Warschau

20 januari 2016 - Warschau, Polen

Het is winters buiten en wachten nog even. Om 10.00 uur gaat het Muzeum Powstania Warszawskiego open, het gaat over de geschiedenis van Warschau en daarbij heeft de oorlog grote impact gehad. Bezet door de Duitsers en werden bevrijd door de Russen maar dat betekende onderdrukking. Het Polen annex 2016 dreigt ook nu weer af te glijden naar een dictatuur en onderdrukking. Het museum was interessant maar op een gegeven moment duizelde het voor de ogen, we raakten het overzicht een beetje kwijt, zoveel informatie en alles vrij duister. Koos kreeg er hoofdpijn van en ook ik had het wel gezien na 2,5 uur. Hierna zijn we de wijk ingelopen waar het Ghetto heeft gezeten. Het ghetto ontstond doordat de Joden en andere minderheden uit hun huizen werden gehaald op plaats te maken voor het creëren kampen of de huizen geconfisqueerd werden door de bezetters. In Polen waren dat oa de Joden, Roma en Sinti. Ik wilde daar naar toe omdat er nog een stuk muur staat en huizen die nadat de Joden opgehaald zijn niet meer bewoond zijn geweest maar er als een soort monument nog staan. Het is even zoeken. De muur is nog geen vijf meter denk ik maar je krijgt wel een indruk. Er omheen staat veel nieuwbouw en zo gaat dat als de stad grotendeels verwoest is geweest. 'Oude'  nieuwbouw maakt plaats voor moderne wolkenkrabbers met kantoren en hotels, het nieuwe Warschau. Na dit alles hebben we een hapje gegeten en hebben ons zelf opgewarmd, de temperatuur staat op -5 maar de gevoelstemperatuur is -11. Nadat we opgewarmd waren zijn we richting de Stare Miastro (Oude Stad) gelopen. 2 dagen Warschau is genoeg om een indruk te krijgen van deze stad. Vanavond verder niks want de voeten zijn moe en het is te koud om er opnieuw op uit te gaan. We hebben over de hele dag gegeten en gedronken dus er nog op uit voor een hapje is niet nodig. Morgen de trein naar Krakau voor de laatste 2 dagen. Omdat je zo vaak verkast lijkt het net of we al een hele poos van huis zijn, voelt goed ;) Dus voor die zes weken Australie ben ik ook zeker niet bang.