Albury

6 november 2016 - Albury, Australië

Gundagai - Albury  182 km + 12 km (Bonegilla)

Het loopt gesmeerd. Bij Tarcutta is Melbourne net zo ver als Sydney (424 km), een leuk weetje. Nog voor 11. 00 uur komen we aan op het Lake Hume Tourist park. Dus effe lekker aan de koffie en daarna naar het Bonegilla Migrant Experience.  6 kilometer met de camper en dan we zijn er al. Hier ligt het begin van onze reis naar Australië want hier was het me om te doen. Ik wilde het land zien waar mijn ouders een toekomst wilden opbouwen. Het is vreemd om hier te zijn en te zien hoe de opvang en verblijf was in dit kamp voor alle migranten uit voornamelijk Europa. Mijn ouders en oudste broer hebben hier hun eerste opvang gehad en hebben hier een aantal weken doorgebracht. Om te mogen emigreren naar Australië moest je aan een aantal dingen voldoen. Het liefst al wat woorden Engels, beetje eigen geld en zekerheid hebben om te werk te vinden, tenminste waar ze in Australië behoefte aan hadden. Als je dat allemaal voor elkaar had en je was medisch goed gekeurd werd de oversteek door de Nederlandse overheid betaald en de opvang verzorgd door de Australische overheid. Voorwaarde was dat je minimaal 2 jaar in Australië zou verblijven. Zo niet dan moest je het bedrag terug betalen. 1 op de 20 Australiërs hebben een connectie met Bonegilla. Velen hebben via ouders of grootouders hier hun Australische roots liggen. Je krijgt al wandelend een indruk van hoe het geweest moest zijn, in een filmpje zien we een Italiaans gezin waarvan de ouders heimwee hebben maar de kinderen het prima naar de zin hebben en zich thuis voelen. Het klimaat, vreemde dieren, de rare 'kale' gumtrees, het vele lamsvlees in bijna elk gerecht waren voor veel Europeanen een opgave. Ik had het graag met mijn moeder willen delen maar aan de andere kant heeft zij het nooit over de tijd in het kamp gehad dus zal het niet altijd even leuk geweest zijn. De verhalen die ik ken en gehoord heb is dat mijn moeder met mijn broer alleen in het kamp zat en mijn vader doordeweeks ergens anders werkte en woonruimte zocht. Mijn ouders zijn door omstandigheden eerder terug gekomen dan dat zij voor ogen hadden, het is niet anders. Ik had ze een mooie toekomst gegund. Mijn middelste broer is wel in Australië geboren en ik kan zeggen...Made in... en zelfs dát vind ik leuk en niet iedereen kan dat zeggen :) Mijn moeder was hoogzwanger van mij toen zij in Nederland weer aankwamen. Stil van de indrukken en met vragen die onbeantwoord blijven rijden we weer richting de camping.

Vanmiddag zijn we nog even naar de Hume Dam gewandeld en morgen weer verder. We zouden hier eigenlijk 2 nachten staan maar na vandaag hebben we het hier gezien maar helaas al wel betaald. Dus dat nemen we mee als we ergens op een camping voor langere tijd willen blijven.

Lake Hume Tourist Park: 1 nacht

1. Ellen:
    6 november 2016
    Een bezoek met een apart tintje. Wat interessant om te horen dat Bonegilla een opvangkamp was voor buitenlandse emigranten. En zeker jammer dat je je moeder niet kunt vertellen dat je er geweest bent. In die tijd nam de oversteek een lange tijd in beslag dus zij zou het het denk ik wel erg bijzonder hebben gevonden. Als deze familieomstandigheden er niet waren geweest was jij een Aussie geweest.
  2. Jacqueline Bellis:
    6 november 2016
    Wat een vreemd gevoel zou dat zijn geweest om te staan waar je ouders ook hebben gestaan. Wat een emo momentje...mooi.
  3. Cock:
    6 november 2016
    Ha jullie beide daar, goedemorgen alweer,

Poging 2 om bericht te plaatsen, poging 1 kon ik niet terug zien:-(.
    Even over de gereden kilometers aan het einde van jullie reis: 5617 km.

Geniet verder van jullie geweldige reis!
  4. Cock:
    Goedenavond jullie,

Aangaande de gereden kilometers, aan het einde van jullie trip, is mijn score : 5617 km.
  5. Vankozum.:
    7 november 2016
    Ha die broer we gaan je stand noteren.
  6. Cock:
    Dank U!!
  7. Non:
    8 november 2016
    Het zou toch leuk zijn als de "prijs" naar een aussie gaat :) dus bij deze mijn score wat betreft de kilometers : 4448 km
  8. BertvdB:
    8 november 2016
    Wat een mooie verhalen en dito fotoos. doe je dat met de A68? Christiene?

Ik heb enkele hulplijnen en rekenprogramma's ingezet om tot een juiste afstand in kilometers te komen van jullie trip en dat is 8975km.
  9. Michelle:
    9 november 2016
    Zeker een bezoek met een apart tintje Christiene. Kan me voortellen dat het je wel wat doet als je zo'n kampement ziet! Wel bijzonder dat de mensen daar zo opgevangen werden, krijg er een beetje bepaalde associatie bij! Maar ze hoefden er gelukkig niet te lang te verblijven! Het had nogal wat voeten in de aarde voordat je je kon vestigen daar. Eigenlijk weten we daar erg weinig van. Goed om dit zo via jou te lezen en te zien☺️
  10. Petra de Groot:
    12 november 2016
    Bijzonder Christiene om hier dan ook te lopen.....Je leven had dus heel anders hebben kunnen verlopen.... Mooi dat je er nu bent!