Victoria Falls 🇿🇼

17 november 2023 - Victoria Falls, Zimbabwe

Vrijdag 17 november  2023, Victoria Falls, Zimbabwe

Na het ontbijt lopen we met een aantal van de groep naar Victoria Falls National Park voor de watervallen. Onderweg wordt je constant lastig gevallen door marktkooplui met souvenirs en Zimbabwaanse dollars om te kopen in ruil voor US dollars. Het nationale geld is namelijk niets waard en Zimbabwe is verschrikkelijk duur het entree van het park is 50 US dollar per persoon en de dollar staat bijna gelijk aan de euro! Eenmaal in het park splitst de groep zich, wij lopen samen de uitkijkpunten af, zo houden we de tijd aan ons zelf. De waterval is nu 10 % van wat hij in het regenseizoen is en dan denk je  geen spektakel te zien maar eigenlijk is het niet zo erg want nu zie je veel meer. Zou je in juli komen dan moet je een poncho aan omdat je zeiknat wordt van de spray . Nu had je af en toe een beetje spray en bij deze temperaturen was dat wel lekker eigenlijk.

Entree van het Nationaal park Victoria Falls Main Falls, victoria Falls. Zimbabwe Zwaar beladen fietsen

We zijn er even zoet en het is prachtig. We lopen tot aan het laatste punt waar je zicht hebt op de brug die de grens met Zambia vormt. Het grote verkeer gaat er stapvoets overheen en zien voetgangers en fietsers die zwaar beladen zijn. Ook rijd hier op bepaalde tijden een trein over heen dus is het best wel een druk punt. We lopen weer terug naar de ingang en hebben zin in een koud biertje want het is opnieuw 37 graden maar helaas was hij niet echt koud, jammer. We lunchen er nog wel even en dan het park uit en eenmaal er uit is er uit want het kost je weer gewoon 50 dollar entree. We twijfelen om naar de brug te gaan....doen we niet want denken er niet veel te zien. De Zambezi rivier is niet op z'n wildst zal ik maar zeggen en zagen er ook niemand bungy jumpen. We lopen naar het LookOut Café met zicht op de brug en waar ze een lekker koud biertje hebben 😋 Het is een prachtige plek met uitzicht op de kloof en de Zambezi rivier. Er zijn een paar waaghalzen om de sprong te wagen, ik heb er een filmpje van gemaakt, Lennert heeft het ook gedaan toen hij hier was. Met een hoop gegil gingen er 2 meiden naar beneden.

koud biertje met uitzichtZebramangoesten gezin met jongen

We zitten er heerlijk en het is prachtig, hier zien we ook ons eerste wild, een zebramangoeste familie. We zijn hier in het voorjaar dus er is veel jong spul. We komen onderweg een paar medereizigers tegen die ook, net als wij water willen kopen maar dat is nog een stukje lopen vanaf de lodge. Het is erg warm en daarom haken er een paar af. Het is even zoeken naar een supermarkt maar met een paar liter water weer terug naar de lodge en hup richting het zwembad om af te koelen. Vanavond eten we met 2-en in het restaurant en net als de avond ervoor komt de dansgroep er weer aan. Ook bij ons blijven ze staan en Koos krijgt de speer van de leider, later kwam hij hem weer ophalen met een mooi verhaal dat hij koning was en dat de speer spirituele krachten heeft. Er zijn er 3 in zijn familie, Koos kon hem kopen voor 300 us dollar, dát is een beetje teveel van het goede en met het advies dat het beter is de speer in de familie te houden ging hij weer verder. Morgen gaat het echte werk beginnen dus nu naar bed.