Zwartemeer

27 mei 2022 - Zwartemeer, Nederland

16 - 05 - 2022 Zwartemeer

Tegen half 11 komen we aan op camping Veenweide in Zwartemeer helemaal in het zuid oosten van Drenthe. Ons plekje is nog bezet dus eerst maar even koffie dan. Heerlijk in het zonnetje wordt er bijgekletst want we hebben elkaar een tijd niet gezien. Als het plekje vrij komt installeren we ons, eten een broodje en pakken de fietsen. We gaan een fietstocht maken van zo'n 17 kilometer door het Bargerveen, een natuurgebied op de grens met Duitsland. Onderweg stoppen we regelmatig om de info borden te lezen en te genieten van de uitzichten. Een betonnen recht toe recht aan fietspad leidt ons door een gedeelte van het park. Het park is 2100 hectare groot met veel flora en fauna dus is dit gewoon een lekker rondje en er valt veel te zien. We zien op een gegeven moment velden met kort geschoren taxus. Deze taxus wordt speciaal gekweekt voor medicatie tegen kanker. Het is prachtig weer, zonovergoten en warm. Weer terug op de camping zoeken we verkoeling op en trakteren onszelf op een koud biertje.

DSC04260

17 - 05 -2022 Zwartemeer

Nadat iedereen op zichzelf een ontbijtje nuttigt , drinken we nog even koffie met gebak want we hebben een jarige job in ons midden. Na de koffie gaan de wandelschoenen aan. Het Bargerveen is om de hoek dus wandelen we er heen. Iedereen, behalve Koos die heeft een verrekijker, is bewapend met fototoestel. Het wordt dan ook een foto wandeling. Bij de eerste de beste vogelkijkwand wordt er uitgebreid stilgestaan maar veel meer dan ganzen valt er niet te zien. Wel allerlei vlinders en andere insecten. Bij een andere kijkwand horen we een hels kabaal van kikkers, hoeveel het er zijn? geen idee maar genoeg in ieder geval. Ook komt er een Doodaar voorbij gezwommen met een jong. Een Doodaar is de kleinste van de futen soort en ik had hem nog nooit eerder gezien. Even verderop een geelgors, een leeuwerik en libellen waaronder de viervlek en de zeldzame gevlekte witsnuit libel, die wist ik niet maar heb hem even opgezocht op internet. Het is drukkend warm en bij terug komst op de camping geeft een koude douche een heerlijke verkoeling. Om vier uur wordt de borrel gestart en is het gezellig, lekker kletsen en eten. Het is een zwoele avond dus wordt het laat, niet al te laat want morgen weer een dag.

DSC04220

18 - 05 - 2022 Veenpark, Barger Compascuum

We besluiten op tijd op de fiets te stappen om het Veenpark in Barger Compascuum te bezoeken, een ritje van 6 kilometer. Het park gaat om 10.00 uur open en we waren de eersten en ik denk dat er over de dag genomen 100 bezoekers waren. Niet veel dus maar daardoor heerlijk rustig zodat we de tijd hadden om alles op ons gemak te bekijken. We starten met de film die ons het ontstaan laat zien van het gebied. Het is een hoogveen gebied en er werd turf gestoken wat gebruikt werd voor het stoken en plaggenhutten te maken. We zijn met het treintje naar een veenput gereden en kregen uitleg over het steken en verwerking van het turf. Interessant en op een bijzondere manier uitgelegd :) We wandelen nog het Oale Compascuum in waar de plaggen hutten, een kerk en een schooltje is en er is zelfs een onderduikers hut. Nog een boodschap en dan weer naar de camping. We eten een salade en maken het niet zo laat.

DSC04277

19 - 05 - 2022 Bargerveen

We besluiten om een andere route te nemen in het Bargerveen. Het is opnieuw drukkend warm, de temperatuur tikt tegen de 28 aan of misschien wel meer. We krijgen er in ieder geval een natte nek van. Het is een mooie wandeling door verschillende veen gebieden. Bargerveen is een uniek hoogveengebied met verschillende landschaptypen: moeras, grasland, heide en water en heeft daardoor een verscheidenheid aan flora en fauna. Wanneer we weer richting fiets gaan raak ik een beetje achterop, gebeurd me wel vaker ;) Terwijl ik geprobeerd had een vogel te spotten kronkelde een adder voor mijn voeten langs. Hij was snel en ik te traag maar vond het zeer bijzonder dat hij daar was. De adder is de enige giftige slang in ons land. Opgetogen en met een (onscherpe) foto liep ik door naar de rest die al ver voor mij liepen. Ondertussen kregen we bericht dat het in het westen van het land al flink los ging wat het weer betrof en dat het onze kant op zou komen. Op de camping snel even douchen want het werd al donkerder en ja hoor ook hier flinke regenbuien en de nodige klappen onweer. Het koelde daardoor wel wat af, ook fijn hahaha. Na het eten hebben we een spelletje gekeesd en moeten het morgen af maken want het staat gelijk.

DSC04501

20- - 05 - 2022 Emmen

In Emmen is er op vrijdag markt, nou zal je zeggen wat is daar bijzonder aan maar deze markt is echt groot. Veel verschillende kramen, kleding, klompen, ambachten, etenswaren, bloemen, tassen je kan het zo gek niet bedenken of het stond er. Zelfs een uit de muur snack kar! We begonnen met koffie om daarna langs de kramen te gaan. Koos was niet mee die wilde graag fietsen. Bij Emmen heb je geen VAM berg maar de Muur van Emmen, lekker steil en haarspeld bochten. Wij vermaken ons in Emmen en hebben niet de hele markt afgelopen maar zijn het Rensenpark ingewandeld. Het Rensenpark is het oude Noorder Dierenpark. De apenrots en de olifanten vlakte is er nog  en in de tropische kassen zitten nu kleine ondernemers, museum, verenigingen en de dierenambulance dieren opvang. We lopen het savannehuis binnen waar een schilders vereniging zit en die hebben de nachtwacht van Rembrandt nageschilderd, de Nachtwacht van Emmen en ik moet toegeven het ziet er professioneel uit. Bij Twessers, een Engels theehuis lunchen we en daarna weer huiswaarts. s Avonds begon het opnieuw te regenen en hebben het spelletje keezen afgemaakt in de gezamenlijke ruimte. Een drankje, nootje en chipje en Ed en ik hebben gewonnen! Morgen de boel inpakken want dan zit het er voor ons op. Volgend jaar zijn wij weer aan de beurt om een leuke camping en mooie omgeving uit te zoeken voor een (mid) weekje Kampeerders. We hebben genoten van de tijd dat we samen waren en zien elkaar weer snel

DSC04559

1. Claudette:
    28 mei 2022
    Heerlijk verhaal. Mooie foto's. Jammer dat wij een paar dagen eerder naar huis moesten. Het was weer gezellig. Kijk al uit naar volgend jaar.
  2. Christiene:
    28 mei 2022
    Dank je, volgend jaar zeker weer. Moeten even puzzelen waar maar dat komt goed 😉
  3. Jacqueline Bellis:
    Leuk verwoord veel plezier
  4. Christiene:
    Is gelukt Jacqueline 😄
  5. Elise:
    29 mei 2022
    Erge mooie foto's! En zo te lezen hebben jullie het er leuk gehad met elkaar, gezellig en fijn! Doen jullie goed! Groetjes van ons.
  6. Christiene:
    Dank je Elise, het was zeker een geslaagd weekje 😀
  7. Agnieta:
    30 mei 2022
    Wat schrijf je weer gezellig,leuk hoor😘
  8. Christiene:
    30 mei 2022
    Dank je wel Agnieta. De ' Japanse ' dame trok inderdaad niet alleen onze aandacht 😉 héél geheimzinnig allemaal.
  9. Agnieta:
    Je foto's weer echt om van te genieten ,stille lol om de Japanse dame 😁