Valtournenche 🇮🇹

27 januari 2023 - Valtournenche, Italië

Valtournenche 15-1-2023

2 Jaar niet geskied en om weer even het gevoel te krijgen hebben we een privé les genomen in Snowworld, daarna nog even vrij skiën. Op zondag 15 januari reizen we naar Valtournenche in Italië voor een korte skivakantie. De reis ging voorspoedig en waren daarom al om half 8 de volgende ochtend bij hotel Al Caminetto. Direct de sleutel gekregen van de kamer en het bus kloffie omgeruild voor de ski broek. Om 8 uur konden we naar het ontbijt en daarna de skipas en skies ophalen. We hebben dit keer niet onze eigen skies mee. Na het aantrekken van de skischoenen, wat altijd weer even een dingetje is, lopen we naar de bushalte met medereizigers. In amper tien minuten stappen we in de gondel die ons naar 2245 meter brengt en het zit dik in de bewolking. Grijze lucht en daardoor ziet de sneeuw er hetzelfde uit, geen contrast waardoor het best lastig skiën is. We beginnen rustig aan en blijven aan de Valtournenche kant. We zijn blij met onze privé les in Snowworld want kunnen redelijk uit de voeten in deze weersomstandigheden. Halverwege is het tijd voor apfelstudel en warme choco in restaurant La Motta, even lekker opwarmen als Jos aanschuift en deze en de volgende dagen met ons mee skiet. Op zich gaat het best lekker maar het begint lichtjes te sneeuwen, aan het eind van de middag slaat de vermoeidheid toe en als we dan ook af en toe van de piste raken en in de tiefschnee belanden wordt het tijd om weer richting hotel te gaan. Dezelfde gondel die we heen hadden nemen we nu ook terug. In het hotel nemen we een heerlijk warme douche en zijn lekker lui want om half 8 is het diner pas. Koos gaat nog een spelletje kaarten na het eten en ik ga al naar de kamer. Muziekje op de oren en relaxen.

Hotel Al Caminetto, Valtournenche. Italië

We zijn op tijd uit bed en na een goed ontbijt pakken we de bus naar de gondel. We zijn met z'n drieën en blijven vandaag opnieuw aan de Valtournenche kant. Het is gisterenmiddag gaan sneeuwen en dat doet het nu nog. Na een paar afdalingen is het tijd voor koffie en spreken af welke pistes we nemen. Goed opletten en elkaar niet uit het oog verliezen, we hadden het nog niet gezegd of we waren Jos kwijt🤔 Jos gaat niet rechts met ons mee maar houdt links aan. Uiteindelijk kom je elkaar wel weer tegen en is het niet op de piste dan is het wel in het hotel. Tot het avondeten is het wat borrelen en is het gezellig druk want iedereen heeft wel een verhaal van de dag. Na het eten klets ik nog wat met medereizigers terwijl Koos gaat toepen, een kaartspel. Voor morgen zijn de weersomstandigheden een stuk beter, we gaan het zien.

Christiene

We hebben op tijd de eerste gondel want het is strak blauw! Daar willen we de hele dag van profiteren en besluiten de kam over te gaan naar Cervinia. Met uitzicht op de Grote Matterhorn skiën we heel wat pistes af. Na piste 36 nemen we de 7 om bij de grote gondel uit te komen die ons naar Plateau Rosa op 3480 meter zal brengen. Wij skiën iets sneller dan Jos en wachten op de afgesproken plek. Jos komt aan, wij roepen en zwaaien maar Jos zou Jos niet zijn om opnieuw door te skiën  en gaat verder op de 7 die in het dal van Cervinia uitkomt. Wij nemen de gondel waar 125 man in kan, is een dingetje in deze tijd maar soms is het even niet anders. Het uitzicht is adembenemend. We hebben vandaag heerlijk geskied maar ook heerlijk van het zonnetje genoten. 😎

heerlijk onderuit

Het is vandaag alweer onze laatste skidag en na het ontbijt hijsen we ons weer in onze ski-outfit. Als ik 1 skischoen aan heb en op kijk zie ik de skibus voor het hotel stoppen. Al degenen die een bus eerder hadden dan wij stappen er uit....Alles is gesloten vanwege harde wind en lage temperaturen! Hoe kan dat? Als we naar buiten kijken ziet het er ideaal uit maar windkracht 6 tot 8 en een temperatuur van min 24 is echt té gevaarlijk. Bevriezing ligt op de loer en dat wil niemand. Het is even schakelen maar de skischoenen worden geruild voor de wandelschoenen. Er loopt een beekje langs het dorp en besluiten te wandelen en misschien zien we nog bijzondere vogeltjes. Louis is daar ook wel van en gaat met ons mee. Al kletsend en een klein beetje opletten zien we 1 matkop! 😂 Het beekje loopt langs de plaats waar de gondel begint en daar is ook een restaurantje. We nemen koffie en zitten buiten in het zonnetje, het zit nog lekker dus wordt er een drankje besteld. Omdat we vanavond weer naar Nederland vertrekken lopen we terug richting het centrum, lopen een restaurant binnen en bestellen pizza. Louis en ik wilden een wijntje maar dat kon niet per glas, we konden wel een fles krijgen. Nou doe dat maar dan 🙂  Om vijf uur nemen we afscheid van de organisatie en gaan op terug reis naar Nederland.  Via Milaan en het meer van Como, Zwitserland en Frankrijk komen we in België.  Het duurt wat langer voor we in Utrecht zijn want het weer verslechterd. Toch kunnen we de trein op tijd halen en zijn voor tienen in Alkmaar waar het even spannend was of we een lijnbus hadden want er was een landelijke staking. Thuis opgeruimd en zit het er weer op. We hebben genoten van het gezelschap en van tenminste 1 mooie skidag! Het weer was een beetje een spelbreker deze keer want zo hebben we het nog nooit mee gemaakt. Wie weet volgend jaar weer.

mooie wandeling

1. Agnieta:
    28 januari 2023
    Hoi Christine,Heerlijk om weer wat van je te lezen ,en is altijd een positieve ervaring ,alhoewel sneeuw en wind wel spelbrekers waren .
    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat , lieve groet Agnieta
  2. Christiene:
    28 januari 2023
    Dank je wel Agnieta. Het gaat zeker goed en gaan weer genieten van alles wat op ons pad komt.
    Groetjes, Christiene