Met de trein naar Warschau

19 januari 2016 - Warschau, Polen

Heerlijk rustig aan gedaan. Uitgeslapen, gedoucht en ontbeten, daarna de tas verder gepakt en op ons gemak naar het centraal station van Gdansk gelopen. Gisteravond nog even de stad in geweest voor de laatste foto. Koud was het maar even goed lekker zo'n frisse neus. Onze trein vertrekt op tijd en het witte landschap trekt aan ons voorbij. Niet bijster spectaculair, wel herten en vossen gezien. We krijgen een kop koffie aangeboden, je kon kiezen uit thee, koffie of een flesje water. Het is een snelle trein en gaat met zo'n 200 km van Gdansk naar onze bestemming; Warschau. Om half drie komen we aan in Warschau en ook hier is de informatie moeilijk te vinden. We besluiten een taxi te nemen en die brengt ons naar het appartement. Oxygen Residence. Wow... dat is even binnenkomen zeg! Wat een luxe. Na dit alles bewondert te hebben en een kopje thee te hebben genomen zoeken we de bus op om naar het oude gedeelte te gaan om ons te oriënteren voor de dag van morgen. De bus vertrekt op vijf minuutjes lopen van het complex. Tien minuten later stappen we uit bij de Universiteit. Ook dit gedeelte van Warschau is het oude gedeelte en ook hier alles in kerstsfeer. Het ene gebouw is nog mooier dan het andere en we lopen richting het Koninklijk kasteel. Hier begint de Oude Stad van Warschau. 90% van Warschau is vernietigd tijden de tweede wereld oorlog en dit kleine gedeelte is het enige wat nog over is en staat nu op de lijst van Unesco Erfgoed. We lopen naar het plein waar nu een ijsbaan is gecreëerd met houten hutjes en vuurkorven. We duiken een café annex eetgelegenheid in en nemen een lekkere koffie. We zitten heerlijk en besluiten hier ook maar meteen een hapje te eten. Omdat het dinsdag is hebben ze een aanbieding. Een schnitzel zo groot als je bord , frieten en salade. Voor nog geen 50 zlotys zitten eten :) Omgerekend is dat ongeveer een tientje. Op ons gemak terug gewandeld naar de bus en onderweg een paar boodschapjes gedaan. Nu heerlijk relaxen in ons nieuwe onderkomen voor de komende 2 nachten.

1. Petra S:
    20 januari 2016
    Hoi Koos en Christine heel veel plezier tot nu toe genieten jullie wel zo te lezen. En gelukkig werkt het weer mee, beetje fris maar dat is wel lekker. Als je het koud krijg giet je er maar weer iets lekkers in haha.
    Groetjes Petra S