Valtournenche, Italië

25 januari 2018 - Valtournenche, Italië

22-01-2018

Vanmorgen kwamen we om half negen aan bij ons hotel in Valtournenche. De rit met de bus begon zondag om half 6 eind van de middag in Utrecht. Door weersomstandigheden hebben we een groot deel van Zwitserland over moeten slaan. Verschillende wegen zijn dicht door zware sneeuwval dus moesten we via Lugano en Milaan om zo van onder af Valtournenche te bereiken. Er is veel lawine gevaar. Nadat we ons geïnstalleerd hadden op de kamer en de koffers uitgepakt zijn is het eerst tijd voor het ontbijt. We zijn als de groep 'genieters', zo staan we bekend bij de organisatie zo goed als compleet. Ieder jaar is het weer een verrassing wie er allemaal op tijd waren met aanmelden. Voorheen waren we met z'n tienen maar 1 stel had vorig jaar besloten om niet meer mee te gaan. Dus vanaf nu bestaat de groep uit 8 personen. We zien wel hoe het de komende jaren gaat want inmiddels zijn we zo'n beetje de oudsten van het gezelschap van ongeveer 40 mannen en vrouwen. De skipas ligt klaar dus konden meteen na het ontbijt met de skibus van 10.00 uur mee. Niet veel later stappen we in het eitje wat ons verder naar boven brengt en zo stonden we om half 11 boven op 2245 meter. Het sneeuwde hevig en er was 1 skilift open. Het zicht werd steeds minder dus dan eerst maar koffie. Omdat Zermatt is afgesloten en Cervinia alleen per helikopter te bereiken is blijven we voorlopig aan de Valtournenche kant. Daarbij kwam code 5 voor lawine gevaar dus dan ben je snel klaar. Het sneeuwen werd minder dus besloten we om dan de 1e skilift verder naar boven te nemen. Na een paar keer dezelfde afdeling gedaan te hebben waren we er eigenlijk wel snel klaar mee. Bij la Motte, een andere uitbaterij dan maar wat eten en zo werd het uiteindelijk nog half 3 toen we besloten naar het hotel terug te gaan. Koos deed met Kees en Gerda de dal-afdaling terwijl de rest weer voor de gondel koos en zo waren we tegelijkertijd weer bij de skibus die ons terug naar het hotel brengt. Ze zijn druk bezig om enigzins wat meer pistes te prepareren maar het lawine gevaar blijft hoog. Voor de pistebully's is het bijna niet te doen om met die zware machines de pistes te prepareren en daarbij is het ook lastig om personeel op de juiste plekken te krijgen. Met geluid van helikopters en een soort van knallen proberen ze het een en ander op te wekken maar of dat lukt?...De1e skidag zit er in ieder geval op en op 1 valpartijtje na weer heelhuids terug in het hotel. De haard is aan wat het erg warm maakt want koud is het zeker niet buiten. Tis voor de gezelligheid zal ik maar zeggen. Ik breng mijn spullen naar de kamer en ga eerst douchen en even lekker languit, het is tenslotte een lange dag geweest. Om half 8 gaan we aan tafel en het was een lekker welkomst diner. Nog even een kopje thee en dan hou ik het voor gezien. Koos speelt nog een spelletje klaverjassen. Morgen hopen we dat we verder op kunnen, we gaan het zien. Zolang Cervinia is afgesloten kunnen we niet verder dan het skigebied van Valtournenche want ook over de weg is Cervinia niet te bereiken. In Zermatt, Zwitserland is het nog te gevaarlijk dus ik denk niet dat we daar komen deze keer. We hebben wel Zwitserland op de skipas laten zetten, je kunt je ervoor verzekeren om de pas terug te krijgen van de verzekering maar dan moet hij 3 van de 4 dagen dicht blijven.

23-01-2018

De 2e dag zit er op en wat voor 1. Het was strak blauw boven, echt héérlijk. Het was niet koud (nog) geen wind en de sneeuw is perfect. Er zijn iets meer skiliften open, zeker een stuk of 5. We kunnen in ieder geval hoger op om een wat langere afdaling te maken. Vanaf 2900 meter heb je prachtig uitzicht op de omringende bergen, echt zo mooi alleen daarom zou je op skivakantie gaan :) Af en toe steekt er een straf windje op waardoor je met wind mee lekker hard gaat maar bij tegenwind je weer harder moet werken. Maar zoals het de genieters betaamt nemen we dan een pauze voor een warme kop chocomelk of een lunch. We hebben heerlijk geskied vandaag, morgen gaan we opnieuw genieten van een heerlijke dag want de voorspellingen zijn optimaal. Of we dan naar Cervinia of Zermatt kunnen blijft de vraag. Het blijft moeilijk om personeel naar Cervinia te krijgen en als er 6 meter sneeuw ligt moeten de liften uitgegraven worden. Na het eten hebben we met een aantal een spelletje gedaan dat 30 seconde heet. Je bent een team van een 2-tal, de 1 moet omschrijven wat er op het kaartje staat, duidelijk is dan dat de ander dat antwoord moet raden en dat alles binnen 30 seconden. Heb je als team het eerst 30 punten gehaald dan heb je gewonnen. Echt een heel leuk spel.

24-01-2018

Wat een perfecte 3de dag vandaag. Na het ontbijt hebben we de bus van 10.00 uur genomen naar Cervinia. De mensen van de sneeuw diensten hebben hard gewerkt want de weg was sneeuw vrij gemaakt. Ze hebben er ook baat bij natuurlijk want het scheelt ze een hoop inkomsten dan wanneer alleen Valtournenche open is. Er reden veel vrachtwagens op en neer met ladingen sneeuw. Waar ze dat dumpen geen idee maar dat is ons pakkie an niet. Op het grote plein werden we afgezet en moesten we verder lopen naar de skilift. Wat een t..... eind was dat zeg! en dat op die onhandige schoenen. Zodra het kon doen we de ski's aan en glijden richting de skilift, hèhè effe zitten en laten de omgeving aan ons voorbij gaan. Een aantal pistes waren geprepareerd en gaande weg gaan er dan steeds meer open en kunnen we zodoende 10 tallen kilometers skiën op een hoogte van 3500 meter, heerlijk. Het ski gebied heet officieel Skirama Breuil-Cervinia/Valtournenche/Zermatt en heeft 322 km aan pistes dus je kunt er echt alle kanten op. De pistes zijn breed en van zwart, donkerrood, van rood naar blauw en groen. Het is een genot om er te zijn. Er is 6 meter sneeuw gevallen maar omdat het gesneeuwd dan weer geregend en gevroren heeft is en blijft er kans op lawine gevaar. Vandaag was het code 3 dus kon je gerust op de geprepareerde pistes skiën. De sneeuw condities zijn erg goed. Tussen het skiën door was er volop tijd om even uit te rusten en om van de zon en uitzicht te genieten, we heten niet voor niets de Genieters!  De temperatuur liep lekker op naar, je gelooft het niet 19 graden. Zelf heb ik daar ook mijn twijfels bij maar het was in ieder geval erg lekker in het zonnetje. Ik moet wel bij zeggen dat we op 2000 meter hoogte zitten. We hebben lang genoeg gezeten en besluiten weer wat te gaan doen want we hebben nog heel wat kilometers te maken naar Valtournenche. Sommigen onder ons nemen direct de bus terug naar het hotel en anderen gaan nog een stukje mee omhoog maar halverwege houden ook Anneke en Arend het voor gezien. Wij hebben besloten om van 3500 meter naar beneden te skiën naar 2000 meter. Een aardig stuk waar we redelijk veel tijd mee kwijt zijn maar dat maakt ons niet uit want het is echt geweldig! Rood sommige stukken donkerrood maar het gaat lekker. Half 4 zijn we beneden en kunnen met de bus van 16.00 uur mee terug naar het hotel. In het hotel eerst maar weer douchen voor ik een drankje neem. Om half 8 gaan we weer aan tafel en na het eten hou ik het voor gezien het loopt dan tegen half 10. Morgen gaan we voor de laatste keer naar boven en opnieuw zijn de condities voortreffelijk.

25-01-2018

Dag 4

Na het ontbijt hebben we ons weer in ski outfit gehezen en het stukje naar de bushalte gelopen op de meest onhandige schoenen, wij noemen ze Lucille Werner sloffen hahaha (kan Lucille wel tegen ;)) Om half 10 waren we boven en zat de eerste afdaling er op. De groep raakt verdeeld, 4 blijven in Valtournenche en Kees, Gerda, Koos en ik nemen de oversteek naar Cervinia. De doorgang is open en kunnen, als we dat willen zelfs naar Zermatt maar dat wordt ons teveel haasten want om 15.00 uur willen we de skibus terug hebben naar het hotel omdat we eind van de middag weer richting Nederland gaan. We skiën van skilift naar gondel en van gondel naar skilift. Het gaat lekker. Bij Plato Rosa op 3500 meter nemen we een rustmomentje met uitzicht op de Theodulgletscher. Goed geprepareerde pistes maken het skiën een stuk makkelijker. Op sommige pistes trokken wij de eerste sporen, mooi hoor. Het was iets meer bewolkt en de temperatuur rond het vriespunt. Er hing een hele dikke wolk tussen de bergen, het was een prachtig gezicht. Tegen tweeën komen we aan bij La Motta, een uitbaterij in Valtournenche en nemen een goede lunch zodat we een goede ondergrond hebben voor de terugreis straks. Rond half 4 waren we weer terug in het hotel en konden nog even lekker douchen. De tassen zijn gepakt en drinken nog een biertje voor we de bus weer in stappen. Het is vijf uur als iedereen zich geïnstalleerd heeft in de bus, nog even een groepsfoto en dan zetten de chauffeurs koers richting Nederland waar we de andere morgen vroeg aankomen. We hebben weer fantastische dagen gehad, lekker geskied en prachtig weer op de maandag na. Wie weet volgend jaar weer.

Vrijdag 26-01-2018

Om 6.00 uur worden we afgezet in Utrecht waar we 5 dagen terug zijn opgestapt. Een vlotte terugreis maar van echt slapen komt het er nooit van. We hebben op tijd de trein weer richting Alkmaar en om 8.15 uur draaien we de sleutel in het slot van het huis. De skidagen zijn altijd zo om maar daar genieten we dan ook dubbel en dwars van. Ik heb lekker veel foto's geplaatst om zo nog heerlijk te kunnen nagenieten.