Valtournenche, Breuil Cervinia. Italië 🇮🇹

26 januari 2020 - Valtournenche, Italië

Zondag 19 januari vertrokken we vanuit Utrecht richting de sneeuw in Italië. Een busreis van zo'n 14 uur, bijna net zo erg als de reis met het vliegtuig naar Australië. Het is dat je in een bus meer ruimte hebt en verschillende keren een stop hebt waarbij je even naar buiten kon of een hapje kon eten. Maar het blijft wel een dingetje hoor vooral als je alleen maar hazenslaapjes maakt.

Maandag 20 januari komen we aan bij het hotel Al Caminetto in Valtournenche en stonden de medewerkers van railsport en het hotel personeel ons al op te wachten. Inchecken en de tassen naar de kamer. We kleden ons meteen om voor het skiën straks. Het ontbijt staat klaar dus dat doen we maar eerst op ons gemak, gekookt eitje, lekkere broodjes heerlijk hoor na zo'n lange reis. We halen de skipassen op voor we de skibus nemen en na 1,5 uur staan we op 2245 meter hoogte! Ow heerlijk weer om sneeuw onder de latten te voelen en de omgeving op te snuiven. Breuil Cervinia, Valtournenche is een groot skigebied met 322 km aan pistes veelal rood en blauw maar ook een paar zwarte. Het zijn steile hellingen en lange stukken waarbij je flinke afstanden kunt skiën. Vanaf de eerste lift op 2245 meter naar het hoogste punt op bijna 3500 meter heb je wat liften nodig en tussen afdalingen maar dan sta je je ogen uit je hoofd te staren, heerlijk weer 😁 Het is prachtig weer maar wel koud. De temperaturen wisselen tussen de -7 tot -18 dus in de stoeltjes liften is het wel even afzien. De tocht vanaf het hoogste punt ( 3480 meter) naar het dal op 1524 meter is 22 km lang dus daar doe je wel even over. Prachtige rode en blauwe pistes wisselen elkaar af en af en toe een tussenlift om weer verder te kunnen want omhoog skiën gaat niet 🤪 Om een beetje warm te blijven pakken we regelmatig een restaurant voor warme chocolademelk met slagroom of een warme hap. Om half 5 houden we het voor gezien en gaan richting hotel. Normaal gesproken zijn we een van de eersten maar nu was het al gezellig druk rond de open haard. Skispullen uit, warme douche en een borrel voor het diner. Het 5 gangen diner was goed verzorgd en er werd nog even nagepraat over de eerste skidag maar iedereen hield het op tijd voor gezien.

1 Hotel Al Caminetto 2 Het gebied Valle d'Aosta 3 Breuil Cervinia 4 warme chocomelk 5 Matterhorn

6 Restaurant LOVE 7 Breuil Cervinia 8 Valtournenche

Dinsdag 21 januari staan we om 8.00 uur op en na het ontbijt zijn we om 10.00 uur op de piste. Wederom prachtig weer en een stuk minder koud dan gisteren, het blijft nu net onder nul. We hebben er zin in en pakken verschillende liften om in Breuil Cervinia te komen. Daar is het tijd voor warme chocolademelk en van de zon te genieten. We gaan nu voor de 6de keer mee en hebben in de jaren een groepje gevormd van skiërs van redelijk hetzelfde niveau en die naast het skiën ook van genieten houdt. We roetsjen niet met grote snelheden van de pistes af in ieder geval. Van het groepje dat in het begin uit 10 personen bestond zijn we nu nog met z'n vieren. Anderen hebben in de jaren afgehaakt om verschillende redenen. Dit jaar heb ik voor het eerst een app op mijn telefoon die de afstand bij elkaar optelt en je gemiddelde snelheid bijhoudt. We doen de lange afstand van 22 km en wanneer we weer in Breuil Cervinia terug zijn strijken we neer bij Rocce Nere , Plan Maison voor de lunch. We skiën heerlijke pistes en genieten van de omgeving. We zijn iets eerder dan gisteren in het hotel en ontdoen ons van de zware skischoenen en kleding en een weldadige douche doet de rest. Even later zitten we voldaan aan de chips en de borrel. Het diner is om half 8 en een gang minder dan gisteren maar desalniettemin niet minder lekker. We borrelen nog even na en Koos gaat nog een spelletje klaverjassen terwijl ik het voor gezien hou.

9 grote gondel 10 Gondel naar hoogste punt in Breuil Cervinia 11 Gondel naar hoogste punt Breuil Cervinia 18 Plateau Rosa op 3485 meter15 Matterhorn12 Plateau Rosa op 3458 meter 20 koffie met apfelstrudel 19 ski stalling

Woensdag 22 januari stappen we om half 10 op de piste en maken er weer een prachtige dag van. We skiën vanuit Valtournenche weer over de kam richting Breuil Cervinia. Koos heeft ski's gehuurd om te kijken of hij verschil voelt bij het bochtjes maken. Hij gaat vanmorgen met 2 anderen op pad. Gerda, Kees en ik gaan onze eigen weg en we spreken af om met elkaar te lunchen bij Rocce Nere. Zo gezegd zo gedaan, we nemen een frisdrankje en een grote punt pizza terwijl er om ons heen flink uitgepakt wordt. Visschotels met oesters, kreeft, inktvis, kokkels, langoustines en noem maar op, bij elkaar een hele berg zee op je bord. Het is gezellig druk op het terras waar live gespeeld wordt door een duo met gitaar, saxofoon en trekzak. We zitten zeker een uurtje te genieten maar dan wordt het weer tijd om richting hotel te skiën want om daar te komen zijn we wel even bezig. Morgen alweer de laatste dag hier in de sneeuw.

13 live muziek bij restaurant Rocce Nere 14 Genieten  16 afdaling naar Breuil Cervinia Railsport Nederland 22 ondergaande zon

Donderdag 23 januari is voor ons de laatste skidag hier in Italië en omdat we nog even aan de techniek willen werken blijven we aan de Valtournenche kant en spreken met Gerda en Kees af om wel met elkaar te lunchen. We nemen de lift omhoog en als we bij La Motta komen is het tijd voor koffie met een warme apfelstrudel in het zonnetje. Het gaat best lekker en komen halverwege Diego tegen, een jongeman uit de groep die oorspronkelijk uit Venezuela komt, voor het eerst sneeuw ziet en dus ook voor het eerst op de ski's staat. Hij heeft deze dagen les gehad en dat is te zien en waarschijnlijk zit er ook een stukje talent bij. Hij skiet wat toertjes mee en dan wordt het tijd voor de lunch. Dit keer een iets meer stevige lunch dan we de afgelopen dagen hebben genomen omdat we vanavond weer richting Nederland gaan en dat gaat zonder stops. Vanuit het hotel krijgen we een goodiebag mee met lekkere broodjes en fruit maar hebben vanmiddag in het winkeltje in het dorp met lokale produkten het nodige ingekocht. De wijn, noten en een stukje kaas voor in de bus maar de Pecorino en Limoncello bewaren we voor thuis 😋 In het hotel kunnen we nog heerlijk douchen voor we de bus instappen en nemen in de bar nog een laatste drankje. De terugreis gaat voorspoedig en om 7.00 uur vrijdagmorgen zijn we weer in Utrecht. De trein van 7.38 uur en half 10 thuis. Het waren weer heerlijke dagen in de sneeuw, goed gezelschap en mooi weer. De skiafstand die we afgelegd hebben is 138 km in 4 dagen. Mijn maximum snelheid stond op 51,2 km/uur!  met een gemiddelde van 33,1 km/uur. Er zit 1 lange afdaling bij waarbij je aardig hard kunt gaan maar echt 51 km! geloof ik niet zo 😅

1. BertvdB:
    26 januari 2020
    Was weer prachtig. Ik zie dat je ook geen "links" meer heb aan de rechterkant!!
  2. Claudette:
    26 januari 2020
    Ik heb even met jullie meegenoten. Mooi verhaal over een heerlijke vakantie.