Porec

11 juni 2012 - Porec, Kroatië

Umag - Porec  ( 32 km )

Vanmorgen regende het een beetje toen we op stonden maar al gauw kwam de zon door en is het een lekker temperatuurtje. Het is zo’n 27 graden. Vandaag gaan we naar Porec, de Romeinen veroverde Porec in de 2de eeuw voor Christus en je  ziet hier nog veel dingen van terug in deze regio. Alle dorpen hebben dubbele namen, zo heet Porec ook Parenzo. Het valt ons op dat de wegen mooi en schoon zijn in Kroatië, alles ziet er schoon en verzorgd uit. We parkeren de auto en gaan het oude centrum in en het is gezellig druk. Vroeger was Porec een dorp dat druk was met visvangst, wijnbouw en olijfboomgaarden maar moet het nu vooral van de toeristenindustrie hebben. De kust van Istrië doet een beetje denken aan de Franse Rivièra, het heeft een modaine uitstraling, we lopen de Ulica Demanska (de hoofdstraat) in en bekijken wat winkeltjes, ik wil wel een leuk zomerjurkje dus wordt er het een en ander gepast. De verkoopster zegt bij alles wat je aan hebt, al is het een jutezak dat het “soeper” staat! Ik heb een leuk jurkje gezien in een etalage maar de beste man vind het te lastig om de pop ervan te ontdoen dus dan maar niet. We lopen verder en bekijken de straatjes, gevels en het Trg Marafor, vroeger het marktplein want daar staan nog een paar huizen uit de Romeinse tijd. De obers staan hier allemaal buiten de terrassen mensen te lokken met aardig zijn en hun mooie witte tanden te laten zien. Ook wij zijn om en nemen de uitnodiging aan om iets te komen eten op het terras, we bestellen een cola en een bitter lemon, allebei een halve liter! een pannekoek met ijs en een broodje gezond en dat voor een leuke prijs.Terug nemen we de landelijke route en zien mooie vergezichten.

1. Bert:
    14 juni 2012
    En de prijs van levensmiddelen, bier, etc. Leuke kiekjes, Grissie. Groet van ons uit Karlovy Vary. Ook zo'n prachtige stad met veel historie en hete bronnen. Het smaakt overigens niet lekker.
  2. Bert:
    14 juni 2012