Havixhorst, Diever, Meppel en de VAM berg

16 april 2021 - Ruinerwold, Nederland

De Wijk

15-4-2021

Havixhorst is een havezate in het Drents Landschap op de grens van Drenthe en Overijssel. Het aderlijke landgoed is zo'n 100 hectare groot en bestaat al vanaf de 14de eeuw, tegenwoordig is het een hotel - restaurant. De havezate heeft een in barokstijl aangelegde tuin met beeldentuin en een gracht. We maken een wandeling en komen langs De Lokkerij, dit is een ooievaars buitenstation. Het station is in 1981 opgericht voor herintroductie van de witte ooievaar in Nederland omdat het slecht ging met de populatie, inmiddels zijn er zo'n 175 broedparen. Het station is op dit niet te bezoeken (Corona) dus zien we maar een klein gedeelte bij de ingang. Het is een fijne wandeling door het bos en langs weilanden. Ook zeer veel vogels die je vooral hoort maar die moeilijk te ontdekken zijn, toch zien we er een paar zoals de zwartkop mees, groenling vrouwtje en de middelste bonte specht met zijn mooie blokken patroon op de rug. De bosanemoon bloeit rijkelijk. Na de wandeling komen we terug bij de Havixhorst en lopen nog even de tuin in. Er is een permanente overzichtstentoonstelling van figuratieve beeldhouwkunst en aan de andere kant van het huis een tuin met terras en kruiden. Alles ziet nog kaal want april laat nog weinig bloei zien.

DSC04777

Diever

16-4-2021

De wandeling die we vandaag maken is in het Drents-Friese Wold bij Diever. We beginnen met een uitzicht op Diever met de kerk voor we het bos in duiken. Het is heerlijk weer en genieten van de natuur om ons heen. Er valt veel te zien en nemen onze tijd. We gaan een hek door wat aangeeft dat we grazers kunnen tegen komen maar helaas deze keer niet gezien. Het is een mooi afwisselend gebied met hier en daar wat glooiingen. Het Drents-Friese Wold is een van de grootste natuurgebieden in Nederland.

haarmos

Meppel

17-4-2021

We staan 3 km van Meppel af en besluiten het stadje maar eens te bezoeken. Meppel is niet groot en de stadswandeling van 'Wevershoek tot Everdoek' en is amper 2 kilometer. De hoogtepunten van de stad zijn de Maria kerk, oudste winkel, pakhuizen, grachten, sluisje, molens en de Joodse buurt waar alleen nog een smal steegje van over is om bij de inmiddels gesloopte synagoge te komen. Na de wandeling nog een boodschap en dan trakteren we ons zelf op frieten!...die hebben we al maanden niet meer gegeten en een keertje zondigen mag :)

DSC04963

Diever

20-4-2021

Het is wederom heerlijk weer en doen samen met Bert en Claudette, die hier 2 nachten op de camping staan een wandeling over het Landgoed Berkenheuvel van de familie A C van Daalen. Landgoed eigenaar A C van Daalen verdiende zijn geld met vooral dennenhout. Hij heeft zijn landgoed beplant met berken en dennen voor het bestrijden van stuifzanden en is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van het huidige gebied. Zo belangrijk dat er in het park een monument is geplaatst en ook zijn huis is bewaard gebleven en is nog steeds in het bezit van de familie. Omdat het nog wat vroeg in het jaar is en ook best wel koud staat de kraaiheide nog niet in bloei helaas, kraaiheide bloeit in april - mei terwijl de dopheide in augustus - september tot bloei komt. Bij de bospoel nemen we een pauze en genieten van de geluiden die we horen en de dingen die we zien. Het NP Drents-Friese Wold kent ook een anderen geschiedenis; hier is het onderduikershol 'de Wigwam'. Een donkere ruimte werd gemaakt door het met balken te stutten en af te dekken met zand. Helaas is het ontdekt en vonden uiteindelijk 8 mannen de dood. Als je het donkere hol binnen loopt kun je je haast niet voorstellen dat er maandenlang mensen hebben gezeten. Na de wandeling komen we in het centrum van Diever en nemen een koffie to go en lopen een rondje om de kerk, de oudste van Drenthe. Op de camping hebben we nog heerlijk van het zonnetje genoten en de barbecue aangemaakt. Het waren 2 gezellige dagen met B en C.

DSC05037

Wijster

22-4-2021

Koos heeft vorige week een fietstocht gemaakt en de Vam berg bij Wijster beklommen, het is een walhalla voor de fiets liefhebber want niet alleen met een racefiets kom je hier aan je trekken maar ook crossen en er is een gevarieerd mountainbike-parcour. Deze keer doen we het niet op de fiets maar een wandeling over de berg en er om heen. Eigenlijk is het een grote berg van vuil en in een ver verleden heeft Koos deze VAM treinen ook gereden, niet helemaal naar Wijster maar naar Amersfoort waar een andere machinist het overnam. Nu is de Vam berg begroeid en grazen de schapen erop en wandelen we om de schapen heen. Na de klim en afdaling kom je in het 'Beekdal Oude Diep' een klein natuurgebied waar het mooi wandelen is. Een riviertje meandert door het gebied en zo af en toe heb je zicht op de berg. Na 2 uurtjes komen we weer bij de auto en rijden terug naar de camping. Bollenvelden zou je hier niet verwachten, al helemaal niet als je bent op gegroeid in de bollenstreek en denkt alleen deze velden tegen te komen in het westen van het land maar bij Wijster zijn ze dus ook. We gaan de spoorweg overgang over waar een trieste herinnering aan is want hier heeft de 1ste treinkaping in1975 plaatsgevonden. Het is moeilijk voor te stellen wat voor drama zich hier heeft afgespeeld. We staan even stil bij het herdenkingsbord en turen het spoor over..

DSC05207

1. Agnieta:
    25 april 2021
    Prachtige foto’s weer Christine,en wandelen en fietsen kan eigenlijk altijd ,mooi genieten van Nederland
    Ook mooi een seizoen plek voor dit jaar ,altijd wat om naartoe te gaan
  2. Christiene:
    Zeker waar🙂
  3. Jacqueline Bellis:
    25 april 2021
    Je camera maakt overuren. Nederland is zo divers. Mooi hoor.
  4. Christiene:
    25 april 2021
    Ja we vervelen ons geen moment 😀
  5. Maureen:
    26 april 2021
    Genieten hoor Christiene! Al die mooie foto's.
  6. BertvdB:
    26 april 2021
    Ja dat is idd genieten in Drenthe. Mooi verhaal weer met veel wetenswaardigheden. Groetjes van 4 uit Rheezerveen.
  7. Elise:
    25 mei 2021
    Wat weer een mooi verhaal en prachtige foto's!