Vimy en Arras

15 juni 2013 - Arras, Frankrijk

Het heeft vannacht iets geregend maar gelukkig is het nu droog. Vandaag rijden we naar Vimy en Arras. Pas de Calais is een zwaarbevochten regio in de 1ste en de 2de Wereldoorlog. De aanleiding van de 1ste Wereldoorlog was een aanslag van een Yoegoslaaf op een Oostenrijkse Hertog. Verschillende landen gingen zich ermee bemoeien en Duitsland nam de gelegenheid ten baat om landje pik in uitvoering te brengen. Onderweg kom je veel bewegwijzering tegen voor de verschillende gedenkplekken; Tsjechen, Polen, Hongaren, Oostenrijkers, Duitsers, Britten, Marrokanen, Canadezen en ik zal er ongetwijfeld nog vergeten zijn maar vele hebben het leven gelaten in deze onzinnige oorlog. Nederland deed niet mee en Rusland trok zich halverwege de oorlog terug. Wij gaan naar het Canadese deel en gaan eerst naar The Vimy Ridge National Historic Site en bezoeken het bezoekerscentrum waar via foto en film de geschiedenis uitgelegd wordt. De opzet doet denken aan onze vakantie in Canada, het is alsof we even terug zijn :) Om twaalf uur hebben we een rondleiding met een gids. Dit zijn Canadese studenten en we gaan de loopgraven in en ook het gangenstelsel onder grond. Hier zat het hoofdkwartier waar de strategieën werden bedacht en bevonden zich de slaapvertrekken. Sommige gedeeltes van het ondergrondse gangenstelsel is op 30 meter diepte. Een gedeelte van de loopgraven is verzwaard met beton en stenen zandzakken maar het zijn de oorspronkelijke loopgraven en je krijgt een goede indruk van hoe het geweest moest zijn. Vanuit de loopgraven keek je op gelijke hoogte met het gras en oog in oog met de vijand die soms op nog geen 30 meter afstand zat. Na het museumbezoek zijn we naar het Canadian National Memorial gegaan en hebben wat rondgelopen, vele duizenden namen staan in het monument gegraveerd. Na alle indrukken zijn we naar Arras gereden en eerst maar even lunchen. Arras is een kleine stad met 2 belangrijke pleinen. De huizen aan deze pleinen is 17 de eeuws en zijn na de oorlog zorgvuldig gerestaureerd. Tijdens onze wandeling kwamen we nog terecht in een demonstratie voor gelijke rechten voor homo's en werden zelfs  "overvallen"  door schaarsgeklede heren ;) Op de terugweg nog wat boodschappen gedaan en weer naar de caravan. Vanavond het Keezspel maar weer eens tevoorschijn halen.