IJhorst - Havelte

6 april 2021 - Ruinerwold, Nederland

IJhorst

3-4-2021

Koos rommelt wat in de voortent en zet de schotel op want dan kunnen we ook tv kijken. We hebben internet tv maar als dat niet werkt kunnen we via de satelliet kijken en terwijl hij daar mee bezig is kijk ik wat rond. Na de lunch fietsen we naar IJhorst dat ligt vlakbij Staphorst, Overijsel dus, een mooi ritje via Meppel en kleine dorpen met statige boerderijen. In IJhorst zoeken we het bungalowpark op waar we in augustus onze familie uit Israël gaan zien samen met de familie K. Mijn schoonzus uit Israël heeft haar kinderen en kleinkinderen beloofd dat als ze 70 werd deze dag met haar broers en zussen, neven en nichten uit Nederland in Nederland wilde vieren maar door Corona kon dit niet in de tijd dat ze jarig was en is daarom verplaatst naar augustus. Wij staan redelijk dichtbij en kunnen er mooi op de fiets heen. Bij Rogat zien we veel ooievaars druk op het nest in een gewone woonwijk en via het sluisje van Rogat gaan we weer terug naar de camping. Het is fris door het windje maar we hebben heerlijk gefietst, een mooi rondje van 28 km.

DSC04650 b

Havelte

4-4-2021

Het is 1ste Paasdag en tikken een eitje bij het ontbijtje. Na de koffie pakken we de fiets en gaan richting Havelte, Hunebed D 53 en Hunebed D 54. De D staat voor Drenthe. Het is er erg druk dus zijn snel doorgefietst en komen een andere keer terug. Het Holtingerveld is een prachtig gebied waar straks heel wat hei in bloei zal staan in augustus-september en het leuke is dat we er dan ook nog gewoon zijn! Het is een afwisselend gebied en bij Uffelte nemen we even pauze. Op het veldje voor ons staan een tweetal paarden, oudjes en we denken dat die hier gewoon lekker van hun oude dag staan te genieten. Net als wij trouwens 😉 Na 32 km strijken we weer neer op plekje 35.

DSC04670 b

5-4-2021

2de Paasdag en het sneeuwt, ook waait het hard dus blijven lekker binnen.

6-4-2021

Vandaag opnieuw sneeuw en hagelbuien. Door hier te blijven kunnen we mooi zien wat er anders moet in de voortent. Vanmiddag gaan we nog wat boodschappen doen in Ruinerwold en misschien nog even naar de Hunebedden, het zal er een stuk rustiger zijn denk ik. We doen de boodschappen bij de COOP, een heerlijk ruime winkel met een uitgebreid assortiment. Ik had niet veel nodig dus zaten vrij snel weer in de auto en zijn naar Havelte gereden. De schaapskooi voorbij en de auto geparkeerd bij het restaurant. Dit keer waren we alleen bij de Hunebedden en tussen de sneeuwbuien door foto's kunnen maken. Het verhaal bij de Hunebedden is er 1 die je niet verwacht. Ze lagen eigenlijk onder het zand, alleen de boven kant van de stenen waren te zien en zo was het een grafheuvel. In de oorlog is Hunebed D 53 helemaal uit elkaar gehaald door de Duitsers omdat hij in de weg lag voor een vliegveld wat ze aan wilden leggen, de stenen hebben ze verderop in een kuil begraven. Hunebed D 54 hebben ze met zand bedekt zodat hij niet op viel. Na de Oorlog zijn met behulp van kaarten en foto's de stenen weer op hun plaats gezet en zijn de grafheuvels in ere hersteld. Ik ben via de Havelte berg, het hoogste punt hier van 19 meter terug gelopen naar de schaapskooi waar Koos met de auto naar toe was gegaan. Die zag de bui hangen en ik had verkeerd ingeschat dat het niet zo ver lopen  zijn. Moest flink doorlopen om de sneeuwbui voor te blijven en dat is dan ook niet gelukt.

DSC04688 b

7-4-2021

Vandaag nemen we alleen dat mee wat mee moet omdat we weer naar huis gaan, de aangebroken spullen uit de koelkast en de was. Iets eerder dan gepland maar het weer wordt nog niet echt lekker en we hebben een oproep gehad voor vaccinatie. Volgende week gaan we er weer lekker naar toe. Het gaat ons wel bevallen denken we. Koos heeft straks zijn racefiets, ik heb mijn fototas en voor onze ritjes samen de vrijetijdsfietsen. Ik heb wat boeken over de omgeving, we hebben onze treinkaart en museumkaart mee en als straks alles weer een beetje opengaat dan geloof ik niet dat we ons gaan vervelen.