Dieverbrug, Dwingeloo, Havelte, Fietstochtje Noord-Holland

23 mei 2021 - Ruinerwold, Nederland

Drents Friese Wold

Het weer is goed en hebben een fietstochtje in gedachten. De Brandeveenroute en dankt zijn naam aan een van de vennen in het Holtingerveld. Vennen zijn ontstaan door afgraven en uitbaggeren van veen. De route gaat via Dieverbrug met de Dieversluis die de boten doorgang geeft op de Drentse Hoofdvaart. In de omgeving zijn meer van dit soort sluisjes. We parkeren de fiets en kijken er wat rond. We fietsen door boeren landschappen en dorpjes die er leuk bij liggen zoals Leggeloo of Wittelte. In Dwingeloo stoppen we voor een broodje. De terrassen zijn weer open maar bij sommigen staat een lange rij te wachten tot er een plekje vrij komt, wij zoeken een bankje in de zon en dat terrasje komt straks wel want zijn nog niet thuis. Het bankje staat bij de kerk en een standbeeld van de juffer van Bantinghe. Het verhaal gaat dat zij iedere dag voorbij kwam op haar paard terwijl de kerk in aanbouw was, de bouwheer raakte helemaal van slag en kreeg het ontwerp van de toren niet meer op papier. De vader werd voor een gesprek geroepen door de Drost ( bestuursambtenaar ) en uiteindelijk werd de juffer verzocht te vertrekken. Ze paradeerde nog 1maal voorbij de kerk, zag de maan door de bomen schijnen en vond dit een magisch verschijnsel. De dag dat zij vertrok zag ze de bouwmeester aan het werk en vertelde hem haar verhaal, vervolgens vertrok zij te paard. De bouwmeester vond het een mooi verhaal en kreeg een tekening en berekening op papier. De Drost keurde het goed en zo werd de kerk afgebouwd al was het torentje niet des Drents. Toen de kerk een jaar later werd ingewijd en ook de juffer weer terug mocht komen kregen zij en de bouwmeester de zegen en zullen nog lang en gelukkig zijn samen geweest maar dat verteld het verhaal dan weer niet. De route schampt het Dwingelderveld met fraaie landschappen en door uitgestrekte bossen. Heerlijk fietsen is het. We zien een kudde grazers en stoppen even om er naar te kijken. Hier en daar staat een schotse hooglander te grazen of laat even van zich horen. In Wapse stoppen we voor een terras. Bij de Wapser Herberg is het goed zitten en nemen een drankje met een portie bitterballen, wat is dat weer leuk zeg! Het is een jaar geleden dat we voor het laatst op een terras gezeten hebben en het voelt best goed. We hebben er even lekker gezeten, héérlijk. Bij de caravan nemen we nog een lekker drankje en het was een heerlijk dagje fietsen.

DSC05471

Havelte

Wandelroute Holtingerveld, een wandeling vol cultuurhistorie. Een route langs Hunebedden, grafheuvels maar ook plekken die gevormd zijn door de tweede wereld oorlog. Een werkkamp, bomkraters, start en landingsbaan en nog meer historische plekken. We starten bij de start en landingsbaan, niet dat die er nog is maar je ziet wel dat er een brede band van een paar kilometers lang is gemaakt. Tegenwoordig is het alweer begroeid en staat er een enkele boom. Wanneer we linksaf het bos ingaan zien we grafheuvels uit de Trechterbekercultuur een bevolkingsgroep die hier ooit heeft geleefd. Ze dateren uit de IJzertijd zo'n 400 jaar v Chr. Het gaat om brandheuvels die zo genoemd zijn omdat ze zijn opgeworpen over de resten van de brandstapel waarop de dode is verbrand. We komen onderweg een schaapsherder tegen met een kudde Drentse schapen. Hij vertelde dat de hond nog veel moet leren want riep hij links ging de hond rechtsom. Maakt voor ons allemaal niet uit want hij hield evengoed de kudde bij elkaar. Van het spoorlijntje is een deel opgegraven en werd in de tweede wereld oorlog gebruikt door de Duitsers om materiaal te vervoeren over het gebied. Het is een afwisselend gebied en wandelen door bos en dan weer over heide gebieden. We komen aan bij een meertje waar het wemelt van de kikkers. Het is gezellig druk in het water en er wordt heel wat afgekwaakt. De kikkers zitten wat ver weg maar de plek is geweldig. We zijn bijna bij het eindpunt van de wandeling maar moeten nog even de Havelterberg bedwingen :) De brem staat in het gebied in bloei en dat ruik je, heerlijk dat voorjaar als de zon schijnt. De Havelterberg is een heuvel van zo'n 19 meter dus appeltje eitje. In dit gedeelte zie je bomkraters en de hangaar. Sommige bomkraters staan onder water en zijn door goed beheer van Staatbos Beheer en voor behoud van cultuurhistorische waarde van het gebied. Het zijn waardevolle poelen voor salamanders, heidekikkers en groene kikkers geworden. Het laatste stukje van de wandeling brengt ons langs de hangaar waar de vliegtuigen van de Duitsers stonden, nu is het een groen gebied. Het weer heeft het goed gehouden vandaag, het was soms warm genoeg om je jas uit te trekken. Helaas zijn de voorspellingen niet goed, het blijft koud en wisselvallig. We gaan eerst nog gezellig naar mijn broer en schoonzus en kijken daarna wat de plannen worden voor de komende dagen.

DSC05557

Fietstochtje Noord-Holland

We zijn weer thuis omdat het in het westen gewoon beter weer is dan in Drenthe. We rijden dan ook weg in de regen en met de Afsluitdijk in zicht zien we de zon bij een fraaie wolkenlucht. Omdat we toch thuis zijn besluiten we een lekker fietstochtje te doen in de buurt. St Pancras, Heerhugowaard, Oterleek met een koffie bij Bert, Rustenburg met zijn 3 molens en via Hensbroek en het 1000 eilanden rijk in Broek op Langedijk weer naar huis. In het water op een balk aan de Oostdijk in Hensbroek zie ik een schildpad. Koos zegt dat hij nep is maar ik ben ervan overtuigd dat het een echte moet zijn en ja hoor hij beweegt en even later verdwijnt hij in het water. Apart hè? We zijn nu een paar dagen thuis en gaan volgende week gewoon weer opnieuw richting Drenthe, voordeel is dat we niet van een werkgever afhankelijk zijn en dus zelf kunnen uitmaken wanneer we gaan of dat we een paar dagen overslaan. De eerste week van juni hebben we voor 4 dagen een pipowagen gehuurd op camping Zusenzus in Hernen. De gehuurde pipowagen is compleet ingericht met keukentje, koelkast, handdoeken en een opgemaakt bed. Gezellig een paar dagen met z'n zessen van de 'eetclub'. Kletsen, fietsen, borrelen, wandelen en eten, we hebben er zin in!

20210520_115105

1. Bert:
    24 mei 2021
    Aan de foto's te zien ook ATB mogelijk? Het is maandag 24 mei half 12. We staan op een CP in Ittervoort en het regent. Misschien wordt het morgen beter.
  2. Christiene:
    24 mei 2021
    Alles wandelen, er zullen heus routes voor ATB zijn maar niet waar wij wandelden Bert.
    Ja dat weer maakt het er nog niet gezellig op maar het komt er aan 😁😎
  3. Elise:
    25 mei 2021
    Wat een leuk verhaal over de juffer van Bantinghe, jammer dat we niet helemaal weten hoe het is afgelopen, maar ze zullen nog lang en gelukkig samen zijn geweest!
    Wat een heerlijk vooruitzicht, in Juni naar Hernen in een pipowagen, hopelijk hebben jullie dan beter weer en is er wellicht meer mogelijk op de terrassen en in de restaurants. Veel plezier alvast!
  4. Christiene:
    25 mei 2021
    Dank je wel Elise, ja ben zó benieuwd naar de pipowagen! 😁 heel veel zin in iig.
  5. Agnieta:
    30 mei 2021
    Hoi. Chritine ,

Leuk verhaal en mooie foto’s weer jammer zo schrikbarend koud en nat maar van af nu komt goed
    Alles ziet wel super groen dus de natuur prachtig
    Je zit ook in een mooi gebied
    Wij nu ook on tour zitten nu in Limburg en blijven wat duidelijk hangen nu in Ohe en Laak ook prachtig wandel en fiets gebied
    Lieve groet blijf genieten en bij die Pipo wagen komt wel goed
  6. Christiene:
    30 mei 2021
    Lekker genieten Agnieta want met dit weer kan je niet anders dan genieten met een grote G! We hebben er een tijd op moeten wachten.