Gingst

10 september 2022 - Gingst, Duitsland

10-09-2022 Stralsund

Het is stralend weer en rijden vandaag met de auto naar Stralsund, we hebben de fietsen mee en parkeren de auto op een P&R. Stralsund is net over de brug aan het vaste land. Hier op Rügen hebben ze nog niet gehoord van asfalt want het ligt bezaaid met kinderkopjes. Vervelend fietsen en dus is het al hobbelend naar het centrum, lang leven de kipfileetjes 😉 Stralsund is omgeven door water en is voorzien van historische gebouwen. We zetten de fietsen bij het Oceaneum en wandelen de oude stad in. Op de Alter Markt heb je zicht op veel historische gebouwen. De filigrein gevel, open gevel van het Rathaus is een blikvanger en op de Alte Markt zijn huizen daterend uit verschillende perioden. De Nicolaikirche aan de Alte Markt is een bezoekje waard en is fraai versierd zoals het een goed katholiek betaamd, beetje overdadig dus. De inwendige mens wordt voorzien op een terrasje bij een uitbater aan de Alte Markt voor we verder de stad bekijken. We wandelden een stukje buiten de stadsmuur richting de haven en komen weer op de plek waar we de fietsen hebben gestald. Via het stadspark fietsen we weer terug naar de auto. Het was mooi weer vanmorgen en had daarom wat gewassen, het is droog en kan opgeruimd. Al snel wordt het vochtig en koud, ook hier moet je van schokbeton zijn want het is geen dag hetzelfde. Het wordt binnen zitten met zo af en toe het kacheltje aan.

DSC07408

Prora 11-09-2022

Het is wat druilerig vanmorgen maar onze plannen om naar Prora te gaan wijzigen niet. Prora ligt aan een van de mooiste baaien van Rugen maar er huisvest 1 van de meest bizarre gebouwen van Duitsland, namelijk “de kolos van Rugen”. In 1936 werd het gebouw onder Nazi regime gebouwd. Hitler liet namelijk een hotel bouwen van maar liefst 4,5 kilometer lang en was bedoeld voorzo'n 20.000 soldaten voor zij naar het front gestuurd zouden worden. Hebben ze toch een klein beetje gevoel van vakantie was de bedoeling. Het hele Project heette dan ook ‘Gesterkt door vreugde', nu wordt het verleden weggepoetst door er appartementen van de maken en wat horecagelegenheden want uiteindelijk heeft het zijn doel voorbij geschoten en is het nooit het hotel geweest. Over een paar jaar zal alles gewist zijn ben ik bang. Het weer geeft het geheel wat het toekomt, een beetje droevig wordt je er wel van namelijk. We wandelen via het strand om het gebouw heen en hoe langer je er naar kijkt hoe onwerkelijker het wordt. Een kopje koffie in het gebouw en blijven wat langer zitten als het met bakken uit de lucht komt. Het weer knapt ook daarna niet op en besluiten dan ook om terug te gaan naar de camping.

20220911_141037