Wandel 4 daagse

15 juni 2011 - Alkmaar, Nederland

Wandeldag 1

Woensdag 15 juni 2011 ben ik om 8.00 uur op de fiets gestapt en naar IJsbaan de Meent gefietst, ik zit namelijk in de 1ste groep en mijn starttijd is kwart voor negen, mooie tijd al zeg ik het zelf. Fiets op slot en de eerste stempel gehaald, klokslag kwart voor negen klonk het startschot en kwam de meute in beweging. In het begin loop je redelijk bij elkaar maar al gauw worden er kleine groepjes gevormd door het wachten voor stoplichten of oversteekplaatsen, zelf vind ik dat niet erg. Ik moest erg wennen in het begin, kan ook nog niet zeggen of het mijn ‘ding’ is, maar goed.. het is dag 1 en ik wilde het een keer meemaken dus na die 4 dagen weet ik daar het antwoord op. Óf het smaakt naar meer óf ik doe het nooit meer. De route was mooi en afwisselend, we gingen eerst via de Bergermeer naar Bergen door polder en bos en kwamen uit bij de Ruïnekerk in het centrum van Bergen. Daar heb ik mezelf getrakteerd op koffie met een punt appelgebak en heb er even een klein half uurtje gezeten, ben ook nog even de kerk binnen gelopen. Tegen elven heb ik mijn weg vervolgd voor de laatste 5 kilometer, ik moet zeggen het viel me alles mee. Van de zweepslag heb ik geen last meer en het weer was goed, droog en een schraal zonnetje, ik kreeg het op een gegeven moment zelfs warm! Onderweg nog wat foto’s gemaakt en van de omgeving genoten, ik ben op plekjes geweest die ik nog niet kende dus is dat erg leuk. Toen ik de Meent in liep zo tegen twaalf uur werd er  “en daar hebben we Christiene uit Koedijk” geroepen door de luidspreker en ik dacht..... huh, hoe weet die vent nou wie ik ben???? Nou nogal logisch met zo’n chip aan je schoen!... Het duurde even voor het kwartje viel (bloos, bloos) Ik heb me afgemeld en kreeg de nieuwe stempelkaart met route mee voor morgen, dan gaan we de Schermer onveilig maken met zo'n kleine 8000 man. Biertje toe aan een van de tafels op het middenterrein en geluisterd naar een onbekende artiest die zijn best deed op een klein podium. Eenmaal thuis heb ik het bad gevuld en lekker gerelaxed in het bubbelbad met Jeneverbesbadolie voor soepele spieren na lichamelijke inspanning :) Een ware weldaad!

het startschot heeft geklonken

Wandeldag 2

Bubbelen in dat heerlijke aroma bad van Jeneverbessen en je voelt je als herboren :) Vandaag ging de route vanaf de Hoornse Vaart langs de molens van Oudorp richting het Park van Luna in Heerhugowaard. Al snel werd het potje met vet ingezet door damesgroep ‘de grijze mutsen’ dus die heb ik maar even laten passeren. Bij de Waerdse Tempel was de stempelpost en daar heb ik ook koffie gedronken, heel toevallig kwam ik Claudette daar tegen dus hebben samen even gezeten. Ik moet toegeven dat ik het bij de stempelposten erg gezellig vind, de organisatie heeft alles goed voor elkaar met live muziek en extraatjes. Na deze pauze zijn we samen verder gelopen naar Broek op Langedijk, de stempelpost is in de Broeker Veiling en daar ben ik, in al die jaren dat ik hier al woon nog nooit geweest dus dat was even een leuk ‘meepik moment’. De route van vandaag vond ik niet zo heel bijzonder, wel was het leuk om door de tuin van VSM te wandelen, de tuin wordt binnenkort opgeheven, jammer maar ja… ik kwam er zelf ook nooit. Omdat het zulk slecht weer was had ik de eerste bui vanmorgen afgewacht en ben daardoor een kwartiertje later gestart maar of het daar aan ligt weet ik niet maar ik vond het ongelooflijk druk. Je liep erg achter elkaar aan terwijl ik dat gisteren niet vond, soms hoorde je ook verontschuldigingen omdat er iemand op de hielen getrapt werd of je kreeg een stuk paraplu in je gezicht! Morgen de derde wandeldag dan gaan we richting Heiloo, ik hoop dat de weergoden ons dan beter gezind zijn.

regen

Wandeldag 3

De derde dag van de vierdaagse zit er op, Koos was vandaag vrij en had zin om een dagje mee te lopen dus vanmorgen samen op de fiets gestapt en naar het AZ stadion gegaan want daar was om 8.45 uur de start. Via de Boekelermeer zijn we naar Heiloo gelopen en toen het Heilooër Bos in. Koos kwam een collega tegen en zijn een stukje met elkaar opgelopen. Net na kwekerij Meijer in Heiloo was de eerste stempelpost maar na een toiletronde zijn we gelijk weer doorgelopen omdat we het nog een beetje te vroeg vonden voor koffie. Toen we in Heiloo bij het winkelcentrum aankwamen hebben we een plekje opgezocht en koffie met een broodje genuttigd, het was toen tegen 11.00 uur. Ik denk dat we er een half uurtje hebben gezeten en zijn toen het laatste stukje gaan lopen, het was nog 5 km dus met een uurtje zouden we alweer bij het AZ stadion zijn. Het allerlaatste stukje ging door het stadion zelf en het afmelden was helemaal boven in de bar van het stadion dus even lekker aan een biertje gezeten en op Claudette gewacht, ze was op zo’n kleine 2 km van het stadion. Toen zij ook gearriveerd was hebben we samen nog wat gedronken en de route bekeken die ze gelopen had, daarna weer op de fiets naar huis. Het was vandaag rustiger lopen dan gisteren, af en toe was het wat drukker met wandelaars maar goed te doen. Het weer was in ieder geval perfect, niet te warm en zeker niet te koud. Het weer van morgen moeten we nog maar afwachten, ik hoorde om me heen dat de buien Alkmaar zullen schampen maar als ik zo naar buienradar kijk...heb ik mijn twijfels maar we zien het wel. Morgen alweer de laatste dag, ben benieuwd wat die dag brengt, het zal in ieder geval groot feest zijn, tenminste dat verwacht ik wel want tot nu toe was er elke dag wel iets van entertainment. Koos vond het wel leuk voor 1 keer maar 4 dagen? En ik denk dat ik daar ook achter gekomen ben, ik vind het leuk om op plekken te komen waar ik nog niet eerder geweest ben maar begreep dat de routes niet veranderen dus volgend jaar loop je hetzelfde.

artiest in Heiloo bij het winkelcentrum

Wandeldag 4

Missie volbracht :) Het was bij vlagen een barre tocht, ik was nog niet gestart of de regen kwam met bakken uit de lucht. Toch ben ik om 8.45 uur gestart in de Oosterhout en het was dringen geblazen om de stad door te komen, we liepen onder andere via de Oudegracht, Hekelstraat, Dijk richting Noorderkade om naar Oudorp te lopen. De eerste stempelpost was in de Oudorperpolder aan de Munnikkenweg, ik heb daar even staan kijken naar een demonstratie van de Black Pearls, een dressuurgroep met Friese paarden. Via de Oudorperpolder liepen we naar de Rekerhout om bij de scoutinggroep Graaf Daron opnieuw een stempel te halen en heb daar een kop koffie gedronken en een broodje gegeten. Bijna de hele weg heb ik mijn poncho aan gehad en nu pas even uitgedaan want het zit niet zo lekker bij een kop koffie en ook omdat er een schraal zonnetje door komt. Na de gebruikelijke pauze van een half uur ben ik weer verder gegaan en heb contact gehad met Koos en Claudette, Koos zou naar de stad toe komen en met Claudette zou ik de laatste paar kilometers samen lopen. Nog niet koud onderweg of de poncho moest weer aan! Op de Kanaaldijk in Koedijk was het bijna niet te doen, zo veel regen en dan die verschrikkelijke harde wind!! De sfeer bleef er ondanks alles goed in en dat is bijzonder om mee te maken. Vanaf stichting Zwerfdier hebben Claudette en ik het laatste stuk samen naar de stad gelopen, het weer klaarde op en de zon ging zelfs weer schijnen :) Net toen we het park in liepen bij de singel kwam Koos ons verrassen met een mooie bos bloemen en een dikke kus, van de organisatie kregen we een zonnebloem. We spraken af dat we Koos bij de finish wel weer zouden zien en dat wij onze 'tocht' zouden voortzetten naar het Waagplein want daar was de finish waar ook Bert zou zijn. Even voor de Langestraat haalden we Koos weer in en liepen we gezellig samen naar de finish. Eenmaal bij het Waagplein aangekomen was het 1 groot feest, er was muziek en topdrukte op de terrassen kortom.. gezellig!! Onze laatste stempel gehaald en uiteraard de medaille, chip van de schoen en aangeschoven op het terras voor de nodige verfrissingen.

feest!

De organisatie staat als een huis, het is geweldig goed georganiseerd daar is niets op aan te merken maar zoals ik al eerder aangaf is de 4 daagse niets voor mij. Het is gezellig bij start, stempelposten en de finish maar alles wat daar tussen zit is niet aan mij besteed, ik vind het gewoon niet leuk om met duizenden mensen achter elkaar aan te lopen. Het zijn mooie routes en die doe ik nog wel een keertje over maar dan alleen of met z’n 2en, ik zou het ook nog wel leuk vinden om bijvoorbeeld 2 dagen van de 25 kilometer te lopen. De benen hebben het uiteindelijk wel goed gehouden maar helemaal vanzelf ging het niet...Van de zweepslag heb ik geen last meer maar nu is het linkerbeen dwars aan het doen het blijft een beetje vreemde pijn geven en daarom was het bubbelbad iedere dag met spierontspannende olie een weldaad voor mijn lijf. Hoop dat het na de rust weer goed komt maar dat zal wel ;) God wat wordt ik oud!! haha

gehaald:)

1. Andrea:
    15 juni 2011
    Mooie prestatie Christiene! Op naar de de volgende kilometertjes, succes.
  2. Syl:
    15 juni 2011
    Uitgebubbeld?
    Wat had je een mazzel met het weer!
    Op naar de Schermer!