Texel

30 september 2022 - De Koog, Nederland

Texel 30-09-2022

We hebben nog een weekendje met z'n allen tegoed omdat corona ons 40 jarig huwelijks feestweekendje in het water deed gooien. Ondertussen zijn we al bijna 42 jaar getrouwd! Het weekend in de Beekse Bergen ging niet zoals we voor ogen hadden, de kinderen alleen heen en wij thuis apart van elkaar omdat Koos corona had. Van beide kanten was het een gemis en niet wat we wilden daarom hadden de kinderen de belofte gedaan het nog eens over te doen en wij mochten ons er niet mee bemoeien. Begin van het jaar kregen we een kaartje toegestuurd en naiëf dat ik was dacht ik dat de buren een leuk kaartje van hun vakantie hadden gestuurd. Na een tijdje weer 1, het kwartje viel nadat Marit vroeg of er af en toe post kwam. Er zat wel een soort logica in, de kaarten kwamen uit Leiden, Keukenhof, Haarlem, Alkmaar en toen 1 met een hint over varen en uiteindelijk een kaartje van Texel. De bestemming was Texel en dat was dan ook gelijk het enige wat we wisten. 30 September was het zover en samen met Lennert naar Den Helder getogen. Voor twaalven sloten we achteraan in de rij, het zou even duren want er voer maar 1 boot, om half 2 gingen we aan boord en amper 20 minuten later waren we over. Lennert had het adres dus bleef het tot het laatst een verrassing en wat voor een! jeumig wat een mooi huis, het was op Villapark de Koog in De Koog. We zaten in huisjes 6a en 6b maar het was nu tot 1 huis gemaakt. Verschillende huizen op het park hadden een soort wand die weggeschoven kon worden waardoor het 1 huis werd. Heel handig want alles was dubbel, dubbele keuken, zitkamer met tv en haard en 4 complete badkamers waarvan er 2 met sauna en groot bad, ook had iedereen zowat zijn eigen wc want dat waren er 6! Super.

het huis

De Koog 01-10-2022

We hadden afgesproken om niet met elkaar te ontbijten omdat de kinderen eerder wakker zijn dan de rest en ieder zijn eigen tempo heeft. Vincent heeft er al een hardlooprondje opzitten en schuift ook aan. Na de koffie besluiten we naar De Cocksdorp te gaan voor de vuurtoren, we krijgen een flinke bui en het stormt. We informeren om de toren te beklimmen maar vinden het te duur, alleen Tamas is gratis de rest moet pp €5,50 betalen, geen kattepis dus die klim slaan we over en trouwens door dit weer zie je niet veel boven. Opnieuw een bui maar achter de vuurtoren staan we redelijk uit de wind en droog. Als het droog is wandelen we een beetje op het strand en gaan dan weer terug naar het huis. Lunchen met elkaar en de jongste kan nog een tukje doen voor we het Sommeltjespad gaan wandelen. het Sommeltjespad is een natuurpad van 1,5 kilometer met de bedoeling de kinderen te stimuleren goed om zich heen te kijken. Een leuke wandeling en lang genoeg want er komen altijd wel wat metertjes bij doordat er afgeweken wordt van het pad. Thuis gaat ieder weer zijn gangetje, beetje tv kijken, spelletjes doen, kleuren en het eten wordt verzorgd, heerlijk. Er komen een paar loopeenden bij de schuifpui en dat is kaasie voor Imre die als een soort ganzenhoeder de eenden achter zich aan krijgt en zo rondjes om het huis rent. De anderen vinden het wel interessant en rennen mee. Als de kinderen op bed liggen wordt het spel Ticket to Ride tevoorschijn gehaald en daarna nog een spelletje Keer op Keer.

De Koog 02-10-2022

Vanmorgen zijn we naar Ecomare geweest, een opvang voor zeehonden, en -vogels met een mooie educatieve ruimte waar van alles te zien en te doen is. We zijn er even zoet in ieder geval. Lunchen doen we weer thuis en als Koos en Lennert naar de Grand Prix gaan kijken lopen Marit, Tamas, Amila en ik naar het strand en heel toevallig is er een vlieger festival. Veel vliegers met verschillende figuren en maten, een kleurrijk geheel, even later komt ook Vincent met Madee en Imre. De kinderen vermaken zich met het zand en het kijken naar de vliegers. Ik vind het heerlijk op het strand en kan er uren zijn. Imre ziet een zeemeeuw met iets geks in zijn bek en rent er achteraan maar jaagt daar de meeuw mee weg. Een stukje verder land ie weer en zien dat het een zeester is, gefascineerd blijven we staan kijken. Als we uitgewaaid zijn lopen we terug en wordt er geborreld, gesnackt en weer gespeeld. We hebben besloten dat we trakteren en bestellen voor vanavond eten, lekker relaxed zodat we niet achter kinderen aan hoeven. De kinderen eten pannenkoeken en zijn klaar als wij aanschuiven. Na het eten ruimen we al wat op en de tas weer in want morgen gaan we weer naar huis. Ik besluit nog een saunaatje te nemen en het is heerlijk ... bad, sauna, douche wat een luxe. De avond word afgesloten met een spelletje petittepetat. Ik weet eigenlijk niet of het zo officieel heet of dat zelf verzonnen is, het is een soort klaverjassen met een troef en kleur bekennen.

De Koog 03-10-2022

De mannen gaan, nadat we alles hebben opgeruimd met de oudsten zwemmen in De Cocksdorp, we kunnen daar van het zwembad gebruik maken omdat het bij het park hoort. Marit en ik gaan met de jongsten naar het Voedselbos in Oudeschild, een zelfpluktuin met terras, speeltuintje en natuurlijk allerlei fruit om te plukken. We konden nog aardbeien en misschien nog wat appels en peren plukken. Heerlijk geslenterd en na de aardbeien zijn we het kabouterpad gaan lopen waarbij je van alles tegenkomt. Er was een kabouterhuisje en Tamas en Madee hebben de was opgehangen, op het terras een lekkere koffie met zelfgemaakte taart en limonade. Het bakje aardbeien en peren afgerekend en de walnoten mochten we zo mee. We hadden afgesproken om voor we naar huis gaan te lunchen bij Catharinahoeve, we waren er wat eerder maar met de speeltuin was de tijd zo om. Op het menu verschillende pannenkoeken en goed gevuld zijn we weer naar de boot gereden. Om 15.00 uur sloten we aan en om 16.00 uur de boot op, we hadden voor het aanmeren in Den Helder elkaar gedag gezegd zodat ieder zijn weg weer naar huis kiest. Lieve kinderen het was genieten en super bedankt voor alles!

2 kaboutertjes

1. Elise:
    19 oktober 2022
    Wat geweldig! Heerlijk om te lezen dat jullie het zo fijn gehad hebben met elkaar! Texel is zo leuk en fijn!
  2. Christiene:
    19 oktober 2022
    Zeker, en uiteindelijk viel het met het weer ook mee.
  3. Jacqueline Bellis:
    👍👍🥳🥳mooie herinneringen gemaakt.
  4. Christiene:
    gelukt 😉
  5. Bert:
    21 oktober 2022
    Nou toch een mooie compensatie voor het Coronaleed!!
  6. Christiene:
    21 oktober 2022
    Ja Bert, zo hebben we allemaal wel een verhaal door corona veroorzaakt 😉