Een, Drenthe

20 juni 2016 - Een, Nederland

We willen er nog een paar dagen tussen uit en kwamen in Een terecht. Een boeren camping in bedrijf en dat is wat we zoeken, kippen, een kat en de koeien zien, ruiken en horen. Voor weinig een goeie douche en wifi, niet dat dat het belangrijkste is maar makkelijk.

Vrijdag 17 juni 2016

Ik kom om 7.30 uur thuis uit de nachtdienst en na een verfrissende douche stappen we om half 9 in de auto en gaan we op weg. Het zonnetje schijnt en ik val maar niet in slaap. Bij knooppunt Joure moeten we invoegen en dat duurt even, in die tussentijd zien we een kalf geboren worden, tenminste het laatste stukje. De boer loopt naar de koe in kwestie, trekt aan de poten van het kalf en ploep... daar is ie dan. Tegen elf uur komen we op de camping aan en zetten de caravan aan de rand van het weiland. In het weiland staan ongeveer 20 koeien die allemaal moeten kalveren de aankomende tijd. We doen rustig aan en na  het middageten ga ik even op bed en val in slaap. Na 2 uur alweer wakker maar opgeknapt, ik voel me goed en heb niet het idee uit de nachtdienst te komen. Het zonnetje breekt door want die hadden we eerder in het westen achtergelaten. Tegen etenstijd rijden we naar Roden en eten wat, de koffie drinken we bij broer en schoonzus. Het Keezspel zijn we vergeten mee te nemen jammer maar is niet anders.

Zaterdag 18 juni 2016

Heerlijk geslapen, schuif de gordijnen open en zie daar....er is een kalf geboren. Het ligt nog naast moeder die nog even op adem moet komen. Ze likt het kalf schoon en na een tijdje staat zij op. Het kalf probeert ook op te staan maar blijft steken bij de achterpoten. Het duurt even voor het ook op de voorpoten staat. Het is zoeken naar het evenwicht en even later zakt het toch weer door de poten dus een nieuwe poging wordt ondernomen en met succes. Heerlijk om bij een boer staan. Na de koffie pakken we de fiets voor een fietstochtje hier in de buurt. Het tochtje is 35 km op de hybridefiets en het gaat lekker. Af en toe een stop voor de inwendige mens en het zonnetje schijnt. In Roden doen we een boodschap en daar krijgen we een flinke bui, we schuilen en wachten de het af. Het is een heerlijk dagje geweest.

Zondag 19 juni 2016

Vanochtend gaan we een stukje wandelen, niet ver hier vandaan is een hunebed en wandelen daar in de omgeving, fotos maken en genieten van de geluiden in het bos. Wanneer we de camping opkomen loopt de boerin met warme melk, ze dacht dat het kalf dat vanmorgen geboren was nog in de wei was maar haar zoon had het al meegenomen naar de iglo's waar de kalfjes wanneer ze net geboren zijn heen gebracht worden. Verder in het weiland zien we dat er nog een kalf geboren is en samen met de boerin lopen we er heen. Nog nat van de geboorte en de geboortezak op de grond komen ook de tantes een kijkje nemen. Wij gaan de stroomdraad weer over en lopen naar de stal met de pasgeborenen. Het kalfje wat eerder geboren is krijgt uit de fles want moeder is wat ouder ( 10 jaar! ) en die uiers hangen zowat op de grond dus het kleine meisje kan er niet bij..............

In de middag gaan we op de fiets naar Leutingewolde op verjaardag. Gezellig kletsen, BBQ en een wijntje.

Maandag 20 juni

Bah het regent. Geen haast dus vandaag, kan ik mooi mijn blog op orde brengen. We zien wel wat de dag brengt. In de middag klaart het op en zijn we nog een stukje gaan fietsen. Terug op de camping hebben we de fietsen weer terug achter op de caravan gehangen en zijn op weg naar huis gegaan. We hebben in de middag nog uitgebreid geluncht dus kunnen wel in 1 keer richting huis. De caravan was al opgeruimd en schoongemaakt dus kan hij gelijk weer naar de stalling. Om deze paar heerlijke dagen af te sluiten gaan we bij de Alkmaarse Poort in Alkmaar nog een hapje eten en nemen er een wijntje bij ..of 2 ;)

Vanaf nu ga ik serieus aan de slag met ons Australië avontuur, kan niet wachten...

1. Agnieta:
    20 juni 2016
    Leuk weer even er tussen uit en genieten kun je overal als je get maar ziet Fijne dagen nog
  2. Bert:
    20 juni 2016
    Grappig al die zwangere koeien. Mooi stekkie zo te lezen. Ga door met genieten. Wie was jarig? Hoe lang blijven jullie?

Inmiddels staan we op een CP in Weilmunster. Een paar dagen en donderdag de grens over en naar Rijssen. Groetjes.