Wintersport in Les Menuires.

19 maart 2011 - Les Menuires, Frankrijk

19 maart 2011

Vrijdagnacht om twee uur vertrokken we richting Frankrijk maar we waren de wijk nog niet uit of we moesten alweer terug omdat we de thermoskan met koffie vergeten waren. Om kwart over twee zijn we dan echt op weg. Ik begon de eerste uren naar Maastricht en daarna zou Lennert het stuur overnemen. Bij Breukelen kwamen we stil te staan…file! Het heeft ons bijna een uur gekost maar goed, we gingen weer blij verder richting Maastricht. Voor Maastricht weer een omleiding ivm wegwerkzaamheden nu moesten we door stikdonkere gehuchten de weg terug zoeken naar de A2, gelukkig heeft Lennert een soort TomTom in zijn telefoon want omleidingsborden waren er nog niet, ook dit oponthoud duurde weer bijna een uur. Even voor Maastricht nam Lennert het over en zo tuften we verder richting Frankrijk. Nog even de tank vol gooien in Luxemburg voordat Koos het overnam van Lennert. En Koos ging er even lekker voor zitten want die had er zin in, het gas er op en op naar Dijon. Voor Lyon nam ik het weer over en wat denk je? Kom ik wéér in een file! Vanaf dat moment hebben we van file naar file gereden dus in plaats van drie uur waren we er nu pas kwart over vijf! In Frankrijk mag je honderddertig km per uur rijden wat door sommige onder ons (hè mannen!) ruimschoots overschreden werd maar dan nog hebben we er vijftien uur over gedaan door al het oponthoud onderweg! Vincent en Marit stonden ons op te wachten want die waren al om zeven uur in Les Menuires! Dat komt door de bustocht, dan ben je er gewoon vroeg omdat die 's avonds en 's nachts rijden. Het is een mooi appartement, lekker ruim en luxe, we hebben allemaal een eigen slaapkamer. Wij hebben zelfs onze eigen badkamer bij de slaapkamer. We zijn er eerst maar even lekker bij gaan zitten met een drankje en de reisverhalen uitgewisseld voor we de tassen gingen uitpakken. Om half acht hebben we een tomatensoepje gegeten en hadden het allemaal wel een beetje gehad dus om tien uur gingen we plat.

appartement Residence Belambra Hameau des Airelles

20 maart 2011

Het is prachtig weer, strakblauwe lucht en geen wind dus dat ziet er veelbelovend uit. We hebben allemaal goed geslapen behalve Koos, waarschijnlijk een aanval van migraine dus die heeft vannacht lopen spoken en heeft beneden op de bank gelegen. Naar alle waarschijnlijkheid een reactie van de reis. Na een heerlijk rustig ontbijt hebben de kinderen hun skimateriaal gehaald. Gisteren werd tegen Vincent gezegd dat de lessen op zondag om 10.00 uur beginnen maar we gingen er van uit dat dat niet voor ons bedoeld was omdat we bij Sunweb hadden geregeld om ’s middags les te hebben. Toch nog weer even nagevraagd hoe het nu precies zit en inderdaad, we werden in de ochtend ingedeeld omdat het geen hoogseizoen meer is en er daarom alleen 's ochtends nog les gegeven wordt. Nou lekker dan, dus de eerste les gemist maar uiteindelijk is het wel veel prettiger om in de ochtend te lessen natuurlijk. Zo kan je wel het geleerde s middags nog even dunnetjes overdoen. Na de koffie zijn we ons gaan omkleden voor het skiën. We kunnen vrij snel uit het appartement de piste op komen, het is alleen jammer dat de sneeuw op de lagere delen niet zo goed meer is. ’s Ochtends gaat het nog wel omdat het 's nachts nog een paar graadjes vriest maar als het zonnetje er op komt wordt het al gauw papsneeuw. We bleven in het begin een beetje bij elkaar en gaven Marit aanwijzingen, ze werd enigszins overspoeld! Omdat iedereen zich ermee ging bemoeien hebben we boven met z’n 2en een beginnersweidje opgezocht en daar wat beginnersoefeningen gedaan en dat ging een stukje beter en was ook zéker wat rustiger. De jongens gingen een toertje op de hogere pistes doen. Vanaf morgen hebben we les dus dan gaat het Marit ook lukken en zal ze het hopelijk wel leuk gaan vinden want na zo'n eerste dag.....pff. Nadat de jongens terugkwamen bij het oefenweidje besloten Koos en ik terug te skiën naar het appartement. Lennert ging nog een keertje naar boven en Vincent bleef bij Marit. Een blauwe piste komt bij ons appartement uit dus dat is prettig. Koos en ik gingen op ons gemak de piste af maar omdat de zon de hele dag op die piste staat is het uitkijken met die papsneeuw. Er leek niets aan de hand maar mijn skies bleven in de steken en zo viel ik gestrekt voorover, recht over de skies. En dat gaat niet met die lange latten want die zitten dan in de weg! Ik overstrekte mijn hele rechterbeen en pats was het in mijn rechterkuit, ik voelde direct dat het niet goed was. Leunend op het goeie been en strompelend verder hebben we het appartement bereikt en ben gelijk gaan ijzen. Omdat ik niet meer op mijn been kon staan zijn we naar de dokter gegaan en wat we al vermoedde werd bevestigd. Een ver ingescheurde kuitspier oftewel een flinke zweepslag én een overstrekte hamstring, al met al een behoorlijke blessure werd er gezegd. Rust, been omhoog, recept gekregen voor een pijnstillende zalf, een ontstekingsremmende kuur, een steunkous, 4 x per dag ijzen én krukken. Dus ik ben klaar met skiën en dat al na 1 dag! 😔  Klein lichtpuntje...het is prachtig weer en zal mij dus met een boek in de zon op het balkon moeten vermaken. Die dingen gebeuren en dus moet ik er maar het beste van maken. De kinderen waren klaar met skiën voor de dag en baalden  dat ik uitgeskied ben. Er wordt nu voor mij gezorgd, iets wat ik niet echt gewend ben 😉 We hebben 's avonds lekker gegeten en nog een spelletje gedaan maar op tijd naar bed want de skilessen beginnen om 9. 00 uur.

pechvogel

21 maart 2011

Weer een strakblauwe lucht! Koos en de kinderen gingen er op tijd uit omdat ze vandaag hun eerste skiles hebben, ik kon nog even blijven liggen maar had graag mee gegaan. Op mijn gemak ben ik opgestaan nadat ik van Koos ontbijt op bed had gekregen, wat heerlijk was. De zon staat nog niet op het balkon die komt daar tegen 12.00 uur in de middag maar zodra hij er is ben ik op het balkon te vinden;) Tegen half 1 zag ik ze voorbij komen skiën. De eerste lessen gingen goed, Marit heeft wat meer vertrouwen gekregen en Koos en de jongens zaten in 1 klas en ook die waren tevreden. 's Middags hebben we lekker lui op het balkon gezeten want dat doe je bij mooi weer:) én het is tenslotte vakantie! 's Avonds na het eten hebben we een spelletje "Keezen" gespeeld en iedereen kakt dan een beetje in want je wordt best rozig na zo'n dagje.

Lennert voor op en Vincent er achter aan

22 maart 2011

Vanmorgen toen ik de gordijnen open schoof zag ik wederom een strak blauwe lucht, wat dat betreft hebben we geen klagen, dat de sneeuw niet meer optimaal is op de lage pistes is dan wat minder. Ik bleef nog even liggen maar om 8.45 uur ben ik er toch maar uit gegaan en een lekkere douche genomen. De trap af naar beneden kan ik alleen achterste voren want ik kan niet op mijn voet staan maar alleen heel hoog op de tenen. Tegen 10.00 uur ben ik naar de receptie gelopen met mijn krukken om te gaan internetten want veel andere dingen zijn er voor mij op dit moment niet te doen. Omdat we hadden afgesproken om te lunchen met elkaar op het centrale plein van Les Menuires heb ik de free shuttlebus genomen die voor het appartement stopt. 2 Haltes verderop stap ik er weer uit, het winkelcentrum door gelopen en een plekje in de zon op het terras gezocht. Op een gegeven moment zag ik Marit naar beneden komen skiën en terwijl ik haar aan het volgen was zag ik zowaar ook de anderen al staan. In het zonnetje hebben we lekker gezeten en gegeten. Daarna zijn Vincent en Marit nog wat gaan skiën en ook Koos en Lennert zouden nog even omhoog gaan. Ik heb even op ze gewacht en vind het heerlijk om rond te kijken naar mensen die zich zo vermaken. Lennert ging skiënd naar het appartement en Koos ging met mij mee met de bus om vervolgens fris gedoucht te gaan aprés skiën op ons eigen balkon :) De zon doet al goed haar best want het is gewoon warm dus de kleren gaan uit, niet helemaal natuurlijk want het kan ook te gek! Het is ook wel een beetje gek om zo op wintersport te zonnebaden, hoewel... we hebben vaak mooi weer en je zit wat dichter bij de zon dus kan al snel je jas en trui uit. Na het avondeten  opnieuw een spelletje Keezen en opnieuw gewonnen samen met mijn team-mate Lennert. Marit is wat koortsig en ging er vroeg in om morgen weer fit te zijn. Tegen half 11 zijn ook wij naar bed gegaan.

de klas van de jongens

23 maart 2011

Het valt niet mee om buitenspel te staan, het weer is prachtig en ik zie bar weinig van de omgeving. Vandaag ben ik maar weer, na het vaste ochtend ritueel, naar de receptie gelopen en uiteraard nog steeds met krukken. Het is een behoorlijke blessure, mijn hele been ziet blauw aan de achterkant. Het duurt nog wel een paar weken misschien wel maanden voor ik zonder krukken en pijnloos kan lopen. In de receptie heb je free WIFI waar ik dan ook dankbaar gebruik van maak. Vandaag zijn de mannen naar het skigebied van Val Thorens als onderdeel van de lessen. December 2009 zijn we samen met Bert en Claudette in Val Thorens geweest en 1 ding is zeker; toen waren het extreem koude temperaturen van -11 tot -20, nu heb je de behoefte om in je t ’shirt te skiën omdat het te warm is! Op dit moment vind ik deze temperaturen zeer aangenaam nu ik uitgeschakeld ben van het skiën, zo hou ik het wel vol. Het zou een ander verhaal zijn geweest wanneer het lekker koud was en het sneeuwde! Vincent en Marit bleven op de piste vandaag en Koos en Lennert kwamen thuis, we hebben met z'n 3tjes een lekker broodje gegeten en daarna zijn Koos en ik naar de sauna en het zwembad gegaan. Heerlijk een paar uurtjes gerelaxed. Mijn been voelt wel vreemd aan hoor in het water.. net of het allemaal los zit in je kuit! Voor morgen hebben we afgesproken dat iedereen op de piste blijft dus heb ik het rijk alleen de hele dag.

Lennert in Val Thorens

24 maart 2011

Beetje bij beetje gaat het beter met me, de pijn wordt minder en ik hou me goed aan de instructies die ik van dr. Jean Jacques Billon heb gehad: been omhoog, rust, ijzen en de steunkous 24 uur om en vergeet de kuren niet. Het zal aan de medicatie en de rust liggen dat het in ieder geval lijkt dat het beter gaat.  In het appartement loop ik vaak zonder krukken maar wel hinkend van stoel naar stoel, gelukkig ziet Koos het niet ;) deze krukken hebben een soort gekartelde ijzertjes aan de onderkant die in de sneeuw prikken zodat je niet uitglijd, je kunt dat omhoog klappen voor binnen. Vandaag blijven Koos en Lennert in Val Thorens en Vincent gaat daar vanmiddag ook heen als hij nog zin heeft. Marit komt terug naar het appartement. Ik ga vandaag weer even naar het centrale plein voor een paar boodschappen en dan vanmiddag weer de zon in met m'n been omhoog en een boek. Voor vanavond hebben we een tafeltje gereserveerd in een restaurant op loopafstand van het appartement om ons 30 jarig huwelijk te vieren.

portret met op de achtergrond de Mont-Blanc

25 maart 2011

Vandaag een beetje uitgeslapen, de kinderen wilden nog een keer skiën en Koos bleef vandaag bij mij. Het was een gezellig etentje gisteravond en hebben een mooi cadeau van de kinderen gekregen. We hebben een verrassingsweekend aangeboden gekregen en mogen zelf uitkiezen wat dat gaat worden. Ik ken mezelf en vind veel te veel dingen leuk dus is de knoop doorgehakt; de kinderen maken uit waar we heen gaan, wij moeten alleen een datum doorgeven dus dan is de verrassing helemaal compleet! Na het opruimen van het appartement zijn we naar het dorp gegaan. Toen we door het centrum liepen zagen we een leuk tafereel want er zaten wat jongeren te BBQ-en in het zonnetje, t shirtjes met korte mouwen maar nog net geen korte broek, biertje erbij, lekker hoor. We hadden op de piste afgesproken en gelukkig is er een gondellift die je ook als voetganger kan nemen dus met de gondel omhoog om enigszins het gevoel van wintersport te krijgen. Eenmaal boven heb ik genoten van het uitzicht en aan een picknicktafel wat gegeten en naar de skiërs gekeken, de kinderen deden hun ding nog even voor foto en film. Vincent en Marit gaan in september trouwen en hadden bedacht een video-uitnodiging te maken ipv kaarten. Iedereen die meedoet aan de video mag zijn locatie zelf uitzoeken en ik wilde dat wel op wintersport maar dan eigenlijk gewoon op de ski's, al zingend voorbij roetsjen was het plan maar helaas lukte dat deze keer niet dus dan het liedje maar inzingen met mijn krukken. Beetje gek want mensen bleven toch staan kijken naar dit tafereel en vroegen zich waarschijnlijk af wie deze "filmster" was..hahahahaha. Om half 4 zijn we weer naar beneden gegaan, de kinderen hebben bij Intersport hun gehuurde ski’s en schoenen weer ingeleverd en daarna hebben we nog een paar boodschappen gedaan. Terug in het appartement en nadat iedereen weer opgefrist was een spelletje Monopolie gespeeld, wat overigens niet Koos zijn spel is! De kinderen zouden koken en hebben een lekkere pasta gemaakt. De tassen werden na het eten weer ingepakt en hebben voor de laatste keer nog een spelletje gedaan. Wel op tijd naar bed want we vertrekken om 7.00 uur, Vincent en Marit vertrekken pas begin van de avond uit Les Menuires en komen morgen tegen de middag weer in Nederland aan.

marit snow jump

26 maart 2011

Vanmorgen ging de wekker om zes uur af want we wilden om zeven uur gaan rijden. Marit was al beneden want die hield zichzelf wakker met hoesten. Na een broodje en nadat ook Vincent beneden was hebben we afscheid genomen en zijn we op weg gegaan. De reis verliep voorspoediger dan de heenreis gelukkig, we hadden nergens oponthoud dus konden mooi door tuffen. Ik heb deze keer niet gereden ivm mijn beenblessure maar de mannen deden het prima. Bij Schiphol zijn we voor de laatste keer gestopt en werden we getrakteerd door Lennert bij de Burger King. Vanaf de parkeerplaats zit de BK helemaal achterin en de mannen hadden zeker trek want ze hadden er aardig de pas in dus was het flink door buffelen op mijn krukken, pff. Eenmaal thuis hebben we afscheid genomen van Lennert en de tassen uit de auto gepakt, de skibox hebben we nog niet leeggehaald dat zien we morgen wel. Garage dicht en met een welverdiend drankje de week nog eens in gedachte voorbij laten gaan. Vincent en Marit zouden pas in het begin van de avond vertrekken en komen morgen aan in Nederland, die hadden nog een extra vakantiedag, de bofkonten;)