Gingst 🇧🇪

6 september 2022 - Gingst, Duitsland

Gingst 06-09-2022

Na een overnachting op een camping bij Hamburg zijn we aangekomen in Gingst op het eiland Rügen. Hier blijven we voorlopig, de plannen om naar Berlijn te gaan zijn geschrapt dat doen we een andere keer want er valt hier veel te zien. Het waait wel behoorlijk maar het ziet er goed uit voor de komende tijd al zal er een regen dag tussen zitten. Iedereen snakt naar regen maar wij nu nog even niet 😊 Achter de camping is een open veld waar we reeën zien en een mooie zonsondergang. Als we geïnstalleerd zijn zitten we al snel aan de borrel met nootjes.

20220907_175221-01

Sassnitz 07-09-2022

We zetten de auto op een grote parkeerplaats om naar het hoogtepunt van deze wandeling te lopen, de Köningssthul. We wandelen de ‘Hochuferweg Jasmund’ en zien tijdens deze route de witte krijtrotsen waar het hier om bekend staat. De wandeling is ongeveer 12 kilometer maar gaat op en af, diepe dalen en dan weer omhoog, trappen op en af. Het is een pittige wandeling en gelukkig hebben we een goede conditie want anders is het zeuren zien we onderweg, er staan geregeld mensen stil om bij te komen. We dalen af bij de Piratenkloof, volgens de legende zou in de 14de eeuw piraat Klaus Störtenberg hier zijn schatten hebben begraven. We dalen de trap af en moeten die straks ook weer op maar het is fantastisch om tegen de witte kliffen aan te kijken. In de verte zien we een driemaster op zee, je kan hier namelijk ook een vaartocht boeken. We klimmen de trap weer op en gaan verder met de wandeling en komen bij het punt Wissower Klinken waar de schilder Friedrich hier de ‘Krijtrotsen van Rügen”heeft geschilderd. De oude beukenbossen waar we doorheen lopen is meer dan 700 jaar oud en is prachtig. De natuur begint al een klein beetje hun herfsttooi aan te trekken. Het hoogtepunt van wandeling is de Koningssthul, een klif dat op 118 meter boven zee niveau uittorend. Hier is het erg toeristisch maar blijven even kijken want hier kom je voor. We lopen verder door naar de parkeerplaats en stappen in de bus naar Sassnitz waar de auto geparkeerd staat. Sassnitz is een kleine stad/dorp met nog geen 10.000 inwoners. De gebouwen doen teruggaan naar de tijd van de DDR, hoewel je ziet dat er veel opgeknapt wordt. Het Hotel Rügen blijft wel een beetje achter wat dat betreft.

DSC07167

Putgarten 08-09-2022

Het is zwaarbewolkt maar gaan naar Putgarten en wandelen vandaar naar Vitt en Kap Arkona. Voor we er zijn nemen we de veerpont van Wittow, Wittow is een schiereiland van het eiland Rügen. Met amper 8 minuten staan we aan de andere kant. Rügen bestaat uit landtongen en schiereilandjes, er is dus erg veel water. Het is nog een stukje voor we in Putgarten zijn en zien onderweg kraanvogels, de kraanvogels komen hier in september met duizenden tegelijk voor ze doortrekken naar het warmere zuiden. Het kunnen flinke aantallen zijn van wel zo’n 90.000 op heel Rügen, van heinde en verre komen vogelliefhebbers dit aanschouwen. De parkeerplaats in Putgarten is niet te missen en verschrikkelijk toeristisch. Voor mensen die niet willen of kunnen wandelen kunnen ze met een treintje, een huifkar of bus naar Kap Arkona. Eigenlijk is het een stukje van niks want het is 2 kilometer naar Vitt en dan nog eens 2 kilometer naar Kap Arkona. Er staat een stevige wind en dat is te merken in de temperatuur, die is flink gezakt. De harde wind zorgt voor een ruige zee met hoge golven. Vitt is een klein vissersdorpje met witte, rietgedekte huisjes en je kunt er, uiteraard veel visrestaurantjes vinden maar ook kleine ateliers. We lopen door naar Kap Arkona dat ligt op een 45 meter hoge steile kust van krijtsteen. Bij mooi weer kijk je hier richting Malmö in Zweden. Voor en in de oorlog was dit militair gebied en werd gebruikt door de marine en er stond afweergeschut. Er staan 2 vuurtorens, een oude vierkante en een nieuwe ronde, de andere toren is een radio navigatietoren en wordt nu behuisd door een souvenirs winkel. Er zijn ook bunkers op het terrein die je kunt bezoeken maar dicht was toen wij er waren. Het gebied is nog niet zo heel lang geleden vrij gegeven voor toerisme, verder is er een restaurant, een trouwlocatie en ateliers. Op de terug weg lopen we langs een eettentje en nemen een broodje gebakken vis want als je hier bent hoort dat er een beetje bij. De huizen hier hebben vaak een vrolijke kleur, het doet me een beetje denken aan Denemarken.  Ook vind ik dat van het landschap, Rügen heeft vooral een glooiend landschap met soms wat steile wegen en dalen maar absoluut niet bergachtig. De lucht betrekt als we weer richting Putgarten lopen en nét voor we onze wandelschoenen uit hebben en de auto instappen begint het te druppelen en loopt uit op een langdurige bui die de rest van de middag en avond duurt.

20220908_145937

1. Jacqueline Bellis:
    👌🥰
  2. Bert:
    13 september 2022
    Zo lekker bezig, lijkt wel vakantie!!
  3. Christiene:
    13 september 2022
    Ik zal je eens wat zeggen....dat is het ook!
    De foto's met de Samsung gemaakt want we hebben hier geen internet. Ik loop dan ook wat achter met de verhalen 😏