Wintersport in Valtournenche, Italië

20 januari 2014 - Valtournenche, Italië

Zondag 19 januari 2014

We eten thuis nog iets voor we naar Utrecht gaan omdat er op Station Utrecht niet zoveel keuze is aan iets lekkers. Vanavond vertrekken we namelijk vanuit Utrecht met de bus naar Valtournenche in Italië voor een korte skivakantie. De bus vindt ik zelf altijd een gedoe maar het zit nu eenmaal in dit arrangement. We gaan met 36 medewerkers en/of introducees van Railsport en het is een bont gezelschap. We verzamelen bij het hoofdgebouw en stappen om half 6 de bus in en rijden om 6 uur Utrecht uit. Onderweg stoppen we in Duitsland en eten wat. Terug in de bus wordt de eerste film opgezet en de fles wijn gaat open, de nootjes komen uit de tas en ook de blokjes kaas. Dat is wel weer het voordeel van het reizen met de bus! Onderweg hebben we nog een paar stops voor de rokers onder ons of toiletgang. Om half negen maandagmorgen arriveren we bij het hotel in Valtournenche.

20 januari 2014

We zijn opgelucht dat de reis er op zit en worden dan ook vriendelijk ontvangen door de medewerkers van Railsport en het personeel van het hotel. We mogen direct naar onze kamer en kunnen ook meteen onze skipas halen. We zetten onze spullen neer en pakken het hoognodige uit voor we aan het ontbijt gaan. We besluiten om half 11 de bus te nemen naar de piste dus alle tijd. Omdat we wat bekenden zien van vorig jaar raken we al gauw aan de praat en besluiten samen te skiën. Het is prachtig weer en helemaal niet koud, tenminste zo voelt het niet omdat het windstil is. Even inkomen op de blauwe piste en dat gaat goed dus over naar de rode. Na een paar uurtjes skiën vinden we het tijd worden voor een bakkie, dus we ploffen neer bij een mooie skihut. Het zonnetje schijnt uitbundig dus we houden het nog wel even vol. Maar na een uurtje besluiten we weer verder te gaan. Het is een mooi skigebied en het gaat lekker. Om drie uur houden we het voor gezien het is een lange dag geweest want echt geslapen had ik niet in de bus. In het hotel brand de open haard en is het gezellig. Er druppelen steeds meer mensen binnen en na het douchen nog even lekker aan de bar gezeten. Er staat een 5 gangen diner op het programma en dat gaat er wel in hoor na zo'n dag, heerlijk! Morgen weer zo'n dag.

21 januari 2014

We staan om 8 uur op en nemen een warme douche, het was koud vannacht en nog niet zo goed geslapen. Het eitje wat we nemen aan het ontbijt moet even langer koken dan thuis omdat we op hoogte zitten. We spreken af om met een paar andere mensen te gaan skiën vandaag en zo wordt de groep uitgebreid naar 7 personen en allemaal van hetzelfde niveau. Vorig jaar werden we al de genieters genoemd en ook dit jaar valt die naam ons deel omdat we dat ook doen! Om half 10 nemen we de bus en staan binnen een half uur weer op de piste. Het is een gezellige groep zonder haast en nemen onze pauzes voor koffie, lunch en Gluwein :)  Na het avondeten zou Koos Kees leren Keezen en wat denk je? Juist..volgens Koos beginners geluk hahaha. Het is een gezellige drukke avond en er wordt veel gelachen. Koos heeft een onderonsje met Remco over de dag van morgen en ik zei het al tegen Anneke dat ze zullen proberen mij mee te krijgen om de laatste dalafdaling te doen. Dat is zo'n ..... afdaling met veel steile ja echt steile hellingen er in. Het is óf diep rood óf zwart, dat kan niet anders. Remco besluit om morgen met ons mee te gaan en de afdaling samen te doen. Remco is de directeur van Railsport en kan redelijk goed skiën.

22 januari 2014

De dagafdaling..tja..Ik ga hem doen maar we besluiten om hem als eerste te nemen omdat hij er dan nog goed geprepareerd bij ligt en zowaar het gaat goed :) Halverwege zit een skihut en krijgen een kop koffie aangeboden van Remco. Daarna vol zelfvertrouwen de blauwe, rode en zelfs zwarte pistes gedaan. Het gaat vandaag beter dan gisteren, toen had ik het helemaal gehad aan het eind van de dag. We drinken nog een keer koffie en lunchen later wat langer omdat we Koos, Huyb en Hans kwijt waren. Zij namen een andere afslag dan wij dus zij kwamen in het dorp Cervinia uit en wij zaten bij een heerlijke toko in het zonnetje. Omdat we gisteren hadden besloten om elkaars telefoonnummers in de telefoon te zetten werd er contact gelegd en ja hoor, even later zaten we weer met de complete groep. In het hotel weer eerst bij de open haard gezeten met een lekker drankje en daarna een warme douche genomen. Het is weer super gezellig en het eten smaakt prima. Na de maaltijd gaat iedereen weer zijn gangetje, er worden spelletjes gedaan, gekletst en veel gelachen bij de filmpjes die vandaag gemaakt zijn. Morgen alweer de laatste skidag.

23 januari 2014

Met de groep "genieters" gaan we weer een fantastische skidag tegemoet. Het is beneden in het dal wat minder mooi weer maar rekenen er op dat het boven gewoon mooi is. Maar het is ietsje minder, de zon heeft wat meer moeite en dat is wennen. Het is moeilijk skiën in de schaduw omdat je geen diepte ziet en moet daarom wat meer geconcentreerd zijn. Maar hoe hoger je komt hoe meer het zonnetje het probeert. We gaan richting Cervinia, we zijn daar al eerder geweest deze week maar het zijn ook zulke prachtige lange afdalingen. Gerda en Kees zijn meer bekend in het gebied dan wij en dus skiën we gewoon lekker achter ze aan. Vandaag lunchen we wat uitgebreider op de berg dan de andere dagen omdat we vanavond weer op huis aan gaan. Het is rustig bij de liften en op de pistes, al de hele week trouwens. We skiën gemidddeld op zo'n 3000 meter hoogte en zo'n 50 km per dag. Als we later besluiten om de laatste afdaling te doen zijn we om een uur of 3 half 4 weer in het hotel. We kunnen nog onze  kamer op om te douchen en de laatste spullen in te pakken, heerlijk is dat. Bij de bar nemen we nog een drankje en dan zit het er bijna weer op. Een lange busreis staat ons nog te wachten maar vaker gaat een terugreis sneller dan een heenreis. Gisteren hebben we bij de lokale produkten winkel heerlijke wijn en kaas ingeslagen én natuurlijk Limoncello! We zijn er weer klaar voor en hopelijk kunnen we volgend jaar weer mee. We hebben een super week gehad met gezellige mensen. Het wordt al helemaal een vast clubje die "genieters" ;)

1. Syl:
    26 januari 2014
    Zo te lezen top dagen gehad!
    Heerlijk om te lezen!
  2. Agnieta:
    27 januari 2014
    Hey heerlijke genieters leuk om zo weer mee te genieten en dat jullie zo genoten hebben gr Agnieta
  3. Luuk:
    15 april 2014
    Hoi Christiene,

Ik ben de fotonemer bij het Australië-verslag van Henk & Heinie. Bedankt voor het compliment over de foto's. Leuk om te horen. Aangezien foto's nemen mijn voornaamste bezigheid is gedurende zo'n reis, heb ik er meer gemaakt dan bij het verslag staan. Hier (http://1drv.ms/1dbRmSZ) kun je alles zien.

Het is nog even wachten tot 2016, maar het wordt héél zeker erg leuk voor jullie in Australië. En mooi!

Gr, luuk

P.s. Ik weet niet welke vogel-foto je bedoelt. Maar ik had alleen een éénpoot statief bij me en dat heb ik niet vaak gebruikt. Ik kan het me voor vogels niet herinneren.