Ootmarsum

21 september 2022 - Ootmarsum, Nederland

Ootmarsum 20-09-2022

Het is mooi fietsweer vandaag en doen een rondje Dinkelland. Het is een knooppuntenroute en gaat in het begin flink heuvel op want dat is hier in het Twentse land, een glooiend mooi landschap. We fietsen langs weilanden wat mooi groen is maar geen koe te bekennen, alleen het jonge vee staat buiten maar de melkkoeien blijven op stal. We fietsen door bossen en langs de Dinkel, een klein riviertje en het Dal van de Mosbeek. Ook komen we een buffelboerderij tegen met winkel maar het is nog een beetje te vroeg om kaas te kopen want we zijn nog maar net begonnen en kaas wordt er niet lekkerder op om de hele dag in een fietstas te liggen en na een leuke tocht van zo'n 38 kilometer rijdt Koos nog even door voor een boodschap en ik fiets door naar de camping. We kunnen nog lekker buiten zitten en genieten van het zonnetje en de gekochte haring en kaasje, niet van de buffelfarm maar gewoon uit een bekende supermarkt. Misschien niet direct een combi die je verwacht maar Koos is meer van de haring dan ik 😄

Ootmarsum 21-09-2022

Het was heerlijk fris vanmorgen en belooft een zonovergoten dag te worden. We fietsen vandaag de Springendal route. Opnieuw een mooie route en toch weer anders dan gisteren. Dorpjes als Vasse en Hesingen waar helaas niets open is voor een bakkie dus fietsen we nog een stukje verder en komen uit bij Watermolen Bels in Mander. Een watermolen die gebouwd werd in 1725 als korenmolen en papierfabriekje. In de 19de eeuw was koffie voor de gewone man niet te betalen en de wortels van Chicorei werden gesneden, gedroogd en gebrand en samen met een aftreksel van eikels en gebrande rogge een vervanger voor koffie. Het is heerlijk in het zonnetje en genieten van een echt kopje koffie met wat lekkers. Nog geen kilometer verder fietsen we langs Watermolen Frans, deze watermolen is een Bovenslag watermolen en ligt in het Dal van de Mosbeek. In eerste instantie een papiermolen maar toen Molenaar Frans hem kocht in 1870 verbouwde hij de molen tot korenmolen. Fietsend door het Springendal komen we eind in de middag weer terug op de camping en zitten met een lekker koud biertje en wat snackies in het zonnetje. Vanavond aan de pannenkoeken..... tijd geleden