pier is in 1998 geheel in stijl gemaakt en een blikvanger.

IMG-20220913-WA0001-02    DSC07786

Ummanz 14-09-2022

Een wandeling op Ummanz want willen voor de laatste keer achter de kraanvogels aan. We zien inderdaad een groepje staan maar zodra ze merken dat er naar ze gekeken wordt dan zijn ze gevlogen. De kraanvogels komen met grote getalen uit Scandinavië voor ze naar het warmere Zuid Frankrijk en Spanje gaan en dan komen ze in het voorjaar weer terug om te broeden in Scandinavië. Voor de rest valt het tegen met wat we tegenkomen. Koeien en heel veel zwanen heel ver weg. Het valt op dat veel huizen vrolijke kleurtjes hebben en rietgedekte daken. De rietgedekte huizen hebben versierselen op de nok, dit heet een uilenbord of windveer en wordt gebruikt om het dak af te knotten. De paardenhoofden staan symbool voor voorspoed.