Schwerin

16 september 2022 - Schwerin, Duitsland

Retgendorf 15-09-2022

We zijn op tijd vertrokken op weg naar onze volgende bestemming. We hebben een camping gevonden in Retgendorf aan het Schweriner See. Het is behoorlijk slecht weer als we wegrijden uit Gingst en onderweg ook regelmatig een bui maar tussendoor schijnt de zon uitbundig. Veel campings in Duitsland gaan van 13.00 uur tot 15.00 uur dicht maar zijn op tijd en rijden rond 12 uur de camping op en het stormt! Wat een wind en toch krijgen we het voor elkaar om de luifel eraan te zetten want het is toch wel fijn om een droge instap te hebben. Het weer wordt er niet mooier maar een rode ondergaande zon maakte een hoop goed.

DSC08034

Schwerin 16 -09-2022

Schwerin is de provinciehoofdstad van Mecklenburg-Vorpommeren en ligt tussen verschillende meren. De grote blikvangers zijn het centrale plein en natuurlijk het kasteel dat er sprookjesachtig uitziet. Wandelend richting het plein horen we orkestmuziek, op het plein geeft het politiekorps een concert en het klinkt best goed. Ook heeft Schwerin in de kleine straatjes pareltjes van gebouwen en een voormalige slijpmolen. In de tuin van het kasteel vind je de Oranjerie en er is een grot waar de vleermuizen huizen. Het is prachtig aangelegd en er bloeit nog best veel aan bloemen. Via een houten brug kom je in de slottuin waar het heerlijk wandelen is. We lopen nog even door naar de oude slijpmolen die vroeger gebruikt werd voor het slijpen van grote stenen tafelbladen of traptreden, de molen doet nu dienst als museum. Schwerin is echt een prachtige stad.

DSC08128

1. Bert:
    19 september 2022
    Zeker een mooie stad. Ooit stonden we met onze eerste camper, de challenger, op een camperplaats buiten de stad en mooi fietsen naar de stad en de omgeving.