De routes in Canada

7 juli 2011 - Alkmaar, Nederland

We hebben 2 routes uitgestippelt,

De 1ste route

Calgary - Banff - Radium Hot Springs - Golden - Lake Louise - Jasper - Clearwater - Pemberton - Roberts Creek - Vancouver - Princeton - Summerland - Revelstoke - Canmore - Calgary

Deze hebben we in eerste instantie in ons hoofd maar..... niets zo veranderlijker als de mens. Misschien dat we de boel omgooien als we het ergens erg naar onze zin hebben en er langer willen blijven, dan zien we wel hoe we de route verder invullen. Het is allemaal globaal genomen. Ondertussen ben ik internet, boeken en andere reisverhalen aan het lezen om vooral de dingen te zien en te doen die de moeite waard zijn maar ik vind het ook leuk om nét even andere dingen te ondernemen dan het gros doet, al zal dat moeilijk worden. Zo staat hoog op het verlanglijstje een wandeling onder leiding van een gids op de Athabasca GlacierOok lijkt het ons leuk om een wild life wandeling in het Wells Gray Provincial Park te ondernemen, uiteraard ook hier met een gids want het zal je maar gebeuren dat je oog in oog komt te staan met een beer! Of wat dacht je ervan om dat op een paard te doen! (zou ik Koos hiervoor zo gek krijgen? ;) ) In Vancouver willen we in ieder geval het Stanley Park bezoeken, of dat lopend is of per fiets weten we nog niet dat zien we daar wel. Echt veel tijd om de stad in te gaan hebben we trouwens niet, dan bewaren we dat gewoon voor een volgende keer ;) hebben we weer wat om voor te sparen! Als we van Roberts Creek komen kunnen we bij het Lighthouse Park een mooie wandeling maken en als we weer verder gaan richting Princeton kunnen we eerst nog een kijkje nemen bij Lynn Canyon. Al met al genoeg op het programma, het enige wat we niet in de hand hebben is het weer maar ja.. we zijn van plan om er in ieder geval een mooie vakantie van maken :) deze reis houdt wel in dat we ook veel moeten rijden, dus we moeten daar een keus in maken.

De 2de route gaat iets anders, we starten en eindigen wel in Calgary natuurlijk.

Calgary - Lake Louise - Jasper - Clearwater - Merritt - Osoyoos - Castlegar - Cranbrook - Banff - Calgary.

Ook hier hebben we onderweg de nodige uitstapjes, los van de uitstapjes aan het begin van de trip, kunnen we vanuit Merritt via Hope naar Osoyoos en kunnen dan een stop maken bij de Othello Tunnels in de buurt van Hope, dit is vaak het decor van films, onder andere de Rambo films. We kunnen dan vanuit Hope nog beslissen of we richting Vancouver gaan om naar Lynn Canyon, Lighthouse Park en Stanley Park te gaan om daarna via Princeton naar Osoyoos en zo weer verder richting Calgary. Het landschap in zuid British Columbia is meer woestijnachtig en daarom zo anders dan de Rocky Mountains met zijn vele meren en watervallen dat het een veelzijdig rondje West Canada wordt. Na de droogte gaan we weer terug naar de Rocky Mountains om de cirkel rond te maken. Na het inleveren van de camper blijven we nog een paar dagen bij John en Carla om ook daar nog uitstapjes te maken. Ook in deze route kijken we óf we wel richting Vancouver willen of dat we dat links laten liggen. Alles hangt af hoe we ons voelen en of we zin hebben om veel te rijden.