Dwingelderveld, Boswachterij Ruinen

26 mei 2021 - Ruinerwold, Nederland

Davidsplassen

Koos wilde gaan fietsen en ik fotograferen dus gingen we ieder ons eigen weg. Koos ging richting VAM berg en ik naar het Dwingelderveld. Ik parkeerde de auto op een parkeerterrein bij camping/bungalowpark de Noordster. Het Dwingelderveld heeft een aantal vennetjes en meertjes en zo belandde ik bij een poel waar veel kikkers zaten want het gekwaak trok mijn aandacht. De vennetjes en meertjes zijn een mooi object voor reflectie en compositie. Bij de kijkhut was ik voornamelijk nieuwsgierig wat er te zien zou zijn. In de boeken staat dat je de geoorde fuut, kraanvogels en verschillende soorten eenden zou kunnen zien en soms ook nog een ree of een vos. Nou geen van dat alles maar wel een broedende witte kwikstaart en het wemelde van de boerenzwaluwen. De zwaluwen en het nest van de kwikstaart zaten in de hoeken en balken van de hut dus dat was makkelijk kijken en de zwaluwen zijn duidelijk gewend aan mensen want waren niet bang. Na een tijdje en gelijk maar mijn broodje opgegeten ben ik verder gegaan en wat geslenterd in het gebied. Het landschap is prachtig door de afwisseling van water, bos en de veenpollen.

DSC05869

Boswachterij Ruinen

We pakken de fiets en gaan richting Ruinen voor een tochtje van 48 km. We fietsen veelal door slaapdorpen en landerijen, het is mooi en rustig fietsen. In het bosgebied van Ruinen en een gedeelte van het Echternerzand is geen enkel fietspad recht, verhard en onverharde paadjes kronkelen door het gebied. Regelmatig even van de fiets voor een korte pauze en om wat rond te kijken. Bij een vennetje met veenpluis zie ik dat er op het water een wat troebele prut of zo drijft, het fascineert me door het aparte effect. We rijden Echten binnen, een dorp met monumentale boerderijen en een plaggenhuisje met buiten toilet. Het wordt overal drukker maar door het weer ziet alles er weer gezellig uit op de terrassen. Zo stoppen we in Koekange voor een terras en een drankje. Als we de kerk van Ruinerwold weer in het zicht krijgen zijn we weer bij de caravan en kunnen we nog lang genieten van het zonnetje. Het was weer een heerlijke dag.

DSC05941

Ruinerwold

Het is zondag en de kinderen komen vandaag. Vincent met 3 kinderen want Marit blijft thuis met de jongste, daar is de afstand net even te ver voor en hij vindt auto rijden niet echt fijn. Even later komt Lennert ook op de motor want daar is het mooi weer voor. We kregen een mooi cadeau voor ons 40 jarig huwelijk. Het is gezellig en doen spelletjes, gaan langs de schaapjes en geitjes en de kinderen leven zich uit op de trampoline. Na het eten gaat ieder weer zijn weg want het is wel even een stukje rijden.

1. Elise:
    16 juni 2021
    Ontzettende mooie foto's weer! Wat is de natuur toch mooi, en wat heeft Nederland toch mooie plekken!
    Wat leuk dat de kinderen kwamen en dat jullie verwend zijn met een mooi cadeau ter ere van jullie 40 jarig huwelijk! Gefeliciteerd, en nog vele mooie jaren samen gewenst!
  2. Christiene:
    16 juni 2021