Zuidelijk Afrika

16 november 2023 - Victoria Falls, Zimbabwe

Alkmaar 14 november 2023

10 graden

Koffers gepakt, ZAR en US dollars, papieren in orde dus we zijn er klaar voor. Met dit weer hier krijgen we er alleen maar meer zin in. Het internet is niet best op veel plekken en soms helemaal niet. We gaan zien hoe het loopt.

Klaar voor vertrek

Woensdag 15 november 2023, Amsterdam-Johannesburg 🇿🇦

Het is regenachtig en 11 graden maar over een aantal uren staan we in de warmte 😎Om kwart over 6 kwam Wim ons halen, die brengt ons weg, super lief. We zijn op tijd op Schiphol en lopen direct door naar de incheck balie om de koffers te labelen. Door naar de controle en de douane, alles verloopt soepel. Nu zitten we aan de koffie met een broodje en om de tijd te doden lopen we een rondje langs de winkels met (te) dure spullen. Tegen half 10 lopen we richting gate E21 wat zo’n 6 minuten lopen is en het is er al lekker druk. We worden verdeeld over verschillende bussen die ons naar het vliegtuig brengt, trap op en stoel 37 A en B opzoeken. We hebben wat vertraging en het is tegen 11 uur als we gaan taxiën en opstijgen, we stonden gepland op 10.20 uur. We zijn eigenlijk nog nooit stipt op tijd vertrokken maar dat maakt verder niet uit. Door uit het raampje te kijken proberen we te zien waar we vliegen, in ieder geval over de A4 maar buigen al snel af naar links om boven de bewolking uit te komen en daarna weer iets terug naar rechts. Rotterdam, Brussel en Parijs en koersen richting Marseille. Op het schermpje van de stoel voor mij is dat allemaal te volgen 😉 Op een hoogte van bijna 9500 meter en met een grondsnelheid van 1000 km per uur scheren we ons een weg door het luchtruim. Het is helder en kunnen de Alpen en de kust bij Marseille zien. Na 2 uur vliegen komen we het Afrikaans continent binnen, bij Algerije ( Skikda en Annaba ) zie ik op het schermpje. Grote woestijn landschappen, bergketens met zoutpannen en hier en daar een stad of dorp, het is prachtig. Onderweg ontbreekt het aan niets, eten, drinken, filmpje en muziek en ja … we kunnen appen 😄 Af en toe dommel ik een beetje in. Tegen negenen komt er bewoonde wereld in zicht en wordt de landing ingezet. Om 22.00 uur ongeveer Nederlandse tijd lopen we de aankomsthal van het O R Tambo Airport van Johannesburg in. Paspoort controle zonder problemen alleen duurde het even voor we de tassen hadden. We maken kennis met de groep en met een klein busje worden we naar ons 1ste onderkomen gebracht, Airport Lodge Guest House. Beetje gedateerd, schoon bed maar niet hoogstaand. Op dit moment is het half 1 geweest want het scheelt een uurtje met Nederland. Morgen om 8.00 uur ontbijten en dan weer naar het vliegveld voor de vlucht naar Zimbabwe

schermpje voor in de stoel

Donderdag 16 november 2023, Johannesburg, Zuid-Afrika - Victoria Falls,  Zimbabwe 🇿🇼

Om 7 uur hadden we de wekker gezet maar ik was al voor die tijd al wakker. Ik kwam gelukkig redelijk snel in slaap maar om 4.00 uur ongeveer werd ik wakker door de vogels. Bij Koos was dat net andersom. Ik had de kinderen geappt dat we geland waren maar dat appje kwam niet aan omdat er geen internet is, dit zal wel vaker gebeuren denk ik. Om 9.00 uur worden we weer naar de luchthaven gebracht en gaan door de nodige controles. We liepen de vertrekhal binnen en hadden net aan gekeken welke Gate we moesten hebben of er kwamen al 2 heren op ons groepje af om ons te helpen met inchecken en ons naar de juiste balie te brengen. Overrompeld als wij waren weten we nu dat dat niet meer gaat gebeuren. De fooi die ze kregen was niet genoeg. Koos gaf fooi in Rand maar 1 van de heren zag dat iemand van de groep US dollars had. Ontevreden over zijn Rand, die hij het liefst wilde terug geven om in te ruilen voor dollars droop hij af. Bij de controle werd mijn waterfles opgemerkt, ik was vergeten hem te legen, stom. Gelukkig mocht ik hem houden maar moest hem ter plekke leegdrinken. Ik was bang dat ze hem weg ging gooien. We hebben geen plastic flesjes mee want voor Botswana en Namibië staan daar boetes op dus Koos heeft een aluminium en ik een 'glazen' fles. Het zijn beide sportflesjes. Alle wegwerp plastic is verboden. Zip-lock zakjes mogen gelukkig wel want dat is voor de plakkerige zonnebrand wel prettig. We drinken met een paar van de groep koffie en eten er een donut bij. Met z'n 2-en lopen we nog wat winkels in en uit en vanaf 10 voor 11 kunnen we boarden want om vijf over half twaalf vliegen we naar Zimbabwe. Het is een soort CityHopper en half gevuld want kunnen tijdens de vlucht gewoon even ergens anders gaan zitten en zo kunnen we allebei bij een raampje zitten 🙂 Het visum hebben we ingevuld in het vliegtuig want dat moeten we straks afgeven met 30 Amerikaanse dollars per persoon. Zimbabwe is schreeuwend duur, het land is failliet en het eigen geld is niets waard en daarom wordt er overal betaald in US dollars.

Boarden voor de vlucht naar Victoria Falls, Zimbabwe

Om half 2 Zimbabwaanse tijd landen we en is het 33 graden, even wennen maar lekker hoor. Op Zimbabwe Airport staat onze chauffeur Dumille voor de aankomende weken al te wachten en bij de uitgang een Zimbabwaanse groep artiesten zingend en dansend. Leuk om zo onthaald te worden. We reizen met een safaribustruck en rijden naar de oudste baobab boom van deze regio, een klein ommetje met de truck en leuk om even te zien. We doen dit eerst omdat het te ver weg is van de lodge waar we straks logeren voor 2 nachten. Het Shearwater Village Lodge ziet er prachtig uit. Na het ontvangst met een heerlijke koude limonade drankje en uitleg over wat je hier allemaal kan doen zijn we naar huisje 9 gelopen waar onze bagage naar toe werd gebracht.

Informatie bordje bij de boom

Nadat we gesetteld zijn zoeken we het zwembad op en met een koud Zambezi biertje is het goed toeven, wie doet je wat 🙂. Vanavond hebben we gezamenlijk gegeten, voor mij een pasta en Koos zat aan de kip. Gezellig gekletst met medereizigers en muzikaal bijgestaan door een Zimbabwaanse dans en zang groep. Onze eerste indruk is dat het een leuke groep is met veelal reizigers van onze leeftijd, het merendeel dan want de jongste is 49 en de oudste 75.  Morgen naar de Victoria Falls.

De Lodge met zitje  Victoria Falls Shearwaters Explorers Village

1. Lidwien:
    17 november 2023
    Goed begin Koos en Christiene. Ziet er mooi uit.👍 Maar niet meer met vreemde mannen meegaan hoor. Dat hebben jullie moeders je toch wel geleerd.😉